Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Scix, er du fortsatt i denne tråden?

Hva med en ny poll?

9106798[/snapback]

Er her enda ja, bare vært så utrolig mye annet i ferien, så har ikke hatt tid til så være her inne i det siste.

Men ny poll er på tide, enig i det.... Så noen skrev noe om kaffetyper eller noe slikt litt bak i her. Bare leste full fart gjennom.

Men tilbake til meg :p Jeg kommer nok til å være her noe mer utover, siden jeg etterhvert begynner på jobb igjen, og det ikke blir så mye å gjøre :p

Lenke til kommentar
Sitter her og slurper litt nypressa kaffe (Coop sin Luxury-kaffe for presskanne, av kenyanske og colombianske bønner). Uansett; er det meninga at den skal være brun og "matt" i fargen når man mekker med presskanne? Smaken er god som gull den, så sånnsett er det ingen fare.

9114422[/snapback]

Jeg har ikke prøvd akkurat den typen enda, men ikke se bort fra at den kan være både lys og matt i fargen.

Selvom jeg vet at de kenyanske og colombianske bønnene er ganske mørke hver for seg.

Nokon som har peiling på kaffemaskiner/espressomaskiner? Kunne tenke meg å ha ei enkel ei på hybelen når eg flyttar til oslo :)

Budsjett på ca. 3000. Vil gjerne òg kunne bruke den som vannkokar (altså at den kan gi kun reint, kokt vatn). Sikkert veldig standard, men...

Tenkte dette var riktig tråd å spørje i, sidan folk her ser ut til å ha peiling :)

9119833[/snapback]

Jeg klarer ikke holde budsjettet ditt, men jeg ønsker å anbefale denne:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=75542

Prisen er noe stiv, men er du en student som har litt ekstra forkjærlighet for kaffe, så er dette noe du burde kaste deg over.

Lenke til kommentar
Nokon som har peiling på kaffemaskiner/espressomaskiner? Kunne tenke meg å ha ei enkel ei på hybelen når eg flyttar til oslo :)

Budsjett på ca. 3000. Vil gjerne òg kunne bruke den som vannkokar (altså at den kan gi kun reint, kokt vatn). Sikkert veldig standard, men...

Tenkte dette var riktig tråd å spørje i, sidan folk her ser ut til å ha peiling :)

9119833[/snapback]

Jeg klarer ikke holde budsjettet ditt, men jeg ønsker å anbefale denne:

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=75542

Prisen er noe stiv, men er du en student som har litt ekstra forkjærlighet for kaffe, så er dette noe du burde kaste deg over.

9123860[/snapback]

Har ikke fått så bra i test da:

Kaffe.no

Lenke til kommentar

9119833[/snapback]

En maskin som kan både koke rent vann, kaffe, lage cappuccino og samtidig passe boligprisene i Oslo og et studentbudsjett er rett og slett disse to:

NO23114-300x200.jpg35472_PE126225_S3.jpg

Ellers så kan du følge oppskriftene mine her for å lage cappuccino med vannkoker + skummer.

Lenke til kommentar

Om du først går såpass langt opp i pris er det jo ikke spesielt langt igjen til en Rancilio Silva.. Som vel er det billigste jeg ville betalt penger for. Alt under den prisen synes jeg ikke gir et resultat som rettferdiggjør investeringen. Som nevnt tidligere her kan du f.eks. kjøpe en espressokanne + melkeskummer (Selv sverger jeg til Bialetti her, og den melkeskummeren som ser litt ut som en presskanne, bare i teflon i steden.) til rundt 500 spenn for begge. Bruk heller budsjettet ditt på en skikkelig bra kvern. Litt links:

Bialetti espressokanne + melkeskummer (fra amerikansk nettbutikk. Tror det skal gå greit å bestille gjennom f.eks. kaffebrenneriet også)

Rancilio Silva

Rancilio Rocky kvern

Lenke til kommentar
G_J_Caesar:

Dette er vel grunnet at den bruker litt lang tid på enkelte oppgaver.

Samt dette med varmeplaten. (Lunket etter 15 min).

Men helt perfekt til meg, da jeg ikke bruker varmeplaten noe spesielt i frykt for å brenne det hele.

9124435[/snapback]

Nei, hørtes jo absolutt ikke dårig ut, men tror det er mye og spare på en manuell maskin. Da kan man også lettere eksperimentere, eller? Merker også en tendens fra denne siden at de ikke er spessielt glad i annet enn tradisjonelle maskiner. Pluss til akuratt den maskinen er jo at den har separat steamer.

EDIT: Jeg er veldig fornøyd med vår maskin og, selvom den ikke fikk mer enn 3,5 på kaffelaging (Jeg føler jo at den fortjener bedre selvfølgelig). Prisen på vår maskin er også feil på kaffe.no, der står det at den koster 3995,- , men jeg vet at min far aldri hadde brukt så mye, hvis det finnes billigere alternativ.

Endret av G_J_Caesar
Lenke til kommentar

Det er mange gode alternativer der ute.

Jeg prøver å få mine venner til å drikke litt forskjellige typer, da de som regel ikke smaker forskjell.

De kaller kaffe for kaffe, så lenge den er svart og smaker tilnærmet lik kaffe.

Flere har nå åpnet øynene for f.eks Malabar.

Lenke til kommentar
Flere har nå åpnet øynene for f.eks Malabar.

9125225[/snapback]

Denne så jeg faktisk i løs vekt på ICA like ved leiligheten jeg holder på å flytte til. Den skal definitivt testes så snart jeg får etablert meg der. Fikk veldig lyst til å prøve den etter den anmeldelsen din litt tilbake i tråden.

Lenke til kommentar

Fant endelig en butikk her nede som selger Kjeldsberg kaffe. Tenkte jeg skulle teste den litt senere i kveld :D

Sa du noe som hvor mye du blandet på literen DemoniZer, og hvor lenge det skulle trekke?

Endret av Scix
Lenke til kommentar
Fant endelig en butikk her nede som selger Kjeldsberg kaffe. Tenkte jeg skulle teste den litt senere i kveld :D

Sa du noe som hvor mye du blandet på literen DemoniZer, og hvor lenge det skulle trekke?

9126185[/snapback]

Du "kjenner" meg og mine sære mål?

Jeg setter tommelen ned i bordet, ved siden av målet, så måler jeg opp til annet ledd på tommelen.

Jeg lar det da trekke i ca In Flames - Pacing Deaths Trail minutter (3 minutter altså). Da jeg syntes det blir best.

Dette må du nesten prøve litt selv.

Lenke til kommentar

Takk så evig mye for at du sendte meg i retningen av Kjeldberg kaffen. Presset akuratt stempelet ned, og tok min første slurk. Det er det beste jeg har smakt innen presskannekaffe noen gang.

Har ikke klart å lage kaffe på presskanne som faktisk smaker godt før :D

Absolutt utrolig godt :dribble:

Lenke til kommentar
Stemmer, fantastiske mål!

Kommer nok til å sette bort kaffetrakteren en stund. Stor og stygg er den også :p

9133040[/snapback]

Det er godt å høre, kjenner en tåre i øyekroken..

Stikker og henter en kopp selv, så tar vi en real skål for oppdagelsen?

Lenke til kommentar
For opplysning så har vi faktisk Moccamaster her og min mor. Riktig den svarte modellen her og den hvite hos min mor. Dæven steike så god kaffe som kommer ut av den kannen. :D

9133069[/snapback]

Jeg er helt enig. Tror jeg de fleste her inne er også.

Spesielt om trakteren er noen år gammel.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...