Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Hvordan stiller folk deg til disse melkeskummerne? Altså slik som for eksempel denne. Tenkte det kunne vært kjekt for å supplementere aeropressen, men om jeg kan oppnå samme resultat med en håndskummer og microvarmet melk er det vel ikke noe vits, annet enn mer utstyr som diverse hybelkompiser kan misbruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan stiller folk deg til disse melkeskummerne? Altså slik som for eksempel denne.

Den du linker til er jo en skammelig kopi av Nespressos Aeroccino og det er lettere å få et bra resultat med den enn med de billige skummerne kombinert med å varme melk i micro. Men om det er verdt prisforskjellen blir opp til deg å avgjøre.

Ellers har jeg endelig fått ut finger'n og kjøpt meg kaffekvern :new_woot:

Lenke til kommentar

Betaler gjerne en liten slant for en fungerende melkeskummer, men om jeg ender opp med noe middelmådig må jeg nesten se det an. Er nok av andre ting å bruke pengene på som student, som for eksempel matvar.. øl. Men.. tja, uten å kunne unne seg litt diverse kaffedrikker blir hverdagen kjedelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var min mening med innlegget også. Jeg kjøper kaffe til 80 og 250 kr/kg om hverandre uten å tenke videre over det. Bare bra at bønder (og andre kafferelaterte jobber) i fattigere land får litt mer penger fra oss rike land som drikker mye kaffe. :)

Lenke til kommentar

Det var min mening med innlegget også. Jeg kjøper kaffe til 80 og 250 kr/kg om hverandre uten å tenke videre over det. Bare bra at bønder (og andre kafferelaterte jobber) i fattigere land får litt mer penger fra oss rike land som drikker mye kaffe. :)

Enig. Jeg er langt mer for et postivt "jordbruksoppgjør" der nede enn her hjemme. Flere av stedene hvor kaffen dyrkes, har man nesten ingen andre valg enn å drive jordbruk for å skaffe seg penger til livets opphold. For min del kunne det vært fair trade over hele fjøla, og ikke bare på enkelte kaffeprodukter.

Finner det litt vanskelig å velge fair trade, når det finnes andre produkter som er billigere og som kanskje til og med smaker bedre.

Men er selvsagt enklere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar

Har bestilt meg AeroPress nå! :) eBay, kosta 20$, pluss 20$ i frakt. Men mye billigere enn det jeg så på kaffekvern.no. Men kjøpte et par poser med kaffe der da, ferdig malt til AeroPress. Men er det en fordel om jeg bestiller hele bønner, og kjøper meg en kvern selv?

Lenke til kommentar

Har bestilt meg AeroPress nå! :) eBay, kosta 20$, pluss 20$ i frakt. Men mye billigere enn det jeg så på kaffekvern.no. Men kjøpte et par poser med kaffe der da, ferdig malt til AeroPress. Men er det en fordel om jeg bestiller hele bønner, og kjøper meg en kvern selv?

Jeg har ikke prøvd AeroPress, bruker fremdeles bare en enkel presskanne. Men jeg kjøpte meg kvern for noen uker siden, og synes nå at jeg begynner å være farlig nær det punktet hvor det ikke lenger er noe forbedringspotensial på den kaffen jeg brygger. Den kan altså ikke bli veldig mye bedre slik jeg ser det. Så jeg anbefaler kvern og hele bønner. :)

Lenke til kommentar

Får vel investere i det da! :)

Aeropress virker utrolig lettvint når du skal lage deg en kopp, men hvis det er flere som skal ha, så blir nok presskanna brukt ja! :)

Uansett, mye bedre enn den kaffen som foreldra mine drikker. Firstprice Pulverkaffe! :( Pulverkaffe (Nescafe Gold) funker greit når jeg er på skolen, men ellers, neitakk! :p

Men har dere smakt Frieles Iskaffe på boks? Synes den var god, Mocca Latten var best! :)

Lenke til kommentar

Etter min mening er det ikke så stor forskjell på hele bønner og ferdig kvernet at det gjør noe. Den største forskjellen er hvor lenge posen har vært åpen. Hele bønner holder seg mye lengre enn ferdig kvernet kaffe så fremt de oppbevares på samme måte. Kaffen bør ligge i original emballasje og posen bør rulles godt opp i den åpne enden. Jeg setter på en liten tape eller drar en strikk rundt posen for å holde den mest mulig igjen.

Friele frokostkaffe ferdig kvernet vs Friele frokostkaffe hele bønner smaker like bra med denne oppbevaringen i ca 2 uker. Etter det begynner den ferdig kvernede kaffen å bli merkbart dårligere enn den hele. Hele kaffebønder tipper jeg kan oppbevares i åpnet pose på min måte inntil et par måneder før den blir merkbart dårligere.

I uåpnet pose er holdbarheten mye bedre. Holdbarhetsdatoen til uåpnede tar utgangspunkt i lagring opp til ca 20 °C. Legger du posen i fryseboksen så forlenger du holdbarheten mye. Kanskje så mye som 3-4 ganger gjenværende holdbarhetstid, uten at jeg har forsket noe mer på dette. Hvis det i følge stemplet på pakken er 3 måneder igjen så tipper jeg den ville vært helt ok etter 9-12 måneder i fryseren.

Papirposer fra diverse kaffebutikker gir mye kortere holdbarhet enn laminerte, lufttette og lystette plastposer som kaffe i dagligvarebutikker vanligvis blir solgt i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...