Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 113 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      349
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Min Aeropress har gulnet veldig. Nytter ikke å skrubbe det bort siden det har diffiundert inn i plasten. Men den fungerer utmerket ennå. Må straks begynne på min femte 350-pakning med filter så den har gått bortimot 1400 press.

Hmm, hvis jeg tar utgangspunkt i et gjennomsnitt på 20% 2-koppere og 80% 1-koppere, med 2 dl ferdig drikk og 14 gram bønner per kopp så må Aeropressen ha brygget rundt 23,5 kg kaffebønner og produsert 336 liter kaffe. Morsomt med tall :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen problemer med Aeropressens soliditet, slitasje, sprøhet eller knekking, etter 4 år og 1400 press. Bare som sagt kraftig gulning.

En fordel med plast i denne sammenhengen er at det er gjennomsiktig og tåler å ramle i gulvet bedre enn glass. Plast tåler både at man skrur til filteret hardt og skyller den 90 grader varme sylinderen i iskaldt vann i springen. Det gir en ekstra godfølelse å se kaffen bli presset. :)

Blir den ødelagt så kjøper jeg enkelt og greit en ny. Jeg får ganske mange Aeropresser a minst 4 års levetid for samme pris som en espressomaskin med velrenomert merke og modell. Aeropressen min kjøpte jeg for ca 240 kroner (ca 190 + frakt så det kom under tollgrensa). Gode espressomaskiner varer ikke evig de heller.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke drive å lage mat eller drikke i plast. Det er for dårlig.

Kva er problemet med plast?

Det er ikke solid nok, slites fort ut, blir sprøtt og knekker over tid.

Solid nok til kva? Skal ikkje akkurat bruke den som hammar. Er det basert på erfaring du meiner den vil knekke over tid?

Det har tydelegvis fungert greit for Simen1.

Min Aeropress har gulnet veldig. Nytter ikke å skrubbe det bort siden det har diffiundert inn i plasten. Men den fungerer utmerket ennå. Må straks begynne på min femte 350-pakning med filter så den har gått bortimot 1400 press.
Hmm, hvis jeg tar utgangspunkt i et gjennomsnitt på 20% 2-koppere og 80% 1-koppere, med 2 dl ferdig drikk og 14 gram bønner per kopp så må Aeropressen ha brygget rundt 23,5 kg kaffebønner og produsert 336 liter kaffe. Morsomt med tall :)
Lenke til kommentar

Det er ikke solid nok, slites fort ut, blir sprøtt og knekker over tid.

Hadde plasten som brukes i Aeropress vært for dårlig hadde folk ødelagt Aeropresser i hytt og vær. Det gjør de ikke. Noen fordeler som er veldig relevante for Aeropressen er derimot at det er billig, gjennomsiktig og har lav varmekapasitet. Jeg vil si at plast er et utmerket materialvalg i dette tilfellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nok til å fortsette å bruke Aeropress i lang tid fremover, da den er utrolig lett å frakte med seg. Men min kan ikke sies å ha vært så veldig holdbar. Sprakk første gang etter 8mnd, andre gang etter halvannet år. Fører til at det lett spruter opp kaffe når jeg presser, samt at det lekker når jeg snur den (fra reverse for pressing). (Men duger nå på nattevakt...). Forresten kult med de tallene Simen1, har du regnet på hvor mye du har brukt på kaffe også? :p

abLgRgQ.jpg

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten kult med de tallene Simen1, har du regnet på hvor mye du har brukt på kaffe også? :p

Nei, men 23,5 kg med 90% varianter fra 150-200 kr/kg og 10% til 3-400 kr/kg så sannsynligvis rundt 4500 kr.

Vannkokeren har 1,1 kW og koker opp den mengden jeg bruker på ca 1 minutt. Altså 1,1 kWh per 60. kopp. Med 1880 kopper ferdig drikke blir det vel rundt koster det vel 1880/60 * 0,7 kr/kWh inkludert nettleie = 22 kr. Det er altså ikke der kostnaden kommer inn. Kverna bruker mye mindre energi enn vannkokeren så den ignorerer jeg. Varmen fra vannkokeren og kaffen er uansett ikke tapt, den går uavkortet til oppvarming av huset (via kroppen eller varme som lekker ut fra vannkokeren).

Jeg ser forresten at det går an å få tak i ny Aeropress via ebay under 200 kr-grensa for tida. Men frakten er ganske dyr så det kommer nok på rundt 400 kr uansett.

Lenke til kommentar

Blured: Hvordan i hule har du klart å få sprekke en AeroPress? Har du tråkket på den eller no'? Samme hva som er årsaken til sprekkene så er det neppe noen brygger som er mer holdbar. Personlig er jeg ikke veldig stor fan av AeroPress, men det er den jeg bruker om bord på tog og fly. Det er fordi den er lett, liten og "uknuselig". Jeg synes ikke AeroPress er veldig enkelt å bruke, men jeg har da helder ikke brygget 1000-vis av kopper på den. Om jeg hadde begynt å bruke den mer kan det hende at jeg hadde elsket den mer ...

Lenke til kommentar

Har Kalita Wave hjemme og en Hario V60 på hytta. I tillegg har jeg slittil ut en Aeropress. Jeg liker Kalita veldig bra, synes jeg får et jevnere resultat med den enn med V60. De selger den på S&H på mathallen. V60 selger de på mange kaffebarer.

Takk for svar. Husker du noe pris?

Jeg sendte deg en melding med litt prisinfo.

Lenke til kommentar

Kommer nok til å fortsette å bruke Aeropress i lang tid fremover, da den er utrolig lett å frakte med seg. Men min kan ikke sies å ha vært så veldig holdbar. Sprakk første gang etter 8mnd, andre gang etter halvannet år. Fører til at det lett spruter opp kaffe når jeg presser, samt at det lekker når jeg snur den (fra reverse for pressing). (Men duger nå på nattevakt...). Forresten kult med de tallene Simen1, har du regnet på hvor mye du har brukt på kaffe også? :p

abLgRgQ.jpg

Se der ja. Tok ikke lang tid før påstanden min ble bevist. Til tross for at "ingen" tydeligvis ødelegger sine aeropresser.

Grunnen til at plast er et dårlig valg er fordi det over tid med vask og bruk blir sprøtt og lettere vil knekke. Du ser ikke mange bruke plastikverktøy på et storkjøkken.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

abLgRgQ.jpg

Se der ja. Tok ikke lang tid før påstanden min ble bevist. Til tross for at "ingen" tydeligvis ødelegger sine aeropresser.

Grunnen til at plast er et dårlig valg er fordi det over tid med vask og bruk blir sprøtt og lettere vil knekke. Du ser ikke mange bruke plastikverktøy på et storkjøkken.

Hvis Aeropressen som knuste på jobben har blitt brukt bare 5 ganger om dagen (Trolig brukt mer enn 10 ganger daglig), blir det 3000 kopper kaffe før plastikken sprakk. Jeg syns egentlig 3000 er et ganske imponerende tall.

Uansett er det viktigste med en Aeropress er at den lager fryktelig god kaffe!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Herregud, sammenligne Aeropress med storkjøkken, snakk om å være på jordet... Hadde den vært laget i glass ville den vært dyr og garantert knust lenge før 1000 kopper, og hadde den vært i metall ville det gått ut over termiske egenskaper, pris osv...

Nei, det er en skam at Aeropress-en bare holder noen skarve tusen kopper før deler av den ytre støtten kan finne på å knekke av eller plasten begynner å bli gul.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...