Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Knallbra for oss som er litt usikker på hva som er hva. Håper Scix linker den fra første innlegg eller tar et skjermskudd og legger den inn som bilde i første innlegg. :)

9404464[/snapback]

Da var det lagt til unde eksterne lenker!

Flotte bilder :D

Lenke til kommentar

Hui og hei! Skulle lage meg og noen kompiser espresso i går, men oppdaget at jeg ikke hadde noe særlig fersk kaffe igjen. Men jaja, fikk nu lage uansett tenkte jeg, men fysj og fy! I tillegg til at jeg må ha gjort noe galt da jeg tilberedte den, smakte den fælt, rett og slett.

Gikk derfor til en eurospar-butikk (fritime og langfriminutt midt på dagen ftw) og kvernet meg litt espresso the italian way (mørkbrent, right?). Trodde jeg hadde fucka opp i dag også, men til min smaksfulle overraskelse hadde jeg tvert om laget den beste espressoen jeg har smakt ever (eller, cappuccino, flekka i litt steamet helmelk og skum).

Nå har jeg riktig nok aldri vært på et sted hvor de virkelig kan sine saker om baristakunsten, så min espresso-erfaring er vel ikke så veldig vid i utgangspunktet :wee:

Lenke til kommentar

Tar styrketreningen opp til et høyere nivå og begynner med kreatin monohydrat. Stoffet som binder vann til musklene.

Problemet da for meg er at koffein er neinei, da der igjen er vanndrivende

Redd jeg må gi opp kaffen for en stund. :/

Men en form for kaffe må man ha. Eksperimenterer med koffeinfri kaffe. Smaker ikke så værst faktisk. Prøvd meg på Coop, Evergood og Friele. Friele gikk ikke ned, men de andre dugde.

Noen andre som bruker koffeinfri kaffe?

Jeg spør for gøy: Hvorfor velger du koffeinfri og av hvilket merke? ;)

Lenke til kommentar

Tror du har nevnt de største innen koffeinfri allerede? Men størst er ikke best nødvendigvis, så kan jo være mindre kjente merker med bedre koffeinfri kaffe.

Skal du ha en kaffe som smaker tilnærmet lik den orginale, må du nesten kjøpe frysetørret Nescafé :wee: (baserer dette på ganske lite, da jeg ikke har noe særlig smakserfaring når det kommer til koffeinfri kaffe. Men koffeinfri fra Nescafé smaker nesten identisk, spør du meg. Om man kan kalle det kaffe er en annen sak...)

Lenke til kommentar

Jeg har innsett at svenskene slår oss grundig når det gjelder kaffetradisjoner. Man får jo knapt annet enn herlig, mørkbrent kaffe der borte.

7310730000427.jpg

Min lille, lokale Rema-butikk tok inn tre varianter av Zoegas-kaffe. Gode var de alle, men Skånerost i den grønne pakningen var best! Litt research på nettet avslørte da også at dette var en av de virkelig klassiske svenske kaffesortene.

I sommer så det ut til at Rema 1000 skulle slutte å selge Skånerost. Alle butikkene i distriktet hadde kilovis med Skånerost som gikk ut i juni 07, og jeg fryktet at de solgte ut siste rest av lageret. Nå er det heldigvis igjen mulig å kjøpe Skånerost i Rema-butikkene.

Zoegas Skånerost er en ganske finmalt kaffe, og høstet lovord fra min familie da jeg tilberedte den i Moccamaster. Den egner seg også godt i mokkakanne, siden den (nærmest?) er espressomalt. Litt mer overraskende er det at denne finmalte kaffen blir utrolig god i presskanne. Litt bunnfall må man regne med, men jeg får den nydeligste kaffen min presskanne noen gang har produsert.

Skånerost er mye mer følsom for riktig tilberedning enn annen kaffe jeg har prøvd. Både mengde og brygningstid må avpasses nøye. Holdbarheten er også kritisk. Om det er to uker siden posen ble åpnet, er det ikke lenger mulig å få til det perfekte brygget. (Om jeg ikke brygger en liter kaffe hver dag, er 500 grams-posen i grunnen for stor. Lagring i fryseboks, slik Zoega anbefaler på pakken, er jeg litt skeptisk til på grunn av fukt.)

Ikea fører en "Skånerost" fra Löfberg. Denne er, i følge det praktiske diagrammet på pakningen, mye syrligere enn Zoegas Skånerost. Derfor er jeg litt skeptisk, men jeg har likevel kjøpt en pakke Löfbergs Lila Skånerost som skal prøves om ikke lenge. Den lave syrligheten til Zoegas Skånerost gjør nok sitt til at magen tolererer all kaffedrikkingen :)

Lenke til kommentar

Enig med DemoiZer! Strålende! Forsett slik :D

Selv har jeg klart å ødelegge presskannen min :(

Klarte å skylle bunnskruen langt ned i vasken da jeg vasket kannen for noen dager siden. Vurderer å kjøpe en ny overpriset sak fra danmark. Noen som kjenner til en norsk butikk som selger dette?

Lenke til kommentar
Enig med DemoiZer! Strålende! Forsett slik :D

Selv har jeg klart å ødelegge presskannen min :(

Klarte å skylle bunnskruen langt ned i vasken da jeg vasket kannen for noen dager siden. Vurderer å kjøpe en ny overpriset sak fra danmark. Noen som kjenner til en norsk butikk som selger dette?

9443767[/snapback]

Det er jo fullt mulig å lage noe slikt.

Jeg ville også sjekket i vasken, kanskje du er heldig. (Sjekke "bunnslam" beholderen.

Subtotal (inkl. 7.6% MwSt) 0.00

Porto (CHF) 8.20

Total (CHF) 8.20

Altså ca 40 kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...