Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har aldri helt skjønt poenget med å ha en egen kaffekvern hjemme.. Er det for å eksperimentere med blandinger? Er det for å ha ferskest mulig kaffe, eller hva er det egentlig?

9369363[/snapback]

Jeg svarer ved å bruke innlegget ditt :)

9369507[/snapback]

Aha, så det sånn altså! Og det virker sånn? Merker man forskjellen?

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell. Kaffe reagerer svært lett med luft og vann, bare tenk på hvordan du lager filterkaffe: Du har en papirpose med kaffe i som du heller varmt vann gjennom, og vips, kaffe på andre siden. Jo mer overflate kaffen har (vil i praksis si jo finere den er kvernet), jo mer aroma vil forsvinne. I tillegg har brente kaffebønner en beskyttende hinne som delvis hindrer smaken i å forsvinne. Om spesialkaffe pleier jeg å si følgende holdbarhet(Veldig veiledende, og merk at det også finnes lagret kaffe som jo er eldre en definisjonen her - men det blir en annen prosess igjen):

-Grønne bønner er best mellom 3-9 mnd, taper seg deretter og etter 12 mnd er den ødelagt.

-Brent kaffe er best fra en 5-6 dager etter brenning, deretter er den god i hhv 10-12/15-17 dager for espresso/filterkaffe.

-Kvernet kaffe er best rett fra kverna. Lager du espresso har du noen minutter på deg. Med filter smaker du forskjell etter en dag.

Merk også at de store "fabrikkkaffe"-produsentene (Ali, Evergood etc.) bruker forskjellige måter å konservere smaken på, samtidig som de bygger en smaksprofil som skal eldes med verdighet. I praksis betyr det at de prøver å få det til å smake så kjedelig som mulig.

Dette høres kanskje i overkant nazi ut, men prøv gjerne følgende eksperiment: Gå å kjøp 250 g løsvekt i en spesialforretning for kaffe, og få den kvernet på stedet. Gå tilbake en uke etterpå og gjør det samme. Gå hjem og brygg begge to samtidig, og smak dem opp mot hverandre. Feel it.

Lenke til kommentar

Heisann.

Lurer på om noen her har en god anbefaling på en kaffekvern, ønsker å kjøpe meg en og jeg vil gjerne ha en som er av bra kvalitet.

Lurer også på om noen her vet hvor jeg kan få tak i en gammel kaffekvern, tenker da på en slik som man måtte sveive rundt selv. Den skal helst være av tre. Har stor sans for disse og ønsker å ha en stående i mitt "barskap" ( er egentlig et skap med glassdører der jeg samler krus, vinglass, kaffekrus og andre ting relatert til vin, øl, whisky og kaffe)

Lenke til kommentar
Heisann.

Lurer på om noen her har en god anbefaling på en kaffekvern, ønsker å kjøpe meg en og jeg vil gjerne ha en som er av bra kvalitet.

Lurer også på om noen her vet hvor jeg kan få tak i en gammel kaffekvern, tenker da på en slik som man måtte sveive rundt selv. Den skal helst være av tre. Har stor sans for disse og ønsker å ha en stående i mitt "barskap" ( er egentlig et skap med glassdører der jeg samler krus, vinglass, kaffekrus og andre ting relatert til vin, øl, whisky og kaffe)

9388906[/snapback]

Kaffekvern.. se tidligere i denne tråden, er ikke lenge siden en krupus-kvern ble diskutert tror jeg.

Når det gjelder gammeldags kaffekvern, har jeg en slik hjemme..

Jeg fant min i en gammel brukthandel, men tror du fint kan finne slikt på loppemarked. QXL er kanskje tingen?

Lenke til kommentar
Ekstreme priser på en del av de trekassene :p

En tilsvarende elektrisk sak er jo halve prisen ... ubrukt ...

9389611[/snapback]

Brukthandel = prutehandel

En tilsvarende elektrisk er da ikke like pen å se på? :)

Antikviteter koster.. slik er det bare.

Nr. 11

9389396[/snapback]

Denne var flott egentlig. Godt mulig at ved neste lønning kommer det en slik i huset :)

9390056[/snapback]

Jeg for min del syntes den blir altfor stor. (17x17x14)

Meen, meget pen og attraktiv å se på :)

Lenke til kommentar

Altså, må treverket virkelig være 100 år gammelt dersom man skal ha god kaffe med en eldre kvernemetode? Hvorfor ikke bare kjøpe slike kvern nytt? Replika i verste fall?

Ser ikke hensikten med disse antikviteter (hvis det er stavet feil, skyld på demonizer) :hmm:

Lenke til kommentar

Har faktisk en kvern hjemme på gården som henger på veggen, Så når jeg skal pusse opp kjøkkenet da skal den opp igjen samma hva folk sier, men det er bare endel rom som skal pusses opp før den tid da.

Denne tror jeg er hvertfall 70 år om ikke mer, skal sjekke litt nærmere når jeg skal ta en innsats til helga.

Noen liker litt gammaldags stil vettu überGoliath, selv så kjører jeg ikke akkurat nymoderne når jeg pusser opp hjemme.

Har kanskje ikke så mye å si for kaffen hvordan treverket er men det er jo endel som liker at det ligger litt sjel i det.

Lenke til kommentar
Altså, må treverket virkelig være 100 år gammelt dersom man skal ha god kaffe med en eldre kvernemetode? Hvorfor ikke bare kjøpe slike kvern nytt? Replika i verste fall?

Ser ikke hensikten med disse antikviteter (hvis det er stavet feil, skyld på demonizer) :hmm:

9391656[/snapback]

Se svaret til Haandtverkern :)

Forresten, det er selvfølgelig ikke feil skrevet. Det er tross alt JEG som har skrevet det.. *humre og le*

Foretrekker Cafe' Late (fant ikke "tøddelen" over e-en). Vet ikke hvorfor, men tror det er noe med den kremaktige konsistensen på toppen.  :love:

9393843[/snapback]

Ikke alle som klarer å lage skummet på toppen. Det irriterer meg i grenseland.

Drikker du som regel fra glass? Eller kopp?

Btw: "Alt Gr" + "´\`" (Ved siden av spm-tegn) + e = é.

Bruker du "Alt" og ikke "Alt Gr" får du "è" og ikke "é"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...