Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 107 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      138
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

V60-tips: Drip Assist

Etter nokre år med AP og så Kalita kjøpte eg ein V60 for ein del år tilbake og har aldri sett meg tilbake. Den klare, syrlige smaken frå V60 vart favoritten, men det kan vere ein utfordrande bryggemetode som er vanskeleg å gjere likt kvar gang. Det har blitt betre med nye oppskrifter, men av og til har eg byrja rote med kvernegrad og metode igjen fordi smaken har blitt dårlegare.

Etter at eg tok i bruk Drip Assist har det vore meir stabilt enn noko gang. Sidan den ikkje rører i gruten under brygging blir den endå meir klar enn før.

Oppskrifta er: 15/217. Bloom: 43g i midten på DA (ingen røring). 0:40: Til 86g i midten. 1:20: Til 130g rundt i ringen på DA. 2:00: Til 173g rundt i ringen. 2:40: Til 217g rundt i ringen. Framleis inge røring og eg tar heile greia av etter ca. 4 minutt.

I utgangspunktet var oppskrifta 13.8/200, som litt meir elegant går opp i 40 både på klokka og vekta. Dvs. same tidspunkt, men at vekta blir 40/80/120/160/200.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Her er den småskrudde ordfossen Lance Hedrick med en sammenlikning av tre helmanuelle espressomaskiner under USD 500 - Aram, Robot og Flair 58 (sistnevnte er versjon uten varmeelement). 35 minutter om et nisjesegment innenfor et nisjesegment. Høy nerd-faktor :D 

Da jeg kjøpte min røde Robot i 2020, var jeg i tvil om jeg heller skulle ha gått for den elegante Aram. Det at den var dyrere, manglet manometer og virket mer krevende å få rett temperatur på, gjorde at jeg - heldigvis - endte med en Robot. Men den manometerløsningen som de har fått til på Aram siden den gang, har virkelig gitt elegansen et ekstra løft! Finner de en (eller flere?) måte å redusere varmeproblematikken på, kan den fort få mange tilhengere :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har tidligere i tråden skrevet litt om min forkjærlighet for Shakerato; espresso tilsatt litt hjemmelaget sirup og ristet med isbiter - en velsmakende skumtoppet oppkvikker :)

Til tross for at jeg ikke er kjempebegeistret for søte likører, ble jeg likevel litt interessert da jeg så denne:

Her er den hjemmelagete sirupen erstattet med en supersøt likør med vaniljesmak, Licor 43 - den har over 40% sukker!

Jeg lagde meg en i går kveld med 50g espresso og 30g Licor 43 (og omtrentlig 35g vann fra smeltet is) - den ble flott og med masse skum, men for meg ble den for søt. Ble litt som å drikke konfekt med kaffesmak ;) I dag prøvde jeg en med samme mengde espresso med kun 15g Licor 43, og da syntes jeg det ble usedvanlig vellykket balanse - skikkelig godt! Volumprosent alkohol blir beskjeden, omtrent som en butikkøl. Sukkerinnhold blir litt lavere en sukkerbrus.  

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Jeg vurderer å bytte ut min Kaffetrakter med en Nespresso Vertuo Next eller Nespresso CitiZ.

Jeg ser at man kan kjøpe Nespresso fra enten produsert av Nespresso, Krups eller DoLonghi. De ser ut som akkurat samme kapselmaskin (ingen forskjell annet enn Krups/DeLonghi merke). Er det noen kvalitetsforskjell med kapselmaskiner mellom disse 3 Nespresso-produsentene?

Nespresso CitiX eller Essenza er de man må velge hvis man vil ha de klassiske kapslene. De klassiske kapslene er mye enklere å kjøpe enn de nye kapslene til Nespresso Vertuo.

En fordel med Vertuo er at man kan lage for flere forskjellige koppstørrelser
https://www.kaffekapslen.no/artikler/nespresso-vertuo-guide

Jeg drikker mye kaffe når jeg er på jobb, men veldig lite etter arbeid. Når jeg jobber på hjemmekontor trakter jeg som regel en kanne kaffe. Vurderer kapselmaskin for å gjøre det enklere.
Jeg har et lite kjøkken og har ikke noe plass til noen stor kaffemaskin. Ellers ville jeg gått for en ordnelig kaffemaskin som kan lage kaffe fra kvernede hele bønner.

Noen som har et godt estimat hvor mye dyrere det vil bli fra Kaffetrakter til Kapselmaskin?
Jeg kjøper oftes Filterkaffe når det er på tilbud (Evergood Dark Roast) til 35kr for 250g. En slik pose varer som regel 2 uker på hjemmekontor. Jeg drikker vanligvis mellom 4-6 store kopper kaffe på en arbeidsdag.

Disse her får man mye kapsler for pengene.
https://www.kaffekapslen.no/ristretto-premium-100-kapsler-kaffekapslen-nespresso.html
100 kapsler Ristretto for 209kr. Ellers ser jeg at de andre selges som regel i pakker med 10 kapsler.

Priser Kapselkaffe 10stk:
Illy 53kr
Nespresso Ristretto 50kr
Evergood Dark Roast 42kr
Starbucks 39kr
Friele 34kr
Kaffekapslen 20kr
Caffé Perrucci 19kr
Det var mange flere merker (ukjente for meg)

Når det gjelder kvalitet og smak på Nespresso:
Noen som har prøvd kapsler fra andre produsenter enn Nespresso?
Man får jo kapsler fra Friele, Starbucks, Kaffekapslen
Noen som har prøvd og sammenlignet mellom disse?
Hvordan er Kaffekapslen Ristretto sammenlignet med Nespresso Ristretto?

Jeg kunne ikke finne noen som selger Vertuo Kaffekapsler enn direkte fra Nespresso.
Fant denne her man kunne kjøpe til Vertuo.
https://gronnkapsel.no/products/nespresso-vertuo-pop-gjenbrukbare-kapsler
Da kan man vel bruke hvilken som helst kaffe. Kjøpe Espressokaffe, eller male fra bønner.
De har også til Nespresso Classic
https://gronnkapsel.no/products/nespresso-gjenbrukbare-kaffekapsler

Noen som har prøvd disse gjenbrukbare kaffekapslene og klart å fått like god kaffe med dem?

Lurer på hvordan de Vertuo gjenbrukbare kapslene fungerer. Jeg har lest at Vertuo leser strekkoden på kapselen for å vite hvor mye vann den skal bruke.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

@DJViking Jeg har aldri hatt en kapselmaskin, så har ingen råd fra førstehånds erfaring. Men ut fra Hoffmann-videoen nedenfor, kan det se ut som:

• Dersom du kjøper en klassisk maskin fra Nespresso, kan det være lurt å holde seg til kapsler fra Nespresso for å unngå lekkasje-søl (pga en pod-pakning som Nespresso fortsatt har patent på).
  • Dersom du kjøper Nespresso-kompatible maskiner fra andre, står du mer fritt til å velge kapsler fra andre også.
  • Nespresso kverner kaffen sin bedre enn noen andre, men kaffen de kverner er sjelden veldig god.
  • Kaffen er enkel å lage, men blir neppe rimeligere og gir mer avfall ift en kaffetrakter
  • Gjenbrukbare kapsler forutsetter godt kvernet kaffe, uten at resultatet nødvendigvis blir godt

Samme fyr om Vertuo - han antyder vel at en grunn til at Vertuo finnes, er markedsmakten som følger med patenten:

Lenke til kommentar

Nespresso er kjekt om man bare skal ha en kopp nå og da. Det er fryktelig upraktisk når vi har selskap og skal lage ti kopper på rappen. :wee:Men gidder ikke kjøpe noe annet utstyr bare for spesielle anledninger.

Nespressos egne kapsler smaker suverent best. Dagligvarebutikker selger kapsler som passer i maskinen, men det er aldri like godt. Og de er laget av noe plastmateriale som det virker til at maskinen ikke liker noe særlig. Mekanismen blir litt "seig". Sikkert best å styre unna. 

Lenke til kommentar

Har byttet ut Nespresso Vertuo med automatisk maskin, Delonghi Eletta Explore. 
Kjøpte den maskinen hovedsaklig på grunn av Cold Brew teknologi, så jeg kan lage iskaffe.

Kapslene har blitt så dyre, og det blir så mye søppel. Gidder ikke gjenvinne de. 
Kafferestene fra Eletta går i matavfallet. 

Mye lettere å justere koppstørrelse, billigere kaffe.

Ikke like lett å bytte kaffe, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aldri likt kapsler.

Har selv en rimelig philips trakter med innebygget kvern, den har jeg vært fornøyd med i åresvis. Kjøper forskjellige bønner med varierende resultat, men slik er det jo å eksperimentere.

Hva man syns er god kaffe er jo svært individuelt og jeg har alltid en melkeskvett i kaffien som vel også har betydning for hvilke bønner som gir best resultat.

Et par favoritter er coop sine "blå java" bønner og melitta "bella crema".

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Har byttet ut Nespresso Vertuo med automatisk maskin, Delonghi Eletta Explore. 
Kjøpte den maskinen hovedsaklig på grunn av Cold Brew teknologi, så jeg kan lage iskaffe.

Kapslene har blitt så dyre, og det blir så mye søppel. Gidder ikke gjenvinne de. 
Kafferestene fra Eletta går i matavfallet. 

Mye lettere å justere koppstørrelse, billigere kaffe.

Ikke like lett å bytte kaffe, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

Er du fornøyd med den? Har lyst på den modellen, men er jo ikke noen steder en kan teste maskiner før kjøp 

Lenke til kommentar

Veldig interessant disse vidoene fra Hoffmann.

Nespresso sine kapsler er mye dyrere enn de uavhengige som lager Nespresso-kompatible kapser. Derfor jeg ville foretrukket de klassiske kapselmaskinene.
Men om det blir mye mer søl med andre kapsler, er ikke det bra.

Hvis jeg skulle gått for Nespresso tenkte jeg å kjøpe kaffe fra andre enn Nespresso for å spare penger (men likevel ikke gå for mye unna god kaffekvalitet).

Men er det noen som har laget en Nespresso-kompatibel Kapselmaskin som ikke har Nespresso-merket, som er minst like bra? Jeg har sett kapselmaskin fra LOr som tar Nespresso-kapsler.

Virker som at hvis man har en veldig god kværn, veldig god kaffe, så gir disse gjenbrukbare kapslene omtrent like god kvalitet kaffe som Nespresso.

Disse videoene fikk meg til å tenke litt at det jeg kanskje heller ville hatt er en ordentlig kaffemaskin som kan brygge en kopp eller kanne direkte fra bønner.
Men de koster enormt mye mer, og tar mye mer plass på kjøkkenbenken.

Jeg liker ikke helt Nespresso sin markedsdominans for kapsler, at man kun nå kan kjøpe kaffekapsler hos Nespresso for de nye Vertuo-maskinene. Som han sa i videoen, de nye maskinene er for å låse deg inn hos Nespresso.

Når man sier Nespresso sine kapsler gir en bedre kaffe. Jeg kjøper oftes Dark Roast. Min favoritt er Evergood Dark Roast, men Friele Cafe Noir er også god. På tredjeplass er det Coop Blue Java jeg kjøper. Dette er kaffe jeg liker og er vant til.
Kun Evergood har kapsler til Nespresso.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Moccamaster trakter i mange år i flere utgaver, men etter at jeg kjøpte NESCAFÉ Dolce Gusto kapsel maskin så står nå trakteren ubrukt på kjøkkenet. Du får kjøpt kapslene i nesten alle butikker, og det er godt utvalg både når det gjelder smak og størrelse.

Lenke til kommentar

Litt mindre utvalg av kapsler for Dolce Gusto enn det er for den klassiske Nespresso.

Ikke så veldig mye billigere enn Nespresso-kapslene.
Nescafé Ristretto Barista 16x 73kr hos Power
Nescafé Ristretto Barista 30x 114kr hos Kaffekapslen
Lurer på hva de koster i butikken (tror det er 49kr for 10 kapsler).

En ting jeg liker med Dolce er at man også kan få kapsler med Melk.

Jeg leste en test hvor det var nevnt at kaffen fra Dolce Gusto ikke var like god som den man får fra Nespresso.

Mindre utvalg av maskiner også, men en god del billigere enn Nespresso.
Såpass billig at man nesten kan prøve en periode, og er man ikke fornøyd kan man sikkert bare selge den for halv pris eller gi den bort.

Jeg synes ikke design av Dolce Gusto er noe spesiell.

En som har drukket mye Nespresso på min forrige arbeidsplass, har sverget oftes til Ristretto - Dobbel Espresso 50ml.

Jeg liker design til Nespresso by Sage. Kapselmaskin i rustfritt stål, men alt for dyrt for bare en kapselmaskin. Virker som hvis man liker Stål fremfor Plast, så er det Sage det gjelder for både Kapselmaskin og Kaffemaskin.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (3 timer siden):

Er du fornøyd med den? Har lyst på den modellen, men er jo ikke noen steder en kan teste maskiner før kjøp 

Min første automatiske maskin, men jeg er fornøyd så langt.

Lager stort sett bare svart kaffe og cold brew.

Det er med en beholder for kald melk og en for varm melk, men varm melk var ikke for meg, og kald melk kan jeg helle fra kartongen. Brukte de i starten, men så falt jeg av melkelasset. 

Har laget 100 kopper, 12 av de med melk.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Jeg kastet ut Dolce Gusto når jeg fikk Nespresso.
Kan ikke sammenlignes engang, men nå er det så lenge siden, så kanskje Dolce har blitt bedre. 

Hva som fikk deg til å ta overgangen?
Var du ikke fornøyd med Dolce Gusto, eller ville du bare prøve Nespresso og da oppdaget bedre kaffe?

Lenke til kommentar
DJViking skrev (6 timer siden):

Hva som fikk deg til å ta overgangen?
Var du ikke fornøyd med Dolce Gusto, eller ville du bare prøve Nespresso og da oppdaget bedre kaffe?

Var ikke fornøyd med Dolce så jeg prøve Nespresso Original, og sluttet dermed å bruke Dolce.
Deretter gikk jeg over til Vertuo da det er hakket bedre, mest på grunn av koppstørrelse. 

Nå kan jeg velge koppstørrelse på skjermen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...