Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Der tror jeg vi er like DemoniZer, skulle likt å hørt litt om hvilke valg den har.

I dag har jeg kontordag og da er det deilig å kunne lage seg en kopp kaffe av presskannen istedenfor den vanlige pisslunka termos kaffen jeg vanligvis drikker på disse tider.

9192713[/snapback]

Kaffe som har vært på termos i mangfoldige timer er aldri noe godt.

Du syntes vel det er en helt ekstrem forandring? :)

Hvor mange skjeer pleier du å bruke?

Hva slags kaffe er det?

9193728[/snapback]

Kaffen jeg bruker er evergod, er oppvokst på denne kaffen så det er denne jeg holder meg til nå.

Er en veldig stor forandring ja! Stor forandring.

Når jeg lager kaffe om morgenen er jeg litt sløv på akkurat hvor mange skjeer jeg bruker men det ligger på en 5-6 toppa skjeer til en liter kaffe.

Lenke til kommentar
Never change a winning team?

9202109[/snapback]

Men med sikkert 100 tapende lag så må de vel lære av egne feil og forbedre sine modeller opp gjennom årene. Man skulle jo tro at noen hadde klart å lage lage traktere som er konkurransedyktige med det som har vært kjent teknologi fra moccamaster i over 20 år.

Lenke til kommentar

Den går jo for å være en av de bedre trakterne på markedet, hvorfor vet jeg ikke.

Men de har vel bare brukt oppskriften: hvorfor forandre på en ting som folk kjøper og selger bra.

Jeg tror Moccamaster har vært i salg i 25 år eller noe rundt der.

Endret av Haandtverkern
Lenke til kommentar

Den videre utviklingen av kaffetrakteren har de siste 10 årene først og fremst vært rettet mot design og funksjonalitet, på bekostning av kvalitet. Jeg tror det er flere grunner til dette.

-De som først og fremst bryr seg om smak, holder seg oftere og oftere til enklere tilberedningsmetoder (Presskanne, Vakuumkanne, brygging direkte i koppen, etc) for enklere renhold og tydeligere smaksprofil. Dermed har ikke en gang kaffebarer som ellers selger alt mulig av tilberedningsutstyr kaffetraktere i hyllene sine.

-Design blir viktigere og viktigere for produsentene for å skille seg ut i jungelen av kjøkkenutstyr, og avgjør oftere og oftere hva folk kjøper.

-Løsninger som er lette å både tilberede og renholde samtidig som det framstår som nærmest science fiction (pods, nespresso etc.) gjør det lettere for nybegynnere å lage ok kaffe. Folk gidder ikke måle opp lenger, de vil ha ting porsjonspakket.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor ingen har laget en klassisk trakter med integrert kvern. Må da være et marked for det?

Lenke til kommentar
Personlig skjønner jeg ikke hvorfor ingen har laget en klassisk trakter med integrert kvern. Må da være et marked for det?

9205188[/snapback]

En måte å gjøre det på som jeg tror feinschmeckere ville likt er å tilby en modulbasert trakter der man kan kjøpe kvern i tillegg og sette den inn. Hvis det i tillegg hadde vært en åpen standard slik at hvem som helst kan lage en kvern som passer så hadde man fått et utvalg av kverner fra ulike produsenter å velge mellom. På samme måte kunne varmeplate under kjelen, filterholderen, kjelen, vannbeholderen, dekseldesign, kokerøret osv vært modulbasert slik at en hver feinschmecker kunne bygget sin foretrukne trakter som et lego-byggesett eller en selvbygget PC. Tilsvarende modulbaserte espressomaskiner osv kunne sikkert også vært mulig.

Men jeg tror det ligger litt langt frem å få produsentene til å tenke på den måten (åpne standarder). Det er en helt annen forretnignsfilosofi enn det som er vanlig i dag. (Bortsett fra i programvarebransjen og PCbransjen og på tidligere nokia-telefoner der man kunne bytte design ved å bytte deksel).

Lenke til kommentar

Jeg liker tanken, men spørsmålet er om kaffetrakteren er en avansert nok konstruksjon til at det er noe i det. Ekstra fet varmeplate liksom?

Er du geek liker du kanskje like godt å ha en kvern for seg, en trakter for seg osv. Er du en som vil ha alt i en maskin og minst mulig søl, bryr du deg kanskje ikke nok til å bytte ut moduler.

Jeg ser for meg at espressomaskiner kunne ha hatt noe tilsvarende. Men om du har en La Marzocco GS/3.. Hva vil du egentlig forandre på?

Lenke til kommentar
Never change a winning team?

9202109[/snapback]

Men med sikkert 100 tapende lag så må de vel lære av egne feil og forbedre sine modeller opp gjennom årene. Man skulle jo tro at noen hadde klart å lage lage traktere som er konkurransedyktige med det som har vært kjent teknologi fra moccamaster i over 20 år.

9202130[/snapback]

Vel, det er visse produkt som alltid vinn. Ta Lacoste sine piqueter som eit eksempel på det. Designet på originalmodellen er ikkje endra sidan 1933, men går fortsatt som eit must-have basisplagg.

Lenke til kommentar

Moccamaster har vel heller beholdt sitt klassiske design. Tviler sterkt på at teknologien på insiden er den samme som fikk x antall år siden. Jeg har ingen spesielle gode grunner til å bytte ut min MM men det er noen elementer med trakteren jeg skulle ønske var annerledes..

Dryppstopperen på filterholderen kan være noe herk til tider, spesielt hvis du har glemt å åpne den og man trakter full tank. En annen ting som hadde vært kjekt, er å kunne stille inn trakteren til å trakte på en spesielt tidspunkt slik at man kunne våkne til nytraktet kaffe.

---------------

Hva er deres tanker om next-gen traktere da?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Den der våkne til nytraktet kaffe høres kjekt ut.

Dryppstopperen på Moccamasteren vi har på jobb fungerer ikke. Ellers har jeg ingenting å klage på den, om vi ser bort ifra at den er byttet ut med udrikkelig kaffe fra en kaffemaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...