Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Smaken er vel langt mer avhengig av hvordan kverna er justert, trykk, temperatur og hastighet, enn den er avhengig av merke og pris. Har du noen indikasjoner på at denne gir en dårlig kverning, dårlig trykk, temperatur eller ugunstig hastighet? Er det noen som har testet den? (Jeg fant ikke noen tester på nett i farta)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke funnet noen tester jeg heller. Googlet etter det noen ganger.

Men jeg skal ikke henge den ut uten noe grunnfast å stå på. men vil tro at det er en grunn til at slike helautomatiske maskiner ligger på godt over 3500

Lenke til kommentar

Uten å ha testet denne spesifikke modellen, kan jeg bekrefte at de fleste billigmaskiner er akkurat det. Det som er og forblir det store problemet er temperatur- og trykkstabilitet. Nå står det ikke oppgitt hvor stor boileren er eller hva slags gruppehode som er installert, men generelt kan jeg vel si at selv om du kan måle trykket til å komme opp i 15 bar, betyr ikke det at den klarer å holde 9 bar gjennom ekstraksjonen av en espresso (Som er der man bør ligge idèelt). Dersom temperaturen på vannet heller ikke holder høy nok temperatur gjennom hele bryggingen, har du plutselig en maskin som lager crap espresso. Dette høres kanskje fisefint ut, men tro meg, sett den ved siden av en espresso laget på en proffmaskin og jeg lover deg du smaker forskjell.

Størrelsen på kokeren regulerer selvsagt også steametrykket. Dersom du ikke klarer å bygge opp nok trykk til å få melken til å sirkulere, kan du si farvel til melkeskum.

I tillegg kan du ta tak i ting som at kvernen ikke er trinnløs, at helautomatiske maskiner generelt er for komplisert å justere ordentlig, og at produsenten ellers produserer bilstereo, dvd-spillere etc.

Lenke til kommentar
Aj aj. Er ca fire millimeter frå å bestille Siemens TK 54001 frå MPX... Har leita ein del rundt, men klarar ikkje finne norske nettbutikkar med godt utvalg av slike maskiner. Synest eigentleg at oppunder fem store er litt mykje til ei slik maskin :\

9146227[/snapback]

Hvordan gikk det med kjøpet?

Ser at det er en kampanje på den akkurat nå.

Normalt ligger den til 5995,-

Jeg ville kjøpt nå med en gang :-)

Lenke til kommentar

Nå har jeg også testet Monsooned Malabar.

Kjøpte litt på ICA i går ettermiddag, slik at jeg hadde til morgenkaffen i dag. Har ikke så mye å si om den, som ikke har vært sagt før, men den var veldig god. Fyldig og god smak, som samtidig var fin og rund i kantene, og, som poengtert før, med veldig lite syre. Kommer til å unne meg litt av denne flere ganger. Kanskje det blir den faste søndagskosen?

Malabar-kaffen ble for øvrig brukt til å innvie den nye presskannen min, en Bodum Bistro Nouveau. Godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Aj aj. Er ca fire millimeter frå å bestille Siemens TK 54001 frå MPX... Har leita ein del rundt, men klarar ikkje finne norske nettbutikkar med godt utvalg av slike maskiner. Synest eigentleg at oppunder fem store er litt mykje til ei slik maskin :\

9146227[/snapback]

Hvordan gikk det med kjøpet?

Ser at det er en kampanje på den akkurat nå.

Normalt ligger den til 5995,-

Jeg ville kjøpt nå med en gang :-)

9151927[/snapback]

Blir nok ikkje noko kjøp, nei. Mulig det er eit godt tilbud, men nesten fem store er litt i overkant av det eg har lyst å bruke på denslags akkurat no. Kanskje om eg får meg ein fin jobb ved sida av studiane.

Antar det blir vanlig kaffetrakter (Moccamaster, seff) til å begynne med. Det er et absolutt minimum. Går vel an å leike litt med ulik kaffe likevel, i guess :)

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar
Kjøpte en halv kilo Royal Malabar på jobben i går, Demonizer, falt i smak hos hele familien. Jeg lagde en runde med litt forskjellig i dag.

Sjekket prisen på kverner hos oss og (Kaffebrenneriet Asker, KB9), den kostet 289 kr, det er vel overkommelig?

9167064[/snapback]

Det er nesten så jeg syntes den skal være dyrere for at folk skal verdsette smaken mer.

Men prisen er helt strålende, og det gleder meg å høre at den falt i smak hos hele din familie.

Blir nok ikkje noko kjøp, nei. Mulig det er eit godt tilbud, men nesten fem store er litt i overkant av det eg har lyst å bruke på denslags akkurat no. Kanskje om eg får meg ein fin jobb ved sida av studiane.

Antar det blir vanlig kaffetrakter (Moccamaster, seff) til å begynne med. Det er et absolutt minimum. Går vel an å leike litt med ulik kaffe likevel, i guess :)

9169285[/snapback]

Vanlig kaffetrakter? En Moccamaster er ikke vanlig kaffetrakter.

En moccamaster er en KaffeGUD! ..eller noe slikt.

Uansett forstår jeg avgjørelsen din, det er mye penger å bruke, og kan heller sees på som en investering senere.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan kaffe som har gått ut på dato smaker?

Er det noen anderledes smak? Jeg ryddet på lageret i Oslo i går, samt litt andre småting..

Uansett, jeg fant 1/4 søplesekk med kaffe!

Små gule porsjons-poser fra kjeldsberg. Luktet jo godt, har dessverre ikke prøvd meg på en pose enda. Venter til helgen.

Disse gikk ut på dato 26/2-2006, men tror ikke det skal være noen stor usmak på disse, de er jo godt pakket og alt.

Dessuten kommer jeg til å gråte om jeg må kaste så mange kg kaffe.

Så, noen som har erfaring med kaffe som har gått ut på dato?

Er det noen som vil ha forresten, si ifra.. så er det bare og komme en tur. Da blir det nok 10 porsjons-poser på deg, kanskje fler.

Lenke til kommentar

Hei!

Ser det har kommet inn endel svar på innlegget mitt om Medion kaffemaskin.

Får denne ned i ca 1200 med bra rabatter osv.

Vurderer fortsatt om jeg skal kjøpe den, men er usikker på om den dekker det behovet jeg har: enkelt lage en-og-en kopp utover arbeidsagen (vanlig kaffe...)

Lenke til kommentar

Det med termos/kaffekanne vil jeg helst unngå, for plutselig blir jeg borte etpar timer for å utføre en jobb.. og når jeg kommer tilbake så er det fristende med nytraktet kaffe :) før jeg igjen kanskje blir borte etpar timer...

Lenke til kommentar
Nei, det er jeg klar over. Men er uansett litt mer jobb å sette på 1/4 kanne for hver gang jeg ønsker meg en kopp.

Er vel egentlig latskap det her men :p

9172386[/snapback]

Tror denne er fin for deg:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=79537

Du må drikke den med en gang, fordi det ikke er et varmeelement under, men kaffen god, og passe varm.

Problemet er vel over lenger tid, har selv kjøpt en slik og er fornøyd (Så langt).

Lenke til kommentar

Her må jeg nesten få nevne en artig liten sak jeg selv har stående, nemlig en Philips Café Duo som ser nøyaktig slik ut (bilde fra eBay):

e93e_1.JPG

Fargen og designet bør vel si mer enn nok om alderen. Selv kjøpte jeg min på en second hand-butikk for en slikk og ingenting for noen år siden, bare fordi den var så artig. Prøvde vel å lage kaffe på den også, med brukbart resultat, men har ikke brukt den siden. Artig å ha, iallfall. Dette viser også at tanken om å trakte én eller to kopper kaffe, ikke er ny.

Lenke til kommentar
Nei, det er jeg klar over. Men er uansett litt mer jobb å sette på 1/4 kanne for hver gang jeg ønsker meg en kopp.

Er vel egentlig latskap det her men :p

9172386[/snapback]

Tror denne er fin for deg:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=79537

Du må drikke den med en gang, fordi det ikke er et varmeelement under, men kaffen god, og passe varm.

Problemet er vel over lenger tid, har selv kjøpt en slik og er fornøyd (Så langt).

9173014[/snapback]

Den ser ut som det jeg er ute etter, men må fortsatt fylle på med kaffe for hver gang. Fordelen med en litt større maskin er jo at jeg trenger bare trykke på knappen - kaffe og vann er allerede fylt på (vannbeholder over 1l og nok kaffe til det...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...