Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg fikk nettopp en kaffekvern til jul, og nå skal jeg være rettferdig ved å legge meg langflat.

 

Jeg har tidligere argumentert for at det holder med nøttehakkere (elektriske kuttere) til å kverne bønnene. Dette stemmer ikke. Jeg tok feil.

 

Jeg fikk nå en Krups kaffekvern, og jeg har aldri lagd bedre kaffe. Den har kvernesteiner i keramikk, og kan stille kverningsgraden.

 

Kaffen blir mye fyldigere og får mer sødme når den er kvernet på ordentlig vis. Mens jeg sa tidligere at jeg hadde teknikker med nøttehakkeren, så er det noe fryktelig galt som skjer i en slik. Kaffen jeg lagde før ble alltid litt bitter og sur, mens en ordentlig kvern forhindrer dette.

 

Jeg synes faktisk kaffen min nå er bedre enn Tim Wendelboes. Med alt utstyret på plass og gode ingredientser, blir hjemmelagd mat best med nok øvelse og lidenskap, også kaffe ;)

Lenke til kommentar

Nettopp kjøpt en ny pose med kaffe av Wendelboe, og erfarte at kaffen jeg lager hjemme med mitt eget utstyr, smaker nøyaktig det samme som den jeg får i hans kaffebar.

 

Det er derimot noe veldig merkelig med smaken på kaffen hans blitt. Da den før smakte fløtemykt, nøttete og sjokoladeaktig, gir den meg nå assossiasjoner til tomatsuppe. Noen andre som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Det finnes kun en grunn som kan forklare hvorfor jeg er oppe nå. Jeg tror dere vet hvilken. Drakk vel 4-5 kopper klokka 2 i natt.

Oløøøø, uDz uDz uDz

-

Uansett...

I dag kjøpte jeg meg sjokoladesaus fra Cortado på to liters flaske. Så vel som brasilianske franskbrente bønner, og et måleglass til espresso. I morgen skal jeg ha ferske croisanter og kaffe mocca til frokost!

-

Noen baristaer her som bruker Toranis sauser? Jeg har et problem med at den ikke blander seg med kaffen når jeg har pumpet den oppi espressoen. Så jeg må røre med skje.

 

På nettsidene til Torani står det at man kan ha det i melken før man damper den, slik at det så blander seg. Noen som har prøvd denne metoden?

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Jeg har nå en Aeropress underveis, så jeg må snart bestemme meg for hvilken kvern jeg skal satse på. Her er de jeg har satt opp som alternativer:

 

Krups kaffekvern

 

gvx242_mx.jpg

 

Koster rundt 400 kr de fleste steder jeg har sett den til salgs. Fin pris, fint utseende, men hvordan er kvaliteten?

 

Cilio Kaffekvern

 

d1b337043fd50576d314342e69b8b54e.jpg

 

Til salgs på kaffekvern.no til 590,-. Noen erfaringer med denne?

 

Wilfa Coffee Grinder

 

post-26550-1262941301_thumb.jpg

 

Jeg synes denne ser mest "proff" ut av de tre, og det er også tillitvekkende at den anbefales av Tim Wendelboe. Men på en annen side så selges den også hos TW... Er den verdt de ekstra kronasjene i forhold til de andre to?

Lenke til kommentar

Har du sjekket om det er kaffekverner eller kaffe-miksmastere? Ofte er billige modeller markedsført som kaffekvern, selv om det ikke har noen kvernemekanisme ("møllehjul" av stål eller lignende som gnager kaffebønnene med riller)

 

Cilio har kvern, det regner jeg med at Wilfaen også har. Den fra krups er jeg usikker på.

 

Jeg var på jakt etter kvern like før jul selv. Jeg endte opp med en fra Clas Ohlsson for 595 kr. Det er i hvert fall en kvern og prisen var ikke helt hakkende gal, men jeg er ikke helt fornøyd med den likevel. Jeg synes at det er litt stor variasjon i kornstørrelsen på kaffekornene som kommer ut. Jo jevnere størrelse jo bedre. Men kverna mi gir i hvert fall mye jevnere resultat enn kaffehakkerne/miksmasterne.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke funnet noe særlig info om kaffekvernen til Krups, så jeg er usikker. På Krups sin danske hjemmeside omtales den som en Kaffemølle mens hakkeren kalles en kvern, men ellers var det lite info.

 

Varianten som TW selger ser ut til å hete Breville BarAroma Grinder andre steder, prisen ligger på ca 100$ så prisen her i Norge er helt grei. Av de kaffekvernene jeg har sett på er det denne som får jevnt over best rating på f. eks. coffeegeek.com.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke funnet noe særlig info om kaffekvernen til Krups, så jeg er usikker. På Krups sin danske hjemmeside omtales den som en Kaffemølle mens hakkeren kalles en kvern, men ellers var det lite info.

 

Varianten som TW selger ser ut til å hete Breville BarAroma Grinder andre steder, prisen ligger på ca 100$ så prisen her i Norge er helt grei. Av de kaffekvernene jeg har sett på er det denne som får jevnt over best rating på f. eks. coffeegeek.com.

Hei, det er den Krups-kverna jeg har! Og den kan jeg absolutt anbefale som en strålende kvern.

 

Den har kvernestein i kjeramikk, du kan også justere kverningsgraden.

Den kan kverne enda finere enn espresso om du vil, på linje med tyrkisk kaffe.

 

I kammeret kan du ha bønner tilstrekkelig til rundt åtte kopper kaffe.

Kaffen smaker nydelig og blir ikke bitter, slik den blir med "mini miksmastere"/nøttehakkere. Denne kverna har forbedret kaffen min utrolig. Så den kan anbefales!

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt Krups-kværna som gave til en kamerat. Han bruker den sammen med en vanlig kaffetrakter, og den virker helt greit. Det er ikke helt det samme som en kværn til 10 000, men meget bedre enn ferdigmalt kaffe på pose eller fra kaffebaren. Jeg har ikke prøvd den til espresso, men til Aerppress tror jeg at den kan passe helt fint.

 

Den kverner perfekt til Espresso.

Kaffen blir gjevn, og som sagt kan den kverne enda finere enn espresso også. Smaker ikke forskjellen på min egen kaffe og den til Tim Wendelboe lengre, men det gjorde jeg før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...