Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 113 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      349
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Har begynt med Chemex V60 nå, men jeg ser ikke helt forskjellen på hva jeg får til med en Moccamaster. Der setter jeg på dripstop og rører i kaffen før jeg lar den "bloome" i 30 sekunder før jeg lar den dryppe gjennom. Synes jeg får så og samme kaffe bare med mindre innsats.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har hatt denne diskusjonen flere ganger i denne tråden, men vi tar den gjerne en gang til :-)

Velsignelsen og forbannelsen med V60, og andre håndbryggemetoder er at du i stor grad kan påvirke resultatet på egenhånd. Håndbrygg gir deg mange parametere og leke med, men samtidig får du flere muligheter til å gjøre noe galt.

Endelig har jeg kjøpt meg en Moccamaster (ONE CUP), og jeg trives veldig godt med den. Med en trakter kan du eksperimentere med dosering og malingsgrad, og til daglig synes det holder. Hver ny kaffepose (spesialkaffe) behøver litt eksperimentering men malingsgraden, og det er det.

En god trakter gjør det enkelt å lage god kaffe, og det er rasende enkelt. Etter at jeg fikk meg Moccamaster drikker jeg mye mer kaffe siden det er så enkelt :-)

Lenke til kommentar

Har begynt med Chemex V60 nå, men jeg ser ikke helt forskjellen på hva jeg får til med en Moccamaster. Der setter jeg på dripstop og rører i kaffen før jeg lar den "bloome" i 30 sekunder før jeg lar den dryppe gjennom. Synes jeg får så og samme kaffe bare med mindre innsats.

Chemex eller Hario V60?

Lenke til kommentar

Er ikke så fan av V60, da bruker jeg heller Kalita Wave. V60 kan gi svært gode brygg, men det er litt for mange fallgruver så ofte syns jeg ikke folk lager så jevne brygg på V60.

Aeropress er en av mine favoritt-gadgets. Tar den med meg på reiser og fly, og bruker den mye på jobb. Fordelen med en aeropress er at du kan brygge kaffen akkurat så lenge du vil og bestemme nesten nøyaktig hvor mye kaffeoljer du vil ha med i koppen - dette er en fordel med mange kaffe.

Jeg liker også presskanne. Er lite som slår presskanne når man skal brygge kenyansk kaffe! :)

Disclaimer: Jeg jobber for importøren av Kalita-utstyr i Norge (Solberg & Hansen), så naturligvis har jeg mest erfaring med Kalita fremfor Hario. Mitt syn på Hario V60 er uansett eldre enn arbeidsforholdet mitt til Solberg & Hansen.

Lenke til kommentar

Kan jo virke som Kalitaen er hakket meir enkel å reingjere etter bruk? Kjenner på morgonen at det er avgjerande kor mykje arbeid det skal vere å ordne. Presskanne er jo eit salig bråk å dunke ut gruten frå.

Hei! Eg var jo på Solberg&Hansen i mathallen her om dagen. Burde naturlegvis spurd etter deg! :)

Lenke til kommentar

Det eg likar med handbrygging (Aeropress) er at eg kan enkelt endre på forhold for å få andre resultat. Eg har prøvd å lese meg opp på og sjå anbefalte metodar på Youtube, men det er så mange forskjellige meiningar. Eg likar til dømes betre å la den stå ei stund før eg trykker kaffien ut, i staden for å fylle på vatn, røre litt og presse den ut med ein gang.

Og så er det moro å prøve forskjellige typar kaffi.

Lenke til kommentar

Noen andre som har kaffebox-abonnement? Endte opp med å variere så lite på hva jeg kjøpte at jeg hoppet i det nå i sommer. Er superfornøyd! Eneste ulempen er jo at jeg i blant får kaffe både på jobb og i kaffebox (som med Las Brumas CoE), men det er vel verdt pengene, altså!

Lenke til kommentar

Frister litt med et kaffebox, har sett på alternativer tidligere, men har aldri kommet så langt at jeg har bestilt. Har et lite spørsmål i forbindelse med det som du kanskje kan svare på, hvis man bestiller 500/750/100 g, får man da bare flere poser av samme kaffe hver måned, eller får man flere forskjellige? Vil tro det er sånn ut fra hjemmesiden, men kjekt å spørre.

Lenke til kommentar

Frister litt med et kaffebox, har sett på alternativer tidligere, men har aldri kommet så langt at jeg har bestilt. Har et lite spørsmål i forbindelse med det som du kanskje kan svare på, hvis man bestiller 500/750/100 g, får man da bare flere poser av samme kaffe hver måned, eller får man flere forskjellige? Vil tro det er sånn ut fra hjemmesiden, men kjekt å spørre.

Er nesten helt sikker på at det er samme kaffen og flere poser. De har ikke et lager av kaffe, men kjøper fra brennerier hver måned, og da kjøper de kun en type kaffe og en type espresso, tror jeg.
Lenke til kommentar

Er nesten helt sikker på at det er samme kaffen og flere poser. De har ikke et lager av kaffe, men kjøper fra brennerier hver måned, og da kjøper de kun en type kaffe og en type espresso, tror jeg.

Er det inntrykket jeg har fått. Frister fortsatt selv om jeg får mindre forskjellige typer kaffe enn sånn som jeg holder på nå, men på en annen side så pleier jeg bare å kjøpe S&H, Kaffa, Wendelboe eller Jacu, så får prøvd noen andre brennerier ved å ha et sånt abonnement.

Lenke til kommentar

Har Kalita Wave hjemme og en Hario V60 på hytta. I tillegg har jeg slittil ut en Aeropress. Jeg liker Kalita veldig bra, synes jeg får et jevnere resultat med den enn med V60. De selger den på S&H på mathallen. V60 selger de på mange kaffebarer.

Takk for svar. Husker du noe pris?

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Jeg har karaffelen til Kalita Wave, den tror jeg koster 700, men de har andre modeller som er billigere også. V60 koster fra en åttilapp eller noe avhengig av størrelse og om du vil ha plast, glass eller keramikk. Aeropress ligger vel på 450 eller noe. Jeg kjøpte på Ebay og da snek den seg akkurat under momsgrensen, men jeg tror ikke den gjør det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...