Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 104 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      138
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      106
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      347
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du får ha lykke til med prosjektet! Det er jo alltids morsomt å få mer erfaring.. selv om man må starte med det man har.

 

Ja. Fikk forresten til å få kaffen litt kremet i dag. Aner ikke hvordan, men den brukte plutselig sinnsvakt med tid på å lage espressoen, så jeg skrudde litt på en dampventil nummer 2, og da kommer det halvgyllent gull ut av "dysa" :D Det gikk værre med melkesteaminga, fikk som vanlig ikke til å lage melkeskum, så det ble en cortado, ikke en cappucciono som jeg hadde lyst på :wee:

Lenke til kommentar

DemoniZer: Spørs hvor fort jeg drikker, egentlig, men den blir sjelden kaldere enn litt mer enn lunken før den er drukket opp, og da bruker jeg lang tid. :p

EDIT: Jeg vurderer forresten å kjøpe meg termokopper, er det noen som vil anbefale det, eller?

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Hvordan var filteret?

 

Sleng ut noen bilder, nysgjerrig på maskinen :)

 

Og det skal du få:

 

Der Kommissars test av den mystiske vervepremie-espressomaskinen

 

 

 

9297631[/snapback]

 

Den der maskinen er faktisk bra. Det er en ubrandet versjon av en gammel OBH Nordica, men er en ganske gammel modell. Lager eksemplarisk kaffe. Var på en kafe i Harstad der de brukte den der. Jeg har mye greie på slike maskiner ettersom jeg har vært kaffekjenner i mange år. :cool:

Lenke til kommentar
blæh, det er jo friele i kaffemaskinene på statoil, det smaker ikke noe godt.

 

Når skal gutta starte på espressoen?

9275520[/snapback]

 

Den tas når klokka runder 3 på natta og du vet at du har igjen 4 timer igjen av vakta.... innen klokka er 4 har du allerede tatt 3 kopper, og funnet ut at om du ikke stopper så blir'e mange dobesøk før den runder 6, for du vet at den siste timen er et helvettes stress uansett....

Lenke til kommentar

Disse kaffemaskinene hos bensinstasjoner med kaffeavtale har veldig dårlig rengjøringsrutiner da de brukes konstant, døgnet rundt og dermed går det ut over smaken desverre.

 

Esso har ikke en slik kaffeavtale er dermed har de blitt tidligere kåret til den beste bensinstasjonkaffen i Norge.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Du får ha lykke til med prosjektet! Det er jo alltids morsomt å få mer erfaring.. selv om man må starte med det man har.

 

Ja. Fikk forresten til å få kaffen litt kremet i dag. Aner ikke hvordan, men den brukte plutselig sinnsvakt med tid på å lage espressoen, så jeg skrudde litt på en dampventil nummer 2, og da kommer det halvgyllent gull ut av "dysa" :D Det gikk værre med melkesteaminga, fikk som vanlig ikke til å lage melkeskum, så det ble en cortado, ikke en cappucciono som jeg hadde lyst på :wee:

9300265[/snapback]

 

Men det er jo morsomt å prøve seg frem med forskjellige metoder!

Skulle gjerne hatt en slik selv, eksperimentert litt.

 

DemoniZer: Spørs hvor fort jeg drikker, egentlig, men den blir sjelden kaldere enn litt mer enn lunken før den er drukket opp, og da bruker jeg lang tid. :p

EDIT: Jeg vurderer forresten å kjøpe meg termokopper, er det noen som vil anbefale det, eller?

9301018[/snapback]

 

Termokopper er helt greit, selv foretrekker jeg kopper av keramikk.

Det er jo bare å kjøpe en kopp, teste hvordan det er.

Er du fornøyd.. Vel, da kjøper du flere :)

Lenke til kommentar
Jeg leter fortsatt etter de kaffekannene :( Jernia hadde dem ikke. Noen som vil bidra med søket? Må ha en slikens eller en med pumpe som rommer 1.5 - 2 liter.

9300401[/snapback]

 

http://www.magnar-eikeland.no/catalog.asp?docId=2623028

 

http://www.mittgavetips.no/display.aspx?me...385&prodid=2495

 

http://www.primulator.no/Default.asp?L1=Ka...s%202,2%20liter

 

Holder dette? Eller ønsker du flere linker?

Lenke til kommentar
Disse kaffemaskinene hos bensinstasjoner med kaffeavtale har veldig dårlig rengjøringsrutiner da de brukes konstant, døgnet rundt og dermed går det ut over smaken desverre.

 

Esso har ikke en slik kaffeavtale er dermed har de blitt tidligere kåret til den beste bensinstasjonkaffen i Norge.

9319899[/snapback]

 

Vet.

 

Har smakt så mye tynn og smakløs kaffe at det er skremmende.

Lenke til kommentar
Hvordan var filteret?

 

Sleng ut noen bilder, nysgjerrig på maskinen :)

 

Og det skal du få:

 

Der Kommissars test av den mystiske vervepremie-espressomaskinen

 

 

 

9297631[/snapback]

 

Den der maskinen er faktisk bra. Det er en ubrandet versjon av en gammel OBH Nordica, men er en ganske gammel modell. Lager eksemplarisk kaffe. Var på en kafe i Harstad der de brukte den der. Jeg har mye greie på slike maskiner ettersom jeg har vært kaffekjenner i mange år. :cool:

9305519[/snapback]

Viste ikke at OBH Nordica skulle være så bra jeg, men jeg har tatt feil før.

Lenke til kommentar

Nå er det riktig nok ikke en helt objektiv vurdering av meg da, sånn smaksmessig. Hehe, forbinder det med å stå opp på en skoledag, småforkjøla og tenke "i dag tar jeg meg en dag fri", lage meg kaffe og sitte å game hele dagen. Deilig :!:

 

Har forresten enda ikke fått til skumminga, og ettersom jeg har forstått det kan det ha noe med at espressomaskinen rett og slett er i litt for lav klasse. Dog, det gjør ingen ting, har nemlig en slik (ikke akkurat samme merke da):

 

visp00.jpg

 

Steamer bare melka varm, så visper jeg bare litt skum på et et øyeblikk, funker fett :)

Lenke til kommentar

Jeg serverte kaffe til en venn av meg. Klaget alltid på at han måtte drikke sølevann. (Dette er en sterk kaffe han snakker om)

 

Jeg tenkte.. jaja.. vil han ha sterk kaffe.. skal han få sterk kaffe.

 

Det kompisen min sa etter at han tok en god slurk var:

 

Fytti Hel****!! Du kan putte denne kaffen i et gevær og skyte med den.

 

..han klaget ikke på kaffe etter det..

Lenke til kommentar

Når jeg og noen kamerater var på fisketur i sommer, så skulle jeg lage kaffe.

Fikk bare kommentaren, "fan, vi drekker da ikke tjære gjør vi vel?"

 

For og si det sånn, jeg lagde ikke mere kaffe den turen. syns kaffen var sånn passe jeg da.

 

Kommer kanskje av at jeg har lært å drikke kaffe av far min.. har en liten historie der.

 

Dette var under elgjakta.

Ene morgenen far min og resten av jaktlaget satt i lavoen å fyrte bål så skulle far min lage kaffe og kaffen hans er kjent for å være sterk men drikkenes.

 

Når far hadde lagd kaffen og skulle sjenke oppi til de andre så satt alle kara der og bare så neddi koppene sine og venta på at han far skulle ta første slurken( alltid sånn når far lager kaffen)

 

Så tok han far første koppen og da ser vi bare at han snur seg rundt og hører bare masse hostelyder også spytter han den klysa med kaffegrut.

Da kom bare kommentaren: "Jeg tror vi lager ny kara, ikke no å tenke på engang"

 

Edit:

Et par små leifer.

Endret av Haandtverkern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...