Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 104 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      138
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      106
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      347
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg for min del er en stor fan av Dromedar (da særskilt caféen på Bakklandet her i Trondheim), bedre kaffe får man trolig ikke her til lands.

9082739[/snapback]

 

Aldri hørt om, kanskje ta meg en tur neste gang jeg er der oppe.

 

Haha, litt skummelt.

 

Var der i går.. og drar gjerne dit igjen.

 

Anbefaler ALLE å dra dit..

9081539[/snapback]

 

Det er vel et av de mer kompromissløse stedene i verden. Spør han hva han gjør med vannet han har i espressomaskinen. Eller hvordan han serverer kaffe latte..

9082800[/snapback]

 

Hva mener du med dette?

Drar ikke til Oslo for å spørre.

 

Jeg har smakt kaffe. Eneste beskrivelsen av kaffe jeg noen gang har tenkt meg, er at det smaker svart. o_O

9083086[/snapback]

 

Intressant, da vet jeg hvordan smart smaker.

 

EDIT:

 

Demonizer, prøvde du forresten noen av bønnene han har brent? Hva synes du om det opp mot Crema/Intershop som du har skrevet en del om tidligere? Ganske annerledes profil..

9082817[/snapback]

 

Jeg er veldig glad i Crema, jeg er vel det.

Prøvde noen av bønnene, jeg gjorde det. Og hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg nok begynt å bestille derfra.

 

Ola Brattås gjør en meget god jobb, og skulle gjerne ha fått han til å vise meg hvordan jeg kan brenne best mulig på hjemmeplan.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

 

Det er vel et av de mer kompromissløse stedene i verden. Spør han hva han gjør med vannet han har i espressomaskinen. Eller hvordan han serverer kaffe latte..

9082800[/snapback]

 

Hva mener du med dette?

Drar ikke til Oslo for å spørre.

 

9083334[/snapback]

 

Han osmosefiltrerer vannet slik at det blir tilnærmet tomt for mineraler. Så tilsetter han naturlige mineraler for hånd for å få den mineralbalansen han vil ha.

 

Han serverer kaffe latte i svært små glass. Han har ikke sjokolade, sirup, te eller andre ting som tar fokuset vekk fra kaffen.

 

I det hele tatt et svært gjennomført sted.

 

Har Ola Brattås begynt å brenne? Trodde det fortsatt bare var Wendelboe himself..

Lenke til kommentar

Det er bare Tim som brenner foreløpig, men Ola er som oftest med (han har hatt ferie i det siste). Hele prosessen loggføres mtp. temperatur, temperaturkurver og varighet ved hjelp av en laptop, så når både Tim og Ola er "innkjørte" og fortrolige med brenneren i lokalet vil det nok gå som på skinner.

 

Kaffesmakingene som foregår hver dag mellom 14 og 15 er veldig lærerike, uansett hvor mye erfaring med både kaffe og smaking du har på forhånd. I dag smakte vi på 4 forskjellige stadier i brenningen av den brasilianske kaffen "Santa Alina" (basen i espressoblandingen), ved 8, 10, 13 og 14 minutter, med en kopp av den kenyanske "solbærbomben" Eeagads som kontrast.

 

På TW er så lite som overhodet mulig overlatt til tilfeldighetene. Det er kjempegøy!

Lenke til kommentar

Angående brenning hjemme er det skrevet en del om det i diverse kaffefora rundt om. Sjekk f.eks. www.coffeegeek.com, amerikanerne er helt gale etter det. Personlig synes jeg det smaksmessig er helt uinterressant, det er en såpass omfattende prosess å få det til å smake tilnærmet ålreit at du fort må ut med 100.000 i utstyr og investere i en skikkelig pipe bare for å ha et greit utgangspunkt å lære fra.

 

Men for all del, prøv gjerne med f.eks. en popcornmaskin, det er i det minste lærerikt og får deg jo nærmere prosessen. Det finnes et sært sted i gøteborg som bare selger grønne bønner og som insisterer på at det bare er å slenge bønnene i stekeovnen.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd med popcorn-maskin, kan ikke si det ble svært vellykket. Så jeg har vel egentlig bestemt meg for å gi det hele opp.

 

Kan alltids betale noen kroner for kaffe :)

 

Grønne bønner? Stekeovnen? I alle dager.. vet du hva det heter?

9094189[/snapback]

 

Da har du nok kommet til samme konklusjon som de fleste andre. Personlig synes jeg det er litt givende å komme såpass nær prosessen, men smaksmessig holder det jo ikke mål. Man får i hvertfall respekt for håndverket:)

 

Selv drikker jeg nå en ny Kenya fra Solberg & Hansen, fra den svært store gården Gethumbwini (Florerer av partier fra denne gården rundt omkring). Et pent parti. Den selges hos Dromedar i Trondheim og Bergen, Stockfleths i Oslo og kanskje Kaffebrenneriet.

Lenke til kommentar

Send meg et spørsmål og svaralternativer på PM så skal jeg mekke :)

 

----

 

Kunne tenkt meg å gå på kaffekurs, helt klart! Artig hobby selv om det kanskje ikke er like stort som vin men det går for det samme. Billigere å imponerte folk med en god kaffe etter middagen fremfor dra opp en Chteau Mouton Rothschild Pauillac 1986 under :wee:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
überGoliath: Må nesten la Scix ta seg av dette. Alternativt diskutere det her i forumet.

9108216[/snapback]

Vel, nå er det slik at jeg eller en annen moderator må lage poll pga dere har ikke den rettigheten. Trådtstarter må ikke nødvendigvis samtykke i en poll dersom tråden er i den størrelsesordnen som denne her :)
Lenke til kommentar

Kokekaffe drikker jeg også, men bare på tur. I forrige uke var jeg på tur i fjæra, brant bål og kokte kaffe i en beksvart kaffekjele. Lukta av bål som er fyrt opp med knusktørre grener er en stor del av kaffeopplevelsen. Anbefales! Det er vel ikke noen særlig skogbrannfare noen plasser i landet nå så det skal ikke være vanskelig å finne en trygg plass å fyre opp bål.

Lenke til kommentar

Nokon som har peiling på kaffemaskiner/espressomaskiner? Kunne tenke meg å ha ei enkel ei på hybelen når eg flyttar til oslo :)

 

Budsjett på ca. 3000. Vil gjerne òg kunne bruke den som vannkokar (altså at den kan gi kun reint, kokt vatn). Sikkert veldig standard, men...

 

Tenkte dette var riktig tråd å spørje i, sidan folk her ser ut til å ha peiling :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...