Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på en ting, hvor ofte skifter man vanligvis filteret på en kaffetrakter?

Som sagt er papirfiltre til engangsbruk, men man får vel også kjøpt flergangsfiltre for kaffetrakter. Fint for den miljøbevisste. :)

Enda et lite spm, går det bra å sette koppen/kruset rett under hullet der kaffen blir filtrert? F.eks hvis man skal bare lage en kopp og ikke vil søle ut glassbegeret. Spm gjelder vanlig kaffetrakter.

Jeg vet om en som var ganske glad i å trakte kaffe på den måten der. Det fungerer på kaffetraktere som ikke har automatisk dryppestopp - har de det, må kannen stå der for at det skal renne.

Drikker for øvrig nå et magisk vidunderbrygg, laget i mokkakanne med Coop sin espressokaffe (fra Luxury-serien). Resultatet ble rett og slett supert. Skjønner ikke lenger hvorfor jeg sluttet å bruke denne kannen til fordel for presskanne. :wee:

Lenke til kommentar

Har nettopp begynt på en pose med kaffe fra Meny. Der hadde de godt utvalg!

Jeg kjøpte sveitsisk brente sjokoladebønner. De har en kremete konsistens, og en fylldig og rund smak, med aroma av nøtter og sjokolade. De ser ut til å være brente til første popp, og jeg må kverne dem noe finere enn andre bønner.

Det er litt irriterende i begynnelsen, når man kjøper helt nye bønner. Så blir ofte kverningen feil de to-tre første gangene. Måtte justere opp to hakk i kverningsgraden, fra de forrige etiopiske Løfberg-bønnene.

Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt over ICA sitt elendige utvalg av hele bønner. Illy til 300 kr/kg er de eneste hele bøndene de har i sortimentet. I andre norske kjeder er det også dårlig, men ikke så katastrofalt som hos ICA. I en hver italiensk dagligvareforretning finner man minst 10 forskjellige sorter, ofte 30+ i litt større butikker. Hvorfor er Norge et uland på utvalg av hele kaffebønner?

Lenke til kommentar

Jeg blir oppgitt over ICA sitt elendige utvalg av hele bønner. Illy til 300 kr/kg er de eneste hele bøndene de har i sortimentet. I andre norske kjeder er det også dårlig, men ikke så katastrofalt som hos ICA. I en hver italiensk dagligvareforretning finner man minst 10 forskjellige sorter, ofte 30+ i litt større butikker. Hvorfor er Norge et uland på utvalg av hele kaffebønner?

Fordi vi ikke produserer kaffe, og fordi vi ikke fant opp espressoen.

Kafferevolusjonen var bare for ti år siden, men det vil aldri bli noe særnorskt stempel. Vi lager melk og kornprodukter, det er oss. Italienerne lager ost og brenner kaffe.

Det er bare å finne seg i at Norge har dårlig utvalg av flere matvarer. Delvis fordi vi ikke er med i EU, og mest fordi vi ligger lenger unna eksotiske strøk enn noen andre land.

Lenke til kommentar

Har begynt å få veldig sansen for presskannekaffe nå. Hittil har jeg bare prøvd sånn fra Coop, finner ikke den så god etterhvert.

Har noen en god kaffe å anbefale?

stockfleths

HONDURAS MORENO 2009 CUP OF EXCELLENCE #9

Pris pr 1/4 kg: 85,-

• Farm: Finca Moreno

• Produsent: Pedro Moreno

• Distrikt: Santa Barbara

• Land: Honduras

• Høyde over havet: 1590 m

• Bønnetype: Bourbon

• Prosessering: Vasket

Smaksbeskrivelse: En mild og balansert kaffe. Den fremstår som klar delikat og leskende.

Lenke til kommentar

Pleier ikke mange ICA-butikker å ha en del spesialkaffe fra Friele? ICA rett ved der jeg bor selger iallfall Friele-bønner i løsvekt og poser, og jeg har sett det i andre butikker også. Men det varierer sikkert.

Kjøpte for øvrig en slik pose med Friele African Pearl for å innvie min nye Krups kaffekvern som jeg kjøpte i dag. Kombinert med presskanne gav dette en utsøkt god kopp kaffe, rett og slett. Meget fornøyd så langt, og gleder meg nå veldig til å teste ut flere typer bønner. Særlig Löfbergs Lila ser ut til å ha mange spennende varianter, og jeg liker fra før filterkaffen deres godt.

Lenke til kommentar

Aner faktisk ikke hvordan kaffe blir skippet inn i landet, men regner med at det går fint. Venter spent på både Bolivia og Brasil nå, er vel tilsammen tre kaffe fra de to landene som snart skal ut i butikk. For tiden er mine gode kollega, stamkunde og kaffemamma Synøve i Nicaragua (one of my favourites) og cupper. Neste uke drar John Arild til El Salvador for å cuppe og inspisere bl.a. Nombre de Dios!

Lenke til kommentar

Dette er mine favoritter innen kaffe og utstyr:

Filterkaffe:

1. Royal Kona Coffee Private Reserve (Må importeres fra Hawaii)

2. Paulig Presidentti

3. Løfbergs Lila Medium

4. Kjeldsberg kaffe

Hele bønner: Giovanacci Caffe (Importeres Italia)

Spesialkaffe: Sjokolade og vanilje (Blandes helst 50/50 med filter kaffe)

Kaffetrakter: Moccamaster Clubline

Manuell Kaffemaskin: Gaggia Classic (Italia)

Presskanna har jeg gitt bort, synes det er unødvendig mye oppvask.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...