Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Kan egentlig ikke skjønne hvordan diverse kverner kan gjøre bedre jobb enn andre.

Jeg antar at en dyrere kvern kan lagre mer kaffe, og gjøre jobben raskere, og har en mer solid konstruksjon, men ikke at kaffen blir kvernet noen annerledes. Det vil si, så lenge begge benytter kvernesteiner.

 

Jeg skjønner forskjellen på nøttehakker som kutter, og kvernestein som kverner derimot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellene ligger i hvor jevn størrelsen på kaffekornene blir. For perfekt resultat burde man vel egentlig ha silt kaffekornene i ulike fraksjoner etterpå, men sånt gjøres vel bare på kaffebrennerier/fabrikker.

 

Ellers så er det nok også snakk om andre typer kvaliteter som holdbarheten til kverna, hvor lett den er å rengjøre osv.

Lenke til kommentar
Forskjellene ligger i hvor jevn størrelsen på kaffekornene blir. For perfekt resultat burde man vel egentlig ha silt kaffekornene i ulike fraksjoner etterpå, men sånt gjøres vel bare på kaffebrennerier/fabrikker.

 

Ellers så er det nok også snakk om andre typer kvaliteter som holdbarheten til kverna, hvor lett den er å rengjøre osv.

 

Men en kvern fungerer jo slik at når du stiller kverningsgraden til et visst nivå - så vil ikke størrelsen bli ugjevn på kaffekorna.

 

Det som er litt irriterende med Krupsen er at du ikke kan sette bajonetten i avløpet. Den kverner kaffen oppi en liten plastikkboks, som har et lokk som sitter løst, dette blir litt kronglete. Men jeg offrer gjerne ekstramuligheter for at kverna skal bli billigere. Men hovedjobben - å kverne - mener jeg den gjør like bra.

Lenke til kommentar

Idag var jeg igjen på "kirkekaffe etter gudstjenesten i kirka. Der hadde de kun Nescafe Gull. Jeg begynte å drikke kaffe i høst, og har kun drukket presskannekaffe med ferske bønner og kaffekvern. Jeg har ikke smakt slik pulverkaffe før og tenkte at det var sikkert greit, men jeg slo den ut ved første anledning. Det må ha vært den verste sørpa jeg har hatt i meg etter at jeg smakte drikken burn. Ingen av delene skal ned gjennom halsen min igjen.

Lenke til kommentar

Godt å være tilbake i tråden igjen. Ser den befolkes av både gamle og nye entusiaster :)

 

Personlig er jeg fortsatt presskannebruker, fortrinnsvis med Coop Café Luxury presskannekaffe - dette er og blir den jeg liker best. Nå vurderer jeg imidlertid å kjøpe meg en kvern og begynne å kjøpe hele bønner, særlig etter å ha lest her om billige og gode kverner (Krups-modellen virket jo lovende). Vi får se.

Lenke til kommentar
Men en kvern fungerer jo slik at når du stiller kverningsgraden til et visst nivå - så vil ikke størrelsen bli ugjevn på kaffekorna.

Ideelt sett burde det vært sånn, men det er ikke mulig å få til i praksis. Det vil alltid være variasjon i kornstørrelsen, men gode kverner vil ha mindre variasjon enn dårlige. Som vi har vært inne på tidligere er kaffehakkerne spesielt dårlige nettopp på grunn av at den metoden gir stor variasjon.

Lenke til kommentar
Men en kvern fungerer jo slik at når du stiller kverningsgraden til et visst nivå - så vil ikke størrelsen bli ugjevn på kaffekorna.

Ideelt sett burde det vært sånn, men det er ikke mulig å få til i praksis. Det vil alltid være variasjon i kornstørrelsen, men gode kverner vil ha mindre variasjon enn dårlige. Som vi har vært inne på tidligere er kaffehakkerne spesielt dårlige nettopp på grunn av at den metoden gir stor variasjon.

 

Litt variasjon okay. Men skeptisk til om dette gir noe utslag på smaken.

 

Kaffe kvernet i nøttehakker blir bitter. Det har jeg erfart, og jeg tror det er fordi den hakker opp bønner i deler. Mens en kvern bryter ned bønnene og gnir ut oljene av dem slik at de får langt større aroma og fyldighet. Det må være forklaringen på hvorfor kaffen smaker så mye bedre enn når bønnene er hakket.

 

Men så lenge du benytter kvern, som får denne prosessen på riktig kjør, skulle jeg jo tro at kaffen blir smakendes likt uansett.

 

Noen som kan anbefale den beste måten å lage Frappe Mocca på?

Jeg har shaker og sånt, men hvilken rekkefølge er det best å gjøre det i?

 

Jeg har sett noen kaffebarer dampe melken først, før så å ha den i shaker med isbiter. Skal du ha alle ingredientser i shaker, eller for eksempel bare melk og sjokoladesaus, og helle espresso opp i glasset på egen hånd???

Venter noen gode tips.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Litt variasjon okay. Men skeptisk til om dette gir noe utslag på smaken.

 

Kaffe kvernet i nøttehakker blir bitter. Det har jeg erfart, og jeg tror det er fordi den hakker opp bønner i deler. Mens en kvern bryter ned bønnene og gnir ut oljene av dem slik at de får langt større aroma og fyldighet. Det må være forklaringen på hvorfor kaffen smaker så mye bedre enn når bønnene er hakket.

 

Men så lenge du benytter kvern, som får denne prosessen på riktig kjør, skulle jeg jo tro at kaffen blir smakendes likt uansett.

Bitterheten har en annen forklaring. Det tar litt tid for aromaene å strømme ut av kaffekornene under traktingen/bryggingen. Tiden er blant annet veldig avhengig av størrelsen på kaffekornene. Jo større korn jo lengre vei har aromaen fra midten av kaffekornene og ut til vannet. Sammenlign gjerne med hvordan egg kokes. Det tar tid før varmen trenger inn til midten. Egget stivner utenfra og inn. Aromaen strømmer gradvis ut fra kornet og ut i vannet.

 

De gode aromaene strømmer raskere av kaffekornene enn bitterstoffene. Store korn bruker lengre tid på å kvitte seg med både aromastoffer og bitterhet enn små korn. Dersom du har en blanding av store og små korn så vil de små kornene overtrekkes (gi bitterhet) før den gode aromaen fra de store har trukket ordentlig ut i vannet. Dersom du skal unngå bitterheten så må du ha en kort bryggetid/traktetid. Det gjør at de store kornene ikke blir skikkelig utnyttet. Mye god aroma er igjen i de store kaffekornene når du avslutter bryggetiden/traktetiden. Dersom du skal utnytte de store kaffekornene godt så vil altså de små bli overtraktet og bitre.

Lenke til kommentar

Høres logisk ut. Men husk at du kan kverne kaffen så fint som mulig med en nøttehakker også.

 

Jeg kvernet den faktisk finere med nøttehakkeren enn jeg gjør med kverna mi nå.

Når jeg kverner kaffebønner nå så ser det faktisk ganske så grovt ut i forhold til det jeg pleide å gjøre med nøttehakkeren. Så det er nok noe i det at man må utnytte de store kornene - og at dette ikke blir mulig med nøttehakker.

Lenke til kommentar
Noen har tips til hvordan jeg kan få magen min til å takle kaffe bedre? Jeg har drukket kaffe aktivt i flere år og det er først nå jeg kjenner det i magen senere på dagen.

 

Jeg må drite hver gang jeg har drukket kaffe. Går fem minutter etter en kopp, og da må jeg drite. Selv om jeg har driti rett før jeg drakk kaffe, må jeg drite igjen. Jeg har lært å utnytte dette som en fordel :p

Lenke til kommentar

Har lenge tenkt på å investere i en kaffekvern. Micro lister opp noen gode kandidater. Så derfor kan jeg tilføye en kverner fra Braun i samme prissegment. Barista Bob, har du erfaringer med denne?

 

Nå ser jeg også at Kaffebrenneriet har fått inn Bodum Santos. Er utrolig lysten på å prøve smaken av kaffe brygget på denne måten! Og endelig har nevnte brenneri fått kortbetaling på plass. :)

Lenke til kommentar
Har lenge tenkt på å investere i en kaffekvern. Micro lister opp noen gode kandidater. Så derfor kan jeg tilføye en kverner fra Braun i samme prissegment. Barista Bob, har du erfaringer med denne?

 

Nå ser jeg også at Kaffebrenneriet har fått inn Bodum Santos. Er utrolig lysten på å prøve smaken av kaffe brygget på denne måten! Og endelig har nevnte brenneri fått kortbetaling på plass. :)

Jeg har ikke brukt den veldig mye selv, bare et par ganger til presskanne, men da funket den ypperlig. Jeg jobber i en forretning hvor kunnskapen og lidenskapen er over gjennomsnittelig høy (til å være norsk Kaffebar) og flere av mine kollegaer anbefaler den til bruk for Presskanne, Trakter, Vakumbrygger, Aeropress osv. Jeg vet også at Kaffebrenneriets produktsjef ikke hadde valgt den kvernen hvis ikke den hadde gjort en god jobb.

 

Kan desverre ikke uttale meg noe mer om kniver, etc eller om den maler fint nok til å brukes med Silvia eller andre espressomaskiner.

 

Selv har jeg kjøpt en Wilfa kvern, men den må jeg nok sende tilbake. Er noe galt med kniven, så jeg har ikke fått brukt den en eneste gang. Hvis jeg får den til å virke igjen skal jeg kjøpe en Rocky kvern og hat til Miss Silvia, hvis ikke venter jeg til Vario kommer tilbake til landet.

 

Santos Vakumbrygger er kjempe kul. Den gir en utrolig ren smak, nesten litt fløteaktig. Ser også morsomt ut når en brygger. Jeg har selv ganske mye forskjellig trakte utstyr, men denne blir sjeldent brukt. Siden aeropress er så mye enklere og raskere, brukr jeg nesten bare den. Smaken og munnfølelse blir ganske likt fra begge metoder. Siden Aeropress er billigere anbefaler jeg deg heller å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Hva slags kaffebønner bruker folket om dagen?

Etter testsmaking av en del varianter på et kurs hos Barista Bob (?) så er favoritten for tiden Kenyansk kaffe. Sånne som selges i sølvfargede 2kg poser på vanlige dagligvareforretninger. Jeg digger den syrligheten man får i munnen før smaken fyller lengre bak i munnen. Ellers så prøvde jeg litt rimeligere hele bønner fra Kjeldsberg i forrige uke. Det var tydeligvis en mørkbrent variant som jeg synes var for (eh..) mørkbrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...