Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 113 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      349
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På solsiden i trondheim har man Cielo. http://www.solsidensenter.no/Butikker/Servering/Cielo

De får kaffe fra JACU i ålesund, et brenneri jeg kan anbefale. Om du ønsker fersk kaffe bør du ta bakerst i rekka/hylla.

Om du skulle handle der er "kenya Kariru" og "ethiopia wote" to smaker jeg vil anbefale.

Off topic, men prøvde å finn ut hva JACU var for noe og klikket meg innpå http://www.jacu.no/. Fantastisk nettside, flust av ubrukelige sitater, meningsløse bilder og null informasjon om selve produktet.

Lenke til kommentar

Uff-da!

Jeg glemte en av mine favoritter:

http://www.kaffabutikk.no/

Jeg har bare kjøpt kaffe over nett to ganger, begge gangene fra Kaffa. Gode og oversiktlige nettsider, hurtig ekspedering og nå kommer kaffen i det jeg anser som gode poser (åpne/lukkbare med CO2-filter). Kaffen smaker også fortreffelig, bortsett fra én type som er for søt for min smak (husker ikke navnet).

Forrige uke fikk jeg en pose av denne, en veldig god kaffe, men jeg er kanskje ikke "kjenner" nok til å kunne verdsette denne helt. Jeg er også litt usikker på hvordan best tilberede kaffen, da jeg utelukkende bruker Aeropress og må prøve meg litt frem for hver ny type kaffe jeg kjøper. Til 1900,-/kg og med bare 125g tilgjengelig er det grenser for hvor mange forsøk jeg får før jeg går tom, så om noen har tips eller forslag til beste fremgangsmåte lytter jeg øre.. :p

Jeg er også ute etter en kaffemaskin, men er ikke sikker på hvilken eller om jeg skal gå for en hel- eller halvautomatisk en. Denne rimelige fra Krups er en jeg ser på, men jeg har ingen kunnskap om kaffemaskiner what so ever og er åpen for forslag. :)

Lenke til kommentar

Off topic, men prøvde å finn ut hva JACU var for noe og klikket meg innpå http://www.jacu.no/. Fantastisk nettside, flust av ubrukelige sitater, meningsløse bilder og null informasjon om selve produktet.

Tja.. Det kan man si. Nettsiden er ganske ubrukelig, jeg er enig.

Kaffen deres kommer stort sett fra Nordic Approach, så kvaliteten er sannsynligvis god på de grønne bønnene. Resten av spørsmålet blir hvor god JACU er til å brenne, og hvor fersk kaffen er innen den når kunden. Jeg handler direkte på brenneriet, så kaffen er ett døgn eller ferskere når jeg får den. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Syns eksponeringstiden blir for lang med filtermalt-grovhet... så jeg vil eksperimentere litt. Jeg har den Weldelboe-trakteren.

Hum! Dette med densitet på papirfilter interessant. Når det gjelder filter til espressomaskiner har tettheten og størrelsen på hullene vært eksperimentert med i flere år, men jeg har aldri sett at dette har vært diskutert i forhold til papirfilter. Jeg vil tro at tettheten av sellulosefibrene (heter det det?) påvirker gjennomstrømningen. Tykkelsen på papiret burde også utgjøre en forskjell. Uten at jeg har undersøkt det så tror jeg at papirfilteret til AeroPress er tynnere enn til V60. Vanlig filter til trakter er kanskje like tykt, men jeg synes å huske at filter til Chemex er tykkere. Om du har et spist filter til V60 kan du forsøke å brette det slik at det passer i trakteren og se om det utgjør en forskjell i en eller annen retning. Når det er sakt så er den vanlige løsningen på lang kontakttid å kverne grovere.

Lenke til kommentar

Hum! Dette med densitet på papirfilter interessant. Når det gjelder filter til espressomaskiner har tettheten og størrelsen på hullene vært eksperimentert med i flere år, men jeg har aldri sett at dette har vært diskutert i forhold til papirfilter. Jeg vil tro at tettheten av sellulosefibrene (heter det det?) påvirker gjennomstrømningen. Tykkelsen på papiret burde også utgjøre en forskjell. Uten at jeg har undersøkt det så tror jeg at papirfilteret til AeroPress er tynnere enn til V60. Vanlig filter til trakter er kanskje like tykt, men jeg synes å huske at filter til Chemex er tykkere. Om du har et spist filter til V60 kan du forsøke å brette det slik at det passer i trakteren og se om det utgjør en forskjell i en eller annen retning. Når det er sakt så er den vanlige løsningen på lang kontakttid å kverne grovere.

Kan sikkert bruke andre som ikke nødvendigvis passer for testing. ;)

Ja, maler jo grovere. Det reduserer også tiden vannet bruker på å renne gjennom. Men det ville nok blitt en annen smak med mindre tett filter, og finere malt kaffe - om jeg hadde likt det bedre er en annen sak, men. :)

Lenke til kommentar

Hei, bruker for mye penger på energidrikker og kaffe når jeg er på skolen. Ønsker å bytte ut dette med hjemme brygget kaffe i termokopp. Er det en Moccamaster jeg bør se på? Ønsker å kunne lage nok til en kopp til frokost og en termokopp hver morgen kjapt og enkelt. Har forstått det slik at jeg kan kjøpe litt eksotiske bønner, male dem opp og bruke dem i en vanlig kaffetrakter? Drikker forresten kun svart.

Lenke til kommentar

Hei, bruker for mye penger på energidrikker og kaffe når jeg er på skolen. Ønsker å bytte ut dette med hjemme brygget kaffe i termokopp. Er det en Moccamaster jeg bør se på? Ønsker å kunne lage nok til en kopp til frokost og en termokopp hver morgen kjapt og enkelt. Har forstått det slik at jeg kan kjøpe litt eksotiske bønner, male dem opp og bruke dem i en vanlig kaffetrakter? Drikker forresten kun svart.

Du skal gå for Moccamaster CupOne. Jeg er "kaffenerd" og bruker den meget ofte. Kjøp den online eller på Jernia :-)

Lenke til kommentar

Oki, er Moccamaster kb 741 god? Noe jeg bør tenke på når det gjelder å lage god kaffe? Er vandt til å fylle opp en tilfeldig mengde vann og en tilfeldig mengde Evergood og krysset fingrene.

Ja, KB741 modellen er en fin trakter. Det følger med måleskje hvis du skal bruker filtermalt kaffe. Typ 5 strøkne skjeer på en full kanne.

Hvis du kverner selv så er vel ca 60g per liter det anbefalte. Faren ved å begynne med dette er at du blir veldig bortskjemt med fersk og god kaffe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...