Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 108 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      138
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Kaffemesteren.no starta å sende ut reklame for ei tid tilbake. Eg augna ein sjanse til å få fiksa Wilfa-kverna mi, som eg kjøpte der for nokre år sidan, og sendte ein henvendelse. Fekk raskt svar tilbake om at nye eigarar var komen inn, og derav aktivitet. Dei har ikkje noko rettsleg ansvar for kverna sånn sett, men var positive til å prøve og hjelpe. Det er eit godt teikn.

Dette er den einaste butikken eg har funnet som har Zoegas Skånerost i bønneform, så kanskje det er håp for å få tak i det igjen. Dei forrige eigarane gav tydelegvis blaffen i heile nettbutikken etter kvart.

Ellers fekk eg ein pose Nacimiento frå Wendelboe i dag, den likte eg godt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Klarte å knuse bodum presskanna i dag. Stnes smaken er god, men tar kanskje en smule lang tid om morgenen og det legger seg et lag med grut i bunnen av koppen uansett hva jeg gjør. Presskanne vs. aeropress til hverdags? For og i mot?

Lenke til kommentar

Dersom en liker å betale for et merke kjøper man selvsagt en Hario presskanne i oliventre eller tilsvarende, ikke Bodum. Hario har også billige reservedeler om en skulle være så uheldig å knuse noe, men jeg tviler på at noen norske importører gidder å ta inn reservedeler da de tjener mer på å selge samme produkt en gang til.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Klarte å knuse bodum presskanna i dag. Stnes smaken er god, men tar kanskje en smule lang tid om morgenen og det legger seg et lag med grut i bunnen av koppen uansett hva jeg gjør. Presskanne vs. aeropress til hverdags? For og i mot?

Ulempen med Aeropress er at du bare kan lage en kopp av gangen, men det er kanskje ikke aktuelt? Fordelene er at det gir bedre og sunnere kaffe og mindre oppvask.

Jeg har forøvrig kjøpt erstatningskolbe til Bodum, så det er tilgjengelig og ikke altfor dyrt dersom du skulle foretrekke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Veldig usikker på om jeg har lyst på Bodum igjen da den slapp igjennom litt for mye grut. Hadde den lille kanna som laget en kopp, så kanskje Aeropress er tingen. 

Hvor kjøper dere filter til Aeropressen? 

Lenke til kommentar

Jeg kjøper filter via ebay. Filtrene fra ebay er ganske billige men frakten er dyr så det lønner seg å bestille mange i slengen. Det finnes også metallfilter som på Bodum-en men de slipper dessverre gjennom alt for mye grut for min del. Jeg liker ikke leire-i-vann følelsen.

Papirfilter er også sterkt anbefalt av helsegrunner. Papiret fanger opp oljer som øker mengden dårlig kolesterol. Metallfilter klarer ikke det i nærheten like godt.

Lenke til kommentar

Papirfilter er også sterkt anbefalt av helsegrunner. Papiret fanger opp oljer som øker mengden dårlig kolesterol. Metallfilter klarer ikke det i nærheten like godt.

Ut frå det eg kan google ser det ut til at fordelen med papir kjem av at det fangar opp stoffet cafestol, som det er vist kan føre til auka kolesterol. Men er det problematisk for dei med normalr kolesterolnivå, eller mest dei som allereie har eit for høgt nivå?

Lenke til kommentar

Vil påstå at det tynne papirfilteret i en aeropress slipper gjennom langt mer olje enn filteret i en traktekaffe, særlig fordi en setter trykk på aeropressen. Visuelt så flyter det mye mer olje på toppen når en sammenlikner de to.

Oljen i kaffen er jo med på å sette smak og en trenger ikke overdrive dette her. Det er nok vesentlig viktigere for helsa å kutte ned på rødt kjøtt, spise mer frukt og grønt samt trene mer enn å skifte fra metallfilter til papirfilter i aeropressen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har funnet en optimal malingsgrad til Moccamaster? Har en Wilfa kaffekvern som er stilt inn på medium nå, men det er mange hakk opp til "grov", eller ned til "fin", så her kan det finjusteres.  Liker kaffen litt rund å fyldig, som en Americano.

Lenke til kommentar

Hvilke kafeer synes dere serverer ''best'' kaffe?

Har akkurrat begynt å drikke kaffe jevnlig, men føler at alt smaker helt likt, og hvis ikke alt smaker helt likt, vet jeg ikke heller hvordan det skal smake i utgangspunktet. En god pizza vs. en dårlig en er lett, men Waynes Cortado vs. Kaffebrenneriets merker jeg ikke bare mangel på forskjell i, men også hva man skal definere som god og dårlig kaffe.

Av ren svart kaffe blir jeg forvirra over alle merker og farger på kaffeposene som selges rundt omkring. Alt virker fairtrade og økologisk ut i fra tekstene på posene, men noen er fra andre land enn andre; er det virkelig folk som smaker forskjell på slikt?

Lenke til kommentar

Går ikkje så ofte på kaffibar, men har notert meg nokre i Oslo-området basert på andres erfaringar på nettet.

Mocca kaffebar og brenneri

Java espressobar & Kaffeforretning

Stockfleths

Tim Wendelboe

Når det gjeld i butikk så synest eg det er eit skilje mellom det ein får på daglegvarebutikkar og det som er nyleg brent frå brenneri. Det er forskjell på vanleg svart i butikken, men dei fleste passar godt inn i den norske typen. Svart kaffi, helst litt sterk. Mange har kjøpt kaffi på baren til Wendelboe og vore misnøgd fordi den var svak. Det er den òg, men det er fordi dei fleste er vane men Friele og den slags. Det er rett og slett noko ein må læra seg å smaka. Eg vart først overraska over at ei kopp laga med Wendelboe-bønner til 150 kroner for 250g var så svak, men på andre og tredje koppen la eg merke til forskjellen. Det kom spesielt godt fram når koppen hadde fått kjølt seg litt ned.

Kva har du av utstyr og kva har du prøvd?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ja, vi har en slik stående hjemme, og den blir flittig brukt. Har lånt med meg en veldig enkel fra Bodum i mellomtiden (type dytt ned og bladene begynner å spinne, så den blir pensjonert til krydderkvern etterhvert), men trenger en hvor jeg kan få det samme resultatet for hver gang. Er kanskje like greit å bare gå for Wilfa først som sist.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...