Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
espressoslips.jpg

 

 

 

De siste par ukene har den nye blandingen vår sneket seg ut i kaffebarene. Mens vinterens espressoblanding var særegent aromatisk, rund og søt, var tanken bak vårblandingen å bruke sesongens kaffer til å finne en friskere, saftigere og syrligere stil. Smak selv!

 

BLANDINGSKOMPONENTER

Vi har blandet 50% Papua Ny-Guinea Madan Estate Peaberry, med 30% Rwanda Buf Coffee Remera, og 20% El Salvador Los Planes. Noen kjenner kanskje disse kaffene igjen fra vårt sortiment av normalbrente kaffer også?

 

FLERE BRENNINGSGRADER

Espressoblandingen finnes i to brenningsgrader; franskbrent (den lyseste, som vi bruker selv) og italienskbrent. I tillegg blander vi disse to i Half n' Half. Vi håper du vil like den nye blandingen like godt som vi gjør!

 

http://stockfleths.as/

 

 

 

Lenke til kommentar

Når jeg koker min espresso hjemme, så venter jeg oftest til den er ferdig med "boblingen", før jeg tar den vekk. Problemet er da at all denne lyse kremen forsvinner, og det jeg leser av kaffekjennere er at espresso er om å ha denn kremen da den er et tegn på en god espresso? Bør jeg ta den med en gang den bobler?

Lenke til kommentar

Når jeg koker min espresso hjemme, så venter jeg oftest til den er ferdig med "boblingen", før jeg tar den vekk. Problemet er da at all denne lyse kremen forsvinner, og det jeg leser av kaffekjennere er at espresso er om å ha denn kremen da den er et tegn på en god espresso? Bør jeg ta den med en gang den bobler?

 

Koke espresso?

Etter det du forteller, høres det ikke ut som du lager espresso.

 

Står du å koker dette i en kjele?

 

Kanskje det er meg, men hva synes andre espresso-kjennere? "Koker" man espresso? Jeg mener ma presser det.

 

Man skviser en espresso ut av maskinen lololol.

Lenke til kommentar

Jepp! Mokkakanne.

Da skal du ikke tenke på crema. God Mka-kaffe får du når trykket er riktig i kannen, det skal ta ca 50 sek. fra den første kaffen kommer til syne til du har en full kanne. Jeg pleier å fylle filteret sånn at det er helt full med en _liten_ topp sånn at det blir press når jeg skrur igjen. Sett den på lav-middels varme og når kaffen har begynt å renne tar du den av platen.

Lenke til kommentar

De siste dagene har jeg sammenlignet ulik kverning, samme kaffe, brygget på samme måte med Aeropress:

 

- Friele frokostkaffe filtermalt

- Friele frokostkaffe hel, kvernet i Supreme Grind™ Automatic Burr Mill (litt grovere enn medium)

 

Jeg synes faktisk førstnevnte blir bedre enn sistnevnte og har en teori om hvorfor. Det tror jeg kommer av hva Friele gjør etter kverningen. Da siles kaffen gjennom ulike rister sånn at bare de kornene som er riktig filtermalt størrelse havner i filtermaltposene. Det som er mer grovkornet går til kokmalt og det som er mer finkornet går til pulverkaffe-produksjon. I min kvern havner alt samme sted. Det tror jeg gjør at de ekstra små kornene blir overekstrahert (bitre), mens de ekstra store blir underekstrahert (gir fra seg for lite smak). Med filtermalt unngår jeg dette og får bare riktig ekstrahering og smak.

 

Banner jeg i kirka nå som jeg roser filtermalt og kritiserer nykvernet kaffe? :p

Lenke til kommentar

De siste dagene har jeg sammenlignet ulik kverning, samme kaffe, brygget på samme måte med Aeropress:

 

 

Hvordan lager du filterkaffen din i aeropress? Er litt nysgjerrig på hvordan andre liker kaffen sin.

 

Forresten: Hold dere milevis unna billigkaffen på Rema (den til 5,90). Lite penger denne måneden, så student-instinktet om å kjøpe det billigste jeg kunne finne kicket inn. Må vel innrømme at det til dels skyldes nysgjerrighet og et ønske om å leve farlig, for dette var fælt.

 

Hevet det første øyenbrynet allerede da jeg åpnet posen: dette luktet IKKE fersk kaffe, men kattepiss. Har ikke luktet kattepiss og mugg siden jeg var liten og en ekkel katt herjet i nabolaget, tar ikke feil av den stanken. Men jeg trosset disse første varseltegn og brygget meg en kopp. Det var helt jævlig, til og med ispedd en desiliter melk og noen gode skjeer sukker for å døyve smaken. Fysj!

Lenke til kommentar

"Circel" kaffe = fælt brunt vann.

 

Jeg lager filterkaffen på samme måte som kvernet kaffe i Aeropressen. Det vil si kaffe opp til ca 1 cm under 1-merket, ca 80-85 °C vann opp til litt over 3-merket, ca 5-10 sekunder røring, ca 20-30 sekunder pressing. Dette pleier å bli akkurat passe mengde og styrke for mine mummikopper, som forøvrig passer fint med diameteren på Aeropressen.

Lenke til kommentar

"Circel" kaffe = fælt brunt vann.

 

Jeg lager filterkaffen på samme måte som kvernet kaffe i Aeropressen. Det vil si kaffe opp til ca 1 cm under 1-merket, ca 80-85 °C vann opp til litt over 3-merket, ca 5-10 sekunder røring, ca 20-30 sekunder pressing. Dette pleier å bli akkurat passe mengde og styrke for mine mummikopper, som forøvrig passer fint med diameteren på Aeropressen.

 

Ah, passet perfekt i de litt mindre Bodum-glassene mine!

 

Selv pleier jeg å kjøre en 3-4 skjeer kaffe og nesten helt opp med vann på rundt 80-85 grader (etter ditt (?) tips) som jeg trakter nedi en passe stor termokopp. Så fyller jeg koppen opp med varmt vann. Blir som å lage en kjempe-americano med filterkaffe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte en Wilfa CGR-1 kaffekvern her om dagen. Noen som har kaffebønner å anbefale (nettbutikk eller Trondheim)? Skal brukes i presskanne.

 

Ser at flere har kjøpt denne kverna, og at det er blanda reviews av denne. Men kverner den godt nok for espresso? Jeg har en Krups Novo, gammel ting, som jeg nettopp kjøpte og den krever ganske så finkvernet for at det ikke skal ta 15 sek for 1 shot. Jeg ba kaffesjappa kverne til espresso, men det renner gjennom på ca 15 sekunder, og blir altfor svakt..trenger en kvern som kan male veldig fint...

Lenke til kommentar

 

Ser at flere har kjøpt denne kverna, og at det er blanda reviews av denne. Men kverner den godt nok for espresso? Jeg har en Krups Novo, gammel ting, som jeg nettopp kjøpte og den krever ganske så finkvernet for at det ikke skal ta 15 sek for 1 shot. Jeg ba kaffesjappa kverne til espresso, men det renner gjennom på ca 15 sekunder, og blir altfor svakt..trenger en kvern som kan male veldig fint...

I følge nettsiden deres kan den det.. Har ikke personlig erfaring med den, men jeg leter etter en kvern, jeg også, og den er en av kandidatene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...