Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter jeg fikk en Bialetti melkeskummer i posten for noen dager siden har jeg begynt å eksperimentere litt med å lage min egen latte. Jeg har ikke brukt espressokaffe og jeg har også benyttet meg av lettmelk så utgangspunktet kunne kanskje vært bedre, men jeg må si meg godt fornøyd med både konsistens og smak!

 

post-26550-1265061318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Etter jeg fikk en Bialetti melkeskummer i posten for noen dager siden har jeg begynt å eksperimentere litt med å lage min egen latte. Jeg har ikke brukt espressokaffe og jeg har også benyttet meg av lettmelk så utgangspunktet kunne kanskje vært bedre, men jeg må si meg godt fornøyd med både konsistens og smak!

 

post-26550-1265061318_thumb.jpg

 

Hehe, jeg husker jeg hadde det gøy med melkeskummer før i tiden.

Hvis du elsker skum så er det aller best å bruke en slik.

 

Men til proffe espressodrikker blir det litt feil.

Skummet blir for tykt, og umulig å kontrollere. Smaken blir ikke helt riktig heller... men det kan sikkert noen proffe baristaer her inne forklare.

 

Jeg bare snakker ut av erfaring, etter at jeg lærte meg å dampe melk med maskinen min løftet jeg kvaliteten på melkedrikkene flere hakk opp.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg husker jeg hadde det gøy med melkeskummer før i tiden.

Hvis du elsker skum så er det aller best å bruke en slik.

 

Men til proffe espressodrikker blir det litt feil.

Skummet blir for tykt, og umulig å kontrollere. Smaken blir ikke helt riktig heller... men det kan sikkert noen proffe baristaer her inne forklare.

 

Jeg bare snakker ut av erfaring, etter at jeg lærte meg å dampe melk med maskinen min løftet jeg kvaliteten på melkedrikkene flere hakk opp.

 

Men om vedkommende ikke har en espressomaskin eller maskinen har en helt latterlig skummer ser det ut som et ypperlig alternativ! :)

Lenke til kommentar
Hehe, jeg husker jeg hadde det gøy med melkeskummer før i tiden.

Hvis du elsker skum så er det aller best å bruke en slik.

 

Men til proffe espressodrikker blir det litt feil.

Skummet blir for tykt, og umulig å kontrollere. Smaken blir ikke helt riktig heller... men det kan sikkert noen proffe baristaer her inne forklare.

 

Jeg bare snakker ut av erfaring, etter at jeg lærte meg å dampe melk med maskinen min løftet jeg kvaliteten på melkedrikkene flere hakk opp.

 

Men om vedkommende ikke har en espressomaskin eller maskinen har en helt latterlig skummer ser det ut som et ypperlig alternativ! :)

Ja, det er den. Jeg klarte meg med en melkeskummer i mange mange år. Skum er godt det :)

Lenke til kommentar

På lang sikt står definitivt en ordentlig espressomaskin med en skikkelig damper på ønskelisten, men per i dag har jeg hverken plass eller penger til det. Budsjettløsningen ble derfor Wilfa kaffekvernen, en Aeropress samt en melkeskummer. Og jeg må si det er imponerende hvor gode kaffedrikker man kan lage med dette utstyret, spesielt med tanke på at totalt har det bare kostet litt over tusenlappen.

Lenke til kommentar

En av de store farene med å bli interessert i kvalitetskaffe er at kaffen man får servert i automaten på jobb og fra traktere på jobb eller på besøk hos folk ofte blir skikkelig nedtur. Hadde man bare forblitt lykkelig uvitende om hvor dårlig kaffe som serveres mange plasser så kunne man nyte kaffe dagen lang. :hm:

Lenke til kommentar
En av de store farene med å bli interessert i kvalitetskaffe er at kaffen man får servert i automaten på jobb og fra traktere på jobb eller på besøk hos folk ofte blir skikkelig nedtur. Hadde man bare forblitt lykkelig uvitende om hvor dårlig kaffe som serveres mange plasser så kunne man nyte kaffe dagen lang. :hm:

 

Så sant så sant.. Har flere ganger tatt meg selv i takke nei til vanlig traktekaffe i det siste i frykt for hva som blir servert..

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre ikke så prinsippfast. Jeg drikker kaffe på jobb og på besøk hos folk på grunn av det sosiale. Omtrent som når ikkerøykere takker ja til en festrøyk når alle de andre skal ut og røyke.

 

Kaffedrikking ikke på grunn av smaken, men på tross av den.

 

Skulle ønske vi kunne fått bedre brygget kaffe på jobb. Jeg kunne sikkert kjøpt en aeropress til å ha på jobben, men da må jeg jo ha kvern også. Eller fungerer det greit å presse ferdig filtermalt kaffe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...