Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Hva slags automat Marius? Brusautomat?

Du lenker til samme nyheten som jeg lenket til lengere oppe! Kanskje du bør ta en kopp kaffe og våkne litt?! :wee:

9283712[/snapback]

Det så jeg faktisk ikke. Er litt sløv for tiden. Mye å tenke på.

Vi har fått en ku. Som vi melker for å få melk. Siden dette er den store melketråden.

Neida. Vi fikk kaffemaskin for 2 uker siden.

- Den lager IKKE god kaffe

- Den lager IKKE varm kaffe

- Den er relativt treg

- Vi må ha kopper som er tilpasset mengden

- Om du skal ha en kanne kaffe, må du stå å holde for en sensor. Mens den brygger en og en kopp (Tar veeeldig lang tid).

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er derfor britiske personer drikker så mye te.. kaffe gjør at nervesystemet slår krøll..  :laugh:

9283701[/snapback]

Det er faktisk ofte koffein i te også. På universitetet hadde jeg og klassen en laboratorieøvelse der vi skulle utvinne koffein fra te. En stor boks med te i tørr løsvekt (ca en liter) ble til ca ett gram koffein, omtrent en toppet teskje med hvitt pulver. Nok til å ta livet av mange personer. Det var riktignok en type te som de erfaringsmessig hadde funnet ut hadde veldig høyt koffein-innhold. Normalt er det vel mange typer te uten eller med veldig lite koffein også.

Lenke til kommentar

Stemmer at te har koffein ja ..

kaffe.JPG

Kaffe, te og andre drikker: Så mye koffein er det i 1 dl. Helseeksperter regner 500 - 600 mg koffein per dag som et trygt inntak. Det er omtrent samme koffeinmengde i en kopp kaffe som i 2 kopper te eller 2 "shots" espresso.

Kilde: Norsk Kaffeinformasjon

Merk at koffeinfri kaffe har..ja, koffein :D

Er nesten som den NorthQ PSU'en. Den reklameres som vifteløs (fanless) med en emergency fan på 70mm når temperaturen overstiger 60c :lol:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Begynt sånn smått med koffeinfri kaffe i det siste.

Kan bli litt for mye av det gode rett og slett. Og å blande inn litt koffeinfri gjør ikke mye på smaken. ;)

Morgenens filterkaffe: halvt om halvt Evergood koffeinfri med vanlig.

Derav kan jeg med god samvittighet helle innpå med 6 kopper kaffe i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Bare å bøtte nedpå...:

I Italia ville sju doble espresso på én dag bli ansett som heller tamt, og popstjernen Robbie Williams sies å rekke over 36 kopper dagen, mente den britiske rikskringkastingen.

9287596[/snapback]

Noe sier meg at du ikke starte med 36 kopper fra første dag, kanskje etter noen år, mer gradvis økning, så går det sikkert bra

Lenke til kommentar

Dæven man skulle fått ondt i magen i allefall, all den syra :!:

Fant forresten ut at vi hadde en gammel espresso-maskin/trakter/whatever som modern fikk gjennom en bokklubb. Hehe, skal vaske den nå og teste den ut. Aner ikke hva slags merke det er, men tror det er et jallamerke (sto bare "Bokklubben de nye bøker" på bruksanvisnina). Hvilken kaffe kan jeg forvente meg tror dere? En kjip espresso som smaker som hemoroidene til svigermor, eller noe helt middels greit?

Lenke til kommentar

Forresten, nå har jeg vasket denne jallamaskinen (den hadde stått og samla stekeos da den stod oppå et skap ved komfyren), men lurer på en ting - trenger man et eget kaffefilter, eller kan jeg "modde" et vanlig filter? Sto noe greier om et filter i bruksanvisninga, men hva slags filter har jeg ikke peiling på :D

Edit: Skal det være et lite metallfilter? Får leite i skapet :!:

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar

Fant forresten ut at vi hadde en gammel espresso-maskin/trakter/whatever som modern fikk gjennom en bokklubb. Hehe, skal vaske den nå og teste den ut. Aner ikke hva slags merke det er, men tror det er et jallamerke (sto bare "Bokklubben de nye bøker" på bruksanvisnina). Hvilken kaffe kan jeg forvente meg tror dere? En kjip espresso som smaker som hemoroidene til svigermor, eller noe helt middels greit?

9288039[/snapback]

Jeg tror du faktisk kan forvente en helt OK kopp.

Ikke noe superb, grunnet at denne trakteren er noe billig-greier som er bestilt/vunnet(?) gjennom en slik klubb.

Fortell oss gjerne om hva du syntes om det du lager.

Ta gjerne også noen bilder, kanskje jeg kjenner den igjen :)

9288039[/snapback]

Det er bare å spise et såpestykke. Det nøytraliserer syre. :p

9288352[/snapback]

Ja, det tenker jeg smaker herlig etter en kopp eller 36(!) med espresso.

Lenke til kommentar

Hm, jeg lurer fremdeles på én ting (som beskrevet i en post over, noe uklart muligens): Er det noe spesielt filter en trenger til espressomaskiner? Den er bygd litt som en Moccamaster - du har ei kanne nederst, og over der står en liten metallkanne, som er festa oppunder "dysa" eller hva jeg skal kalle sluttstykket der vannet kommer ut.

Sto beskrevet et filter i bruksanvisninga, og noe sier meg at det ikke er et papirfilter, men en metallgjenstand som skal stå i filterbeholderen? :hm:

Edit: Nå ble det litt spam her av meg, men fant filteret lang farksen inni skapet! W00t!

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler alle å putte chillipulver i macchiato, mocca, cappucino og latte på kalde vinterkvelder. En halv teskje i et glass holder, egentlig. Varmer veldig godt :wee:

9288849[/snapback]

Aztekerene hadde chilli i sin kakao (som egentlig har lite til felles med det vi idag anser som kakao). Det er verdt å prøve og har samme resultat.

Lenke til kommentar
Veit.. Blei så glad når eg kom over denne tråden her.. :) Kva anbefalar dykk å ha i kaffen? Som ekstra altså, har sett slik cappuchino puilver på butikken, men aldri prøvd. Er dette noko godt? Eg drikk ordiner filterkaffe.

9288629[/snapback]

Jeg bruker litt pepper. For å få krydret opp smaken litt, forsterket den.

Hm, jeg lurer fremdeles på én ting (som beskrevet i en post over, noe uklart muligens): Er det noe spesielt filter en trenger til espressomaskiner? Den er bygd litt som en Moccamaster - du har ei kanne nederst, og over der står en liten metallkanne, som er festa oppunder "dysa" eller hva jeg skal kalle sluttstykket der vannet kommer ut.

Sto beskrevet et filter i bruksanvisninga, og noe sier meg at det ikke er et papirfilter, men en metallgjenstand som skal stå i filterbeholderen? :hm:

Edit: Nå ble det litt spam her av meg, men fant filteret lang farksen inni skapet! W00t!

9288751[/snapback]

Hvordan var filteret?

Sleng ut noen bilder, nysgjerrig på maskinen :)

Jeg anbefaler alle å putte chillipulver i macchiato, mocca, cappucino og latte på kalde vinterkvelder. En halv teskje i et glass holder, egentlig. Varmer veldig godt :wee:

9288849[/snapback]

En halv teskje? Jeg syntes det blir litt for mye. Stjeler mye av smaken.. 1/4 kanskje.. eller 1/3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...