Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Coop Blå Java er faktisk ein særdeles god kaffi.

Enig, blå java er digg :)

9028007[/snapback]

Hehe, skal se om jeg ikke får bytta ut den kjedelige gule "rundt og mild"-kaffen med blå java på pauserommet på jobben. Har sommerjobb hos Coop Nord-Norge (lager som sender varer ut til coop-butikkene i hele Nord-Norge). Fant ut at dem har mørkbrent kontinental på det andre pauserommet, men der har de ikke trakter, så må nesten stjele litt derfra også.

Yndlingskaffen min er i grunn Evergood sin filterkaffe (den vanlige), med 2,5 skjeer til 4 dl. Sitter her med noe Friele presskannekaffe, og det kan ikke måle seg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg drikker kaffe nesten hver dag. Har min egen Espresso-maskin som jeg kjøpte for en billig penge i Spania (Siden alle er så dyre her i Norge). Den er ikke pro men den gjør jobben sin :) Og jeg synes denne kaffen er mye bedre enn filterkaffe.

Ellers å pleier jeg å kjøpe kaffe fra en Espressobar i byen som også lager veldig god kaffe. Det jeg ikke liker i kaffe er sukker. Sukker i kaffe er ikke godt.

Min altime favoritt kaffe er Capuchino!

Har personlig ikke prøvd så mange forskjellige kaffetyper (som blå java og fransk sjokoladebrent kaffe osv), men det kommer jeg til å gjøre med tiden :)

Endret av Ernie2k
Lenke til kommentar
Det er ikkje noen som kan anbefale en kaffe-variant som ikkje er alt for syrlig? Den bør kunne kjøpes i vanlige dagligvareforretninger. På forhånd takk. :)

9034268[/snapback]

Er det snakk om filterkaffe da eller?

Hvis ikke kan du alltids lese kaffeguiden min tidligere i denne tråden, men det gjelder kaffe til presskanne.

Da har du f.eks Malabar (Monsooned Malabar AA) som er en av mine favoritter. Den inneholder ikke noe syre.

---

EDIT:

Glemte at jeg har kjøpt meg en splitter ny maskin.

Blir vel litt latte og slikt fremover i den nye leiligheten. (Om jeg får den til torsdag)

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Ah kaffe! Det er en vidunderkur for meg, vet ikke helt hvordan det skulle gått uten kaffe og sigaretter når jeg starter arbeidsdagen. Da går det som regel i vanlig espresso, men ute på byen og slikt er det best med en Mocca. Herlig samk på den :)

Lenke til kommentar
Ah kaffe! Det er en vidunderkur for meg, vet ikke helt hvordan det skulle gått uten kaffe og sigaretter når jeg starter arbeidsdagen. Da går det som regel i vanlig espresso, men ute på byen og slikt er det best med en Mocca. Herlig samk på den  :)

9034784[/snapback]

Det er svært mange som tar en espresso for å våkne.

Jeg har aldri forstått det.

Espresso = 20 mg koffein

En vanlig kopp kaffe = 80 mg koffein

Hm. Viser seg at Friele har Malabar. Mon tro om den er noe god :hmm:

9034789[/snapback]

Om Friele sin er noe god, vet jeg ikke for sikkert.

Jeg vet bare at Malabar er indisk og vokser høyt oppe. Derfor den har veldig lite/ingen syrlighet.

Lenke til kommentar
Det er ikkje noen som kan anbefale en kaffe-variant som ikkje er alt for syrlig? Den bør kunne kjøpes i vanlige dagligvareforretninger. På forhånd takk. :)

9034268[/snapback]

Denne er fin for deg :) Får tak i den på Ultra, Meny, kaffebrennerier og andre steder med respekt for seg selv..

----

Beklager folkens, har vært fraværene en stund nå grunnet jobb og flytting..

Kjøpt ny MoccaMaster i det siste, Moccamaster KB-741 T . En obligatorisk review kommer ;)

Er litt kos at den nye jobben har en MoccaMaster KB-741 dog jeg skulle ønske de hadde en Moccamaster KB-744 grunnet uhordelig menger kaffedrikking og at jeg, som the new guy, har fått den uoffisielle jobben som kaffetraktør'n :wee:. Heldigvis begynner det en ny en her så..

Ellers har det skjedd lite i det siste på kaffefronten. Hadde en herlig møte med kaffe med vaniljeis (en ikke-teknisk frappé da melken er erstattet med isen) på Quality Hotel i forbindelse med et jobbseminar. Hotellet disponerte en free-for-all softismaskin og en kaffemaskin rett ved siden av :)

Skal ha middagsgjesten i den nye leiligheten om ikke lenge. Kunne tenkt meg å prøve denne varianten..

Btw: forslag til ny poll anyone?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

über:

Gleder meg til omtale om hvor godt termosen holder varmen og slikt.

Hvordan er den som ny? Like god som en godt brukt trakter kan det jo aldri bli, men ble litt nysgjerrig.

Selv vurderer jeg å kjøpe en kvern, men jeg må ta det når pengene strekker til. I den nye leiligheten blir det ikke mye filterkaffe tror jeg.

Når det kommer til ny variant med middagsgjesten.

Jeg syntes du skal holde Cognac og slikt vekk fra kaffe.

Ha dette heller da ved siden av, og ikke i selve koppen med kaffe.

Forslag til poll kan være så mangt, jeg ønsker iallefall at resultater på den gamle skal bli tatt vare på.

Forslag:

• Hvor drikker du oftest kaffe?
  • Hva slags trakter foretrekker du?
  • Hva slags kaffetype tror du passer deg best? (Tatt fra testen min?)
  • Hva liker du å ha som tilbehør til kaffe

Bare en rask liste..

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Gleder meg til omtale om hvor godt termosen holder varmen og slikt.

Hvordan er den som ny? Like god som en godt brukt trakter kan det jo aldri bli, men ble litt nysgjerrig.

Den som venter, venter ikke forgjeves som de sier :) ..Ikke bare skal jeg underholde deg med en test av MoccaMasteren, men du skal jaggu meg få lese en test av denne. Gled dere..

Selv vurderer jeg å kjøpe en kvern, men jeg må ta det når pengene strekker til. I den nye leiligheten blir det ikke mye filterkaffe tror jeg.

Det trodde jeg òg men gamle vaner er vonde å vende..ble en MoccaMaster filtermaskin gitt. Skal jeg ha noen finere, blir det nok presskanne med nykvern (vurderer selv egen kverner. Hold oss oppdatert kvernvurderingen)

Når det kommer til ny variant med middagsgjesten.

Jeg syntes du skal holde Cognac og slikt vekk fra kaffe.

Ha dette heller da ved siden av, og ikke i selve koppen med kaffe.

Middagsgjestene mine er uhyrelig glad i Irish så de vil nok sette pris på denne varianten tror jeg. Må gamble litt da gjestene er muttern og fattern (som forøvrig stiger i alder og sitter pengesekker :wee:) Er selv ikke glad i verken cognac eller whiskey med kaffe..

Forslag til poll kan være så mangt, jeg ønsker iallefall at resultater på den gamle skal bli tatt vare på.

Forslag:

•  
  • Hvor drikker du oftest kaffe?

• Hva slags trakter foretrekker du?

• Hva slags kaffetype tror du passer deg best? (Tatt fra testen min?)

• Hva liker du å ha som tilbehør til kaffe

Bare en rask liste..

9035388[/snapback]

Syntes kaffetypen var en god idè men kan du hendvise meg til denne listen? Fant den ikke i første post.

Den gamle pollen blir tatt vare på og gitt til trådstarter, som har forøvrig gjort en god jobb med forsiden. Vedkommende finner sikkert på noe lurt og baker den inn i førsteinnlegg.

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke mass-quote en mass-quote, så tar det i et sammendrag.

Her finner du "listen" min:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=8888770

USB-løsningen har jeg selv testet, foretrekker da heller å gjøre det på tradisjonelt vis, da jeg brant meg kraftig på en slik.

Jeg skal også holde dere oppdaterte på kvern.

Noen som har tips til kvern osv forresten?

Lenke til kommentar

Har ingen tips desverre. Har faktisk aldri sjekket ut de kvernene som finnes.

Vedrørende poll:

Trodde du hadde en liste med forskjellige kaffetyper jeg (sort, latte, moccha osv.). Tror den listen du har laget blir vel for spesifikt for en poll til den generelle massen som kun vet om filter og Friele :) Hva syntes du?

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

9035627[/snapback]

En kvern er et absolutt must, mener jeg, da kaffen holder seg betydelig bedre som hel bønne enn når den er ferdig kvernet.

Dette er ikke spessielt dyrt heller tror jeg. Lurer på om ikke vi selger til under 200 kroner.

Jeg er veldig fornøyd med vår Bodum kvern, den har dog bare en innstilling, men funker å ta det litt på øyemål.

Lenke til kommentar
Har ingen tips desverre. Har faktisk aldri sjekket ut de kvernene som finnes.

Vedrørende poll:

Trodde du hadde en liste med forskjellige kaffetyper jeg (sort, latte, moccha osv.). Tror den listen du har laget blir vel for spesifikt for en poll til den generelle massen som kun vet om filter og Friele :) Hva syntes du?

9035825[/snapback]

Joda, det kan forsåvidt stemme.

Det som er så synd; Det er veldig få faste deltakere i denne tråden.

En sjelden gang kommer en nykommer, legger fra seg en post. Og stikker igjen.

Vanskelig å komme opp med en poll som ikke blir for detaljert.

9035627[/snapback]

En kvern er et absolutt must, mener jeg, da kaffen holder seg betydelig bedre som hel bønne enn når den er ferdig kvernet.

Dette er ikke spessielt dyrt heller tror jeg. Lurer på om ikke vi selger til under 200 kroner.

Jeg er veldig fornøyd med vår Bodum kvern, den har dog bare en innstilling, men funker å ta det litt på øyemål.

9036373[/snapback]

Under 200 kr?!

Vis meg! Nå! :ohmy:

Lenke til kommentar
Under 200 kr?!

Vis meg! Nå!  :ohmy:

9036519[/snapback]

Skal ikke si noe sikkert, jeg er bare ryddegutt og har ikke satt meg helt inn i alt vi selger, men tror ikke den er veldig dyr den vi har på Kaffebrenneriet. Men etter hva du har sagt tror jeg du bor litt langt unna Oslo, kan det stemme? Kaffebrenneriet finnes bare i Oslo og Asker.

Lenke til kommentar
Under 200 kr?!

9036519[/snapback]

Skal ikke si noe sikkert, jeg er bare ryddegutt og har ikke satt meg helt inn i alt vi selger, men tror ikke den er veldig dyr den vi har på Kaffebrenneriet. Men etter hva du har sagt tror jeg du bor litt langt unna Oslo, kan det stemme? Kaffebrenneriet finnes bare i Oslo og Asker.

9036544[/snapback]

Bor i Sandefjord, tar meg 1 1/2 time med bil og 2 timer med tog. Grovt regnet.

Dessuten er jeg ofte i Oslo på styremøter og div.

Lenke til kommentar
Under 200 kr?!

9036519[/snapback]

9036544[/snapback]

Bor i Sandefjord, tar meg 1 1/2 time med bil og 2 timer med tog. Grovt regnet.

Dessuten er jeg ofte i Oslo på styremøter og div.

9036569[/snapback]

jaja, du får gå innom og se da. Men som sagt; jeg kan ikke love no, bare innbiller meg å huske at jeg så at den passet inn i mitt standard gave-budsjett til familiemedlemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...