Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallois godtfolk.

Nå har jeg vært en ukestur i femundsmarka og mye god kaffe har blitt lagd på bålet men det var en som skilte seg ut, akkurat nå husker jeg ikke hva den heter men det skal jeg finne ut fort, for denne var BRA.

Jeg kan ikke huske jeg har drukket så god kokekaffe på bål på lenge, så denne bør dere kjøpe, det eneste jeg husker er at den var svensk og mørkrostad som det stod på den.

Bare ettersmaken var nok til å kjøpe denne, irriterer meg veldig at jeg ikke husker hva den het men det skal fort finnes ut.

Ahh, kaffe lagd på kjele på bålet etter en 6 timers gåtur er noe helt for seg selv, da syns jeg alt av fancy kaffetraktere kan gå å legge seg.

Kommer tilbake med navn på kaffen og hvor den kan kjøpes.

Lenke til kommentar
Altså, hva slags teknologi som traktere kan ha for å forbedre kvaliteten. Eks wifi, firmware and so on.

Vil dette komme garantert eller har vi nådd toppen av teknologiberget når det kommer til traktere?

9240602[/snapback]

Wifi hadde jo vært kjekt. Kombinert med et ørlite program så kan man få beskjed på skrivebordet om når kaffen er ferdig. Utrolig kjekt om trakteren står langt unna kontoret eller hjemmekontoret. En hel bedrift kan jo ha slik varsling på PCene sine.

En annen kjekk funksjon hadde vært å påminne hver av de ansatte etter tur hvem det er sin tur til å sette på neste trakting. Eller hvor lenge kaffen har stått og hvilt.

Lenke til kommentar
Altså, hva slags teknologi som traktere kan ha for å forbedre kvaliteten. Eks wifi, firmware and so on.

Vil dette komme garantert eller har vi nådd toppen av teknologiberget når det kommer til traktere?

9240602[/snapback]

Jeg ser ikke på dagens hvitevarer som perfekte på noen måte. Det vi trenger er at "hvite"- i hvitevarer forsvinner fra markedet til fordel for det nye og hyppe som gjerne forumets casemoddare har programmert litt til. ;)

Ser ut som at vaskemaskinen får gjennomgå først.

Møt Samsung Hauzen ;)

samsunghauzen1.jpg

Lenke til kommentar

9240602[/snapback]

Wifi hadde jo vært kjekt. Kombinert med et ørlite program så kan man få beskjed på skrivebordet om når kaffen er ferdig. Utrolig kjekt om trakteren står langt unna kontoret eller hjemmekontoret. En hel bedrift kan jo ha slik varsling på PCene sine.

En annen kjekk funksjon hadde vært å påminne hver av de ansatte etter tur hvem det er sin tur til å sette på neste trakting. Eller hvor lenge kaffen har stått og hvilt.

9253810[/snapback]

Gutta på InfoCare i Kristiansand hadde laget noe slikt.

De hadde et webcam på kaffetrakteren, og noe kodegreier som sjekket om det var kaffe på kannen eller ikke. Mener de hadde en webside som de logget seg på for å finne ut statusen på trakteren.

Edit:

Fant linken http://ic.sacharis.no/info

Endret av Scix
Lenke til kommentar
Til alle dere som vurderer å kjøpe kaffetrakter, vil jeg anbefale å lese denne artikkelen, og se litt på denne tabellen. Ganske interessante egentlig!

Kaffetrakter-mysteriet

Smakstest av kaffe

9239269[/snapback]

Må si jeg er overrasket over at ingen fagpersoner fra kaffe er involvert i testingen. Smakskjemaet de bruker er f.eks. i overkant enkelt og tar ikke hensyn til kaffetype etc. Jeg mener det ikke bør være hvor mye syre en trakter produserer som avgjør om den er god eller ikke, men hvorvidt den får fram de typiske karakteristika for den kaffen som testes(Om den gjør kaffen transparent, om du vil bruke vinuttrykk). Det virker ikke som de en gang har testet forskjellige typer kaffe. Ellers interessant lesning, særlig når det gjelder det tekniske. Takk for link.

Lenke til kommentar
På Shell Tiller lages det noe magisk. Jeg har vell prøvd 50 forskjellige kaffe-maskiner, og INGEN av de lager så god kaffe (Latte og Gran roberta) som den.

Det er da det er knall å jobbe der :dribble:  :cool:

9260041[/snapback]

Kanskje jeg for én gangs skyld skal ta turen innom? Kjører jo stadig forbi der, senest for en time siden. Synd det er så håpløst å kjøre innom når man har kurs nordover. (Håper vi begge snakker om Tiller utenfor Trondheim her.)

Lenke til kommentar
På Shell Tiller lages det noe magisk. Jeg har vell prøvd 50 forskjellige kaffe-maskiner, og INGEN av de lager så god kaffe (Latte og Gran roberta) som den.

Det er da det er knall å jobbe der :dribble:  :cool:

9260041[/snapback]

Kanskje jeg for én gangs skyld skal ta turen innom? Kjører jo stadig forbi der, senest for en time siden. Synd det er så håpløst å kjøre innom når man har kurs nordover. (Håper vi begge snakker om Tiller utenfor Trondheim her.)

9262753[/snapback]

Ja.... den ved tiller grillen, ikke den ved E6.... om man skal sørover å kjører E6 så er det ikke den som ligger klistra til veien....men den som ligger ved tillergrillen, Biltema, jysk og ved tonstad....

en ved ec heter Shell heimdal, den ved tillergrillen heter Shell Tiller

Lenke til kommentar

Mange fine ting har kommet i uken jeg har vært på ferie..

Sittet på "min" kafé og bare kost meg i solen med en kaffe eller en iste.

Har gått til investering av Malabar.. kjøpte like greit 1 kg.

Når det kommer til cam, jeg skal se om jeg får laget noe slikt. Kunne vært utrolig greit det der..

Rotete innlegg.. jaja..

Lenke til kommentar
Jeg tror enda jeg ikke har smakt noen produkter fra Coop, er dette noe å anbefale?

Ser at flere sier disse er veldig gode, men jeg er litt usikker.

9275412[/snapback]

Jeg har drukket mye coop caffe, men for å si det slik så går jeg heller inn på Rema eller Rimi, bare for å få tak i noe annet. (Kjeldsberg og Friele Café Noir).

Men i den tiden jeg holdt meg til coop, gikk det en del i den presskannekaffen som ligger i en sølvfarget pose (husker ikke navn), den var ganske grei.

Lenke til kommentar

Sendt noen mail med Tim Wendelboe. Tenkte å gi et kaffekurs i bursdagsgave til en kompis og delta selv. Kompisen min elsker kaffe så jeg tenkte at dette kunne være en nokså artig og uvanlig bursdagsgave.

Tim utvikler kursplaner og priser as we speak så jeg får se om lommeboken strekker til. I den første mailen jeg fikk, nevnte Tim at et 4t kurs for 3 kostet 6000kr. Det er vel mye for min (fattige)lommebok.

Lenke til kommentar

Ny poll folkens.

Har ikke tatt med all verdens sorter kaffetyper men de som folk forbinner mest med en cafèbesøk.

Espresso har blitt skrevet med fnutter da det teknisk sett er kun en tilberedningsmetode men på folkemunn en kopp kaffe fra en kaffemaskin og ikke fra filter.

Hvis noen mener at en populær kaffetype er utelatt, diskuter det i tråden og ikke send meg en PM :p

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Wendelboe er nok blant de dyreste i markedet, sånn er det når man er verdensmester.:) Synes faktisk ikke 6000 var så ille. Dersom du ønsker å leie nåværende norgesmester Einar Holthe gjennom det norske baristalandslaget, koster det til sammenlikning 10000 med mindre du er medlem av SCAE. Norsk Kaffeinformasjon har en del kurs for privatpersoner, disse er langt billigere men da sitter du gjerne der sammen med 30 andre, der du hos Tim får personlig oppfølging.

Priser baristalandslaget

SCAE Norge

Kursoversikt NKI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...