Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Natrich:

Har akkurat den samme presskanna :thumbup:

Mener du at 1/3 av koppen din smakte surt? eller av kanna ?

 

 

Første koppen fra en presskanne er alltid den beste.

Det jeg pleier å gjøre, er å lage en kanne som er litt over en kopp(relativ stor kopp jeg bruker da).

Så får jeg alltid fylt god koppen med kaffe uten å få med det små grumset som alltid kommer..

 

Det er selvfølgelig hvis det bare jeg jeg som skal ha. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D3nnis: Nice :D

Mener 1/3 av koppen. Jeg og mamma tok en kopp hver, hennes smakte også litt surt på slutten.

Btw, vi har slike kopper, liten eller stor, hva defineres som stor? :p

 

512004.jpg

 

 

Nei altså, samme om det er liten eller stor, bare man tar litt mer ann man skal ha. Var egentlig det som var poenget ^^

 

Jeg har lært at det kokenes vannet skal opp i kaffekanna(med pulver selvsagt). Røre litt rundt slik at pulveret kan kose seg i 3-5 min før den kan nytes ^^

Lenke til kommentar

Faen da. Jeg får ikke et hjerte til en gang! Rålekkert.

Noen av koppene der har veldig mørk crema, hva er grunnen til dette?

 

Jeg får samme farge som de lyseste der.

Den øverste og den nest nederste er sjokolade og ikke kaffe.

 

Rosetta er nok litt vanskeligere å lage enn hjerte, men er vel ca. sånn Natrich beskriver. sjekk noen filmer på youtube.

Lenke til kommentar

Den er rundt der.

Jeg har ikke termometer, men jeg har prøvd på stort sett alle temperaturer.

 

Når den er for kald, er den for tykk. Når den er for varm smaker den vondt. Når den blir veldig veldig varm blir skummet ødelagt.

 

Jeg kjenner meg fram med hendene. Jeg damper til alle store bobler er borte, og skummet har blitt fint. Når konsistensen er som maling.

 

Men den skulle bare vært litt mer tyntflytende.

 

Metoden jeg damper melken med produserer først store bobler, og gradvis mindre og mindre bobler, til de blir helt borte.

Lenke til kommentar

Du kan fint starte med hele bønner fra Friele eller Kjeldsberg. De er helt ok og de fleste dagligvarebutikker har de. Evt en grønn pakke med fair trade hele bønner. Men jeg synes ikke den når helt opp smaksmessig.

 

Illy er også tilgjengelig men de har 3 ganger høyere kilopris uten at jeg synes det gjør noen forskjell på smaken.

 

Mine favoritter er sort eller rød pakke fra Kjeldsberg, samt en sølvfarget pakke med Kenyansk kaffe som jeg ikke husker navnet på. De har den i hvert fall på Spar-butikker.

 

Jeg er ikke så bevandret innen spesialkaffe.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle teste litt vanlig filterkaffe. Bare eksperimentere litt med presstid osv. Jeg antar det vil fungere best med mye kaffe og vann og så varsomt trakte den?

 

Da har jeg endelig funnet en måte å få filterkaffe som smaker som den skal fra Aeropress. To måleskjeer kaffe (brukte Friele frokostkaffe), og vann opp til hakk tre. Greia var at jeg ble litt distrahert fra kaffelagingen, og da jeg gikk tilbake etter en 10-15 minutter var vannet blitt betraktelig mer lunkent, men enda varmt. Glemte å koke det opp på nytt, så jeg traktet med dette. Rørte litt til og fra i en ~15-20 sekund, og så presset jeg vannvittig sakte helt til koppen var full. Resultatet var en temmelig kjekk kopp filterkaffe fra Aeropressen :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...