Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 108 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      138
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Kult! Skulle gjerne vore på noko sånt. Interessant det du skriv om håndbrygg. Eg kjem nok til å kjøpe V60 eller liknande ein dag for å få litt variasjon frå Aeropress. Ein kaffitraktar er vel ikkje akkurat noko presisjonsapparat heller. Det bør vere mogleg å konkurrere med den på utførelse. For min del har eg ikkje traktar sidan det sjeldan blir laga meir enn eit par koppar i slengen.

Mange kaffetraktere har god fordeling av vannstrømmen over kaffekornene, og som regel danner det seg mye vann i filteret. Dette kan være en fordel siden alle kaffekornene får omtrent like lang kontakttid med vannet.

Selv er jeg kjent for å gjøre det enkelt av og til med: http://www.moccamaster.com/no/cup-one-0-33-l-cream

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man virkelig vil lære håndbrygging bør man gå å oppsøke Baristaer som jobber med dette hver dag, og ikke lese bøker eller gå på kurs med "eksperter". Jeg har aldri lært så mye om ekstraksjon på mine 9 år som profesjonell barista som når jeg jobbet i Solberg & Hansen sin konseptbutik. Lager man opp mot 100 håndbrygg på en dag sitter man plutselig med enorm erfaring. Det meste av det jeg leser om ekstraksjon er synsebasert og sjeldent utprøvd, så snakk med folk som har testet teorien selv og hør hva de har å si.

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Finnes det kurs for sånt? Desse personane som kan handbrygg burde vel finne vegen til internett òg. Det er nok mange variablar som spelar inn her, men med riktig utstyr og produkt burde ein vel kunne eksperimentere litt på eiga hand og oppnå gode resultat.

Det eg les om ekstraksjon og teknikk er gjerne frå folk som konkurrerer i handbrygg.

Litt om mine eigne funn: Eg har hatt Aeropress nokre år og etter å ha prøvd forskjellig synest eg det blir best resultat med temperatur rundt 75-85º C. Det er tips eg har plukka opp frå td. oppskrifter frå World Aeropress Championship, der det over mange år har blitt brukt temperaturar i det området. I ei oppskrift frå Tim Wendelboe brukar han 95º C og ingen bloom. Om det er ei oppskrift han faktisk ville brukt sjølv eller om den er forenkla for at mannen i gata skal lettare få motivasjon til å koma i gang og handla frå han.

Og etter at alle har sagt sitt og lagt fram sine brygg, så har ein personlege preferansar. Legg samtidig til at folk brukar forskjellige bønner, forskjellige kverner, forskjellige innstilling på kverner, forskjellige brenneri, forskjellige parti osv. osv., så står ein igjen med ein "vitskap" det er vanskeleg å legge fram så mykje handfast på.

Det eg ser mest etter er teknikkar og metodar som eg evt. kan jobbe vidare med på eiga hand. I konkurransar ser ein gjerne at det er brukt kvernegrad på EK43 frå 5 til 9. Det er ikkje sagt at dei oppskriftene passar like godt til bønner og utstyr ein har heime. Einaste måten å finne ut av kva som fungerer best heime er ved å eksperimentere. Det krever litt arbeid, men for min del er det langt meir spanande enn å kverne 60 gram og fylle på ein Moccamaster, der du i liten grad kan påverke resultatet.

Eg er amatør og kan lite om kaffi, men har mykje moro og mange gode koppar likevel.  :)  Denne tråden og anna på internett er gode kjelder til å plukka opp informasjon. Det finnes kanskje amatørkurs i Oslo om ein er heldig, men ellers i landet er det vel heller lunket på den fronten.

@Barista Bob: I Konseptbutikken til S&H, varierte de mykje på teknikk og metodar ved handbrygg eller var den mykje det same og at bønnene var den største variabelen? Fekk du den gode erfaringen av å brygge det same brygget mange gonger eller ved å variere? Var det i Mathallen du jobba og brygga for salg, eller var det koppar som vart solgt, der du ikkje smakte på så mykje?

Lenke til kommentar

No har eg ikkje V60 sjølv, men er det så avgjerande kvar strålen med vatn treff filter og kaffi for smaken? Eg har lurt litt på det når eg ser video frå Aeropress-konkurransar der dei kommenterer om dei rører mot klokka, med klokka, begge delar, type hellekanne osv.

Jeg er så heldig at jeg nå er i Dublin under verdensmesterskapet i Classic Barista og Brewers Cup (håndbrygging). Her overværer jeg verdens beste håndbryggere og har vært på "bryggekurs" med Scott Rao, en av verdens mest kunnskapsrike kaffemann. Helletekninkk ble et hett tema under kurset og det kom fram at helleteknikk ved spesielt V60 er intrikat. Utfordringen er å få like mye vann til alle kaffepartiklene på samme tid og med jevn temperatur. Lykkes ikke dette blir de forskjellige kaffepartiklene ujevnt ekstrahert slik at brygget blir ubalansert.

Håndbrygg er ikke enkelt og det er derfor jeg anbefaler vanlige folk å kjøpe god kaffetrakter og kvern.

Aeropress er enklere enn V60 fordi alt vannet helles i bryggeren på samme tid (vanligvis). Om vannet røres til høyre eller venstre har nok ikke noe å si, men om det røres begge veier virvles kaffekornene kraftig og det gjør at ekstraksjonen går fortere.

Noen er sikkert uenig, men jeg er ikke redd for plastpartikler i kaffeutstyret mitt. Det minner meg på hysteriet rundt mobilstråling, og er temmelig sikker på at faren er sterkt overdrevet.

Interessant å lese! Håper kaffen smaker fantastisk i Brexitland. :-) Plastpartikler hadde vært bedre, tror jeg... Det er  "avrenning" fra plasten som lett tas opp i kroppen som gir grunn til bekymring, som jeg kan forstå.

Lenke til kommentar

Hvis man virkelig vil lære håndbrygging bør man gå å oppsøke Baristaer som jobber med dette hver dag, og ikke lese bøker eller gå på kurs med "eksperter". Jeg har aldri lært så mye om ekstraksjon på mine 9 år som profesjonell barista som når jeg jobbet i Solberg & Hansen sin konseptbutik. Lager man opp mot 100 håndbrygg på en dag sitter man plutselig med enorm erfaring. Det meste av det jeg leser om ekstraksjon er synsebasert og sjeldent utprøvd, så snakk med folk som har testet teorien selv og hør hva de har å si.

SH på mathallen er helt utrolig gode på håndbrygg! Kalita bryggeren er også litt mer samarbeidsvillig i forhold til V60, og lang og god erfaring er ubetalelig! Når det gjelder "eksperter" er det som oftest disse som pusher oss videre. Tenk hva refraktometeret har gjort med kaffebryggingen de siste årene, og hva med avhandlingene om hvordan vannets kjemiske innehold har resultert i og hvordan det de neste årene kommer til å forandre alt med tanke på resultatet i koppen. Når jeg første gang hørte om bryggekonkurrenter som deltok med forskjellig flaskevann trodde jeg de tulla, men nå vet jeg bedre. Vi må heller ikke glemme at mange av disse ekspertene, kjemikerne og gieks er erfarne brygger med 1000-vis av kopper bak seg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Kan noen si meg hva som er så godt med kaffe? Det er alt for beiskt for min smak.

Kjenner flere som lærer seg til å drikke kaffe. De liker det ikke, men drikker det fordi det er voksent. Idiotisk!

Jeg drikker kaffe fordi jeg trenger koffein for å våkne om morran og holde meg våken gjennom dagen og kvelden og fordi iskaffe på boks inneholder grusomme mengder sukker (eller så er den sukkerfrie iskaffen veldig svak på koffein). Kaffe smaker ikke godt men heller ikke fælt. Jeg prøver å kutte sukker fra energiinntaket mitt. Jeg drakk flere iskaffe per dag som hadde ca. 10% sukker i seg. Det fører bare til negative konsekvenser å tylle i seg sukker. Iskaffe er også veldig dyrt hvis man drikker 2-3 om dagen går det fort 60 kroner på en dag, da snakker man like idiotisk som å røyke. Men jeg må ha en god dæsj lettmelk i kaffen min for å orke å drikke den, men hjemme kan jeg drikke "svart" kaffe for der har jeg kaffe som ikke står i flere timer etter den er laget og den kaffen jeg har selv er laget av arabica kaffebønner, så den smaker ikke beskt. (Jeg bruker coop gul kaffe i vaakumpakke, ser ut som en gul murstein.)  :)

REDIGERT: Jeg drikker forresten kun kaffe laget i kaffetrakter, sånn med filter, fordi jeg har hørt at man får i seg dårlig kolesterol av kaffe som ikke er filtrert, så presskannekaffe, kapsler og kokekaffe er ut for min del.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

SH på mathallen er helt utrolig gode på håndbrygg! Kalita bryggeren er også litt mer samarbeidsvillig i forhold til V60, og lang og god erfaring er ubetalelig! Når det gjelder "eksperter" er det som oftest disse som pusher oss videre. Tenk hva refraktometeret har gjort med kaffebryggingen de siste årene, og hva med avhandlingene om hvordan vannets kjemiske innehold har resultert i og hvordan det de neste årene kommer til å forandre alt med tanke på resultatet i koppen. Når jeg første gang hørte om bryggekonkurrenter som deltok med forskjellig flaskevann trodde jeg de tulla, men nå vet jeg bedre. Vi må heller ikke glemme at mange av disse ekspertene, kjemikerne og gieks er erfarne brygger med 1000-vis av kopper bak seg.

Jeg jobbet masse med håndbrygg. Oppskrytt spør du meg. 

Lenke til kommentar

SH på mathallen er helt utrolig gode på håndbrygg! Kalita bryggeren er også litt mer samarbeidsvillig i forhold til V60, og lang og god erfaring er ubetalelig! Når det gjelder "eksperter" er det som oftest disse som pusher oss videre. Tenk hva refraktometeret har gjort med kaffebryggingen de siste årene, og hva med avhandlingene om hvordan vannets kjemiske innehold har resultert i og hvordan det de neste årene kommer til å forandre alt med tanke på resultatet i koppen. Når jeg første gang hørte om bryggekonkurrenter som deltok med forskjellig flaskevann trodde jeg de tulla, men nå vet jeg bedre. Vi må heller ikke glemme at mange av disse ekspertene, kjemikerne og gieks er erfarne brygger med 1000-vis av kopper bak seg.

Jeg jobbet masse med håndbrygg. Oppskrytt spør du meg.

Jeg tror at vi kommer til å se at bransjen kommer til å gå fra håndbrygg til enkeltbrygg. På messen i Dublin var det flere som viste automatiske "håndbryggere“ Automatisk V60, vakuumbryggere osv. Bransjen ønsker å servere individuelle brgg, men det er veldig tidkrevende og kostbart. Om det ikke skal gå ut over service må det ofte er være ekstra personell bare for å håndbrygge. Hele kaffebar ideen var jo å servere individuell kaffe i "espressfart". Med håndbrygg må gjesten vente i mange minutter, denne tiden kunne du vært brukt på mersalg og kundeservice.
Lenke til kommentar

Kan noen si meg hva som er så godt med kaffe? Det er alt for beiskt for min smak.

Kjenner flere som lærer seg til å drikke kaffe. De liker det ikke, men drikker det fordi det er voksent. Idiotisk!

Jeg drikker kaffe fordi jeg trenger koffein for å våkne om morran og holde meg våken gjennom dagen og kvelden og fordi iskaffe på boks inneholder grusomme mengder sukker (eller så er den sukkerfrie iskaffen veldig svak på koffein). Kaffe smaker ikke godt men heller ikke fælt. Jeg prøver å kutte sukker fra energiinntaket mitt. Jeg drakk flere iskaffe per dag som hadde ca. 10% sukker i seg. Det fører bare til negative konsekvenser å tylle i seg sukker. Iskaffe er også veldig dyrt hvis man drikker 2-3 om dagen går det fort 60 kroner på en dag, da snakker man like idiotisk som å røyke. Men jeg må ha en god dæsj lettmelk i kaffen min for å orke å drikke den, men hjemme kan jeg drikke "svart" kaffe for der har jeg kaffe som ikke står i flere timer etter den er laget og den kaffen jeg har selv er laget av arabica kaffebønner, så den smaker ikke beskt. (Jeg bruker coop gul kaffe i vaakumpakke, ser ut som en gul murstein.)  :)

REDIGERT: Jeg drikker forresten kun kaffe laget i kaffetrakter, sånn med filter, fordi jeg har hørt at man får i seg dårlig kolesterol av kaffe som ikke er filtrert, så presskannekaffe, kapsler og kokekaffe er ut for min del.

Du siterte noe jeg skrev i 2006. For ordens skyld - jeg drikker nå ganske så mange kopper kaffe om dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Du siterte noe jeg skrev i 2006. For ordens skyld - jeg drikker nå ganske så mange kopper kaffe om dagen.

Hehe, jeg la ikke merke til det før jeg hadde skrevet innlegget :) sorry

Lenke til kommentar

Når me først er inne på handbrygg, kva anbefalar de til pour-over? V60 er mykje brukt ser eg, og litt Chemex.

Om det kostar litt betyr ikkje all verden. Utstyr til kjøkenet er vanlegvis varige greier, så det blir uansett ein langtidsinvestering.

Ein anna ting eg kom på her om dagen. Kva temperatur trivest bønner best i? Det er varmt for tida og kan ligge på 25-30 grader på kjøkenet. Vil det gå ut over kvalitet og varighet? Har lurt på å kjøpe eit vinskap til vin som skal halde rundt 16 grader, så dei kunne kanskje vore der inni dei òg.

Lenke til kommentar

Istemmer at Kalita kan være enklest for et godt resultat. Chemex derimot er jeg litt skeptisk ovenfor, og i alle fall er det en utfordring å lage singelbrygg.

Av erfaring vet jeg at om kaffen ligger i beholderen på toppen av kverna tørker den ut over tid. De store kaffebrenneriene anbefaler å oppbevare kaffen i posen og lukke den godt mellom hver gang du forsyner deg av posen. Temperatur er det ikke så mye å gjøre med, og jeg vet at det advares mot kjøleskap fordi kjøleskapet er et relativt fuktig miljø. Derimot har jeg hatt gode resultater med å fryse kaffe når jeg må oppbevare den i lengre tid.

Lenke til kommentar

Eg plar bruke opp ein pose i løpet av 1-3 veker, men med matvarer er ofte 1-3 veker i feil temperatur utslagsgjevande for kvaliteten.

Er det noko smaks/kvalitetsforskjell på td. Kalita og V60? At Kalita er enklare i bruk er fint, men ein går ikkje glipp av noko heller?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Når me først er inne på handbrygg, kva anbefalar de til pour-over? V60 er mykje brukt ser eg, og litt Chemex.

Om det kostar litt betyr ikkje all verden. Utstyr til kjøkenet er vanlegvis varige greier, så det blir uansett ein langtidsinvestering.

Ein anna ting eg kom på her om dagen. Kva temperatur trivest bønner best i? Det er varmt for tida og kan ligge på 25-30 grader på kjøkenet. Vil det gå ut over kvalitet og varighet? Har lurt på å kjøpe eit vinskap til vin som skal halde rundt 16 grader, så dei kunne kanskje vore der inni dei òg.

Det er også jævlig viktig at du har rett legering på stålet i kannen du koker vannet på. Hvis ikke kan du like godt kaste all kaffen. 

Lenke til kommentar

Det er også jævlig viktig at du har rett legering på stålet i kannen du koker vannet på. Hvis ikke kan du like godt kaste all kaffen. 

Helt klart en undervurdert parameter. Jeg bruker kun Ti6Al4V. Måtte få en blikkenslager til å lage for meg, men det er verd det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...