Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 113 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      140
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      110
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      349
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om jeg skal svare her eller der, synes egentlig dobbeltposting er en uting. Men men.

Har ingen konkret anbefaling, men mitt inntrykk etter å ha prøvd noen ulike modeller er at så lenge man styrer unna de aller billigste maskinene (<5000 kr), er det ikke så store smaksforskjeller mellom de ulike maskinene. Da går det mest på ting som design, størrelse på maskinen, hvor praktisk den er (kan man oppbevare melken i kjøleskap?, hvor høye glass den takler, hvor enkel den er å rengjøre osv). Med mindre det har skjedd en revolusjon de siste par årene vil du aldri oppnå samme kvalitet på steamingen som med en manuell sak, så er du vant til å drikke mye cappuchino på cafe tror jeg du vil bli skuffet.

Er ofte tilbud på enkelte maskiner, så litt avhengig av hvor god tid du har ville jeg fulgt med på komplett, elkjøp osv og kjøpt en eller annen til halv pris. Jeg personlig ville ikke brukt mer enn 5-6000 kroner på en sånn maskin).

Du ofrer ganske mye på smakssiden ved å velge en helautomatisk maskin, men det er nå et valg du må ta selv.

Lenke til kommentar

Litt usikker på om jeg skal svare her eller der, synes egentlig dobbeltposting er en uting. Men men.

Har ingen konkret anbefaling, men mitt inntrykk etter å ha prøvd noen ulike modeller er at så lenge man styrer unna de aller billigste maskinene (<5000 kr), er det ikke så store smaksforskjeller mellom de ulike maskinene. Da går det mest på ting som design, størrelse på maskinen, hvor praktisk den er (kan man oppbevare melken i kjøleskap?, hvor høye glass den takler, hvor enkel den er å rengjøre osv). Med mindre det har skjedd en revolusjon de siste par årene vil du aldri oppnå samme kvalitet på steamingen som med en manuell sak, så er du vant til å drikke mye cappuchino på cafe tror jeg du vil bli skuffet.

Er ofte tilbud på enkelte maskiner, så litt avhengig av hvor god tid du har ville jeg fulgt med på komplett, elkjøp osv og kjøpt en eller annen til halv pris. Jeg personlig ville ikke brukt mer enn 5-6000 kroner på en sånn maskin).

Du ofrer ganske mye på smakssiden ved å velge en helautomatisk maskin, men det er nå et valg du må ta selv.

Takk for utfyllende svar.

Er enig i at smaken aldri blir det samme som på cafe, men som sagt er det veldig lettvint å bare trykke på en knapp når man akkurat har stått opp og kunne gjøre dette hver morgen. Blir slitsomt å lengden å begynne å steame melk, rengjøre steamwanden, rengjøre steamemugge og så videre før det tørker inn, hver eneste morgen.

Er vant til maskinkaffe som på for eksempel Narvesen, og er helt greit for min del. Følger med litt på tilbud her og der ja, og som sagt så synes jeg for tiden Miele maskinen er ekstremt fin og også veldig praktisk, så går nok for den når jeg finner en fin pris. Melk som oppbevares i kjøleskap i noe melkmugge fra maskinen er uansett "turn-off" for min del. Blir bare mer å vaske opp, og hvis jeg ikke drikker kaffe til daglig og/eller glemmer melkemuggen bak i kjøleskapet vil det være bortkastet og råtten melk. Mer praktisk med et rør jeg bare slenger i melkekartongen.

Lenke til kommentar

Samme hvilken maskin du velger så må du rense steameren! Miele-maskinen har en genialt enkel måte å gjøre det. Jeg kan ikke huske å ha sett noe enklere. Det vil ta deg 5 sekunder!

Denne filmen er ikke CM 6300, men forskjellen er sikkert minimal:

https://www.youtube.com/watch?v=0leeHDIvNgM

Det er sikkert mulig å stikke melkeslangen rett i kartongen, men da må du jo sette inn melken i kjøleskapet etterpå. Den medfølgende melkemuggen holder seg kald i 10 timer så du trenger ikke å sette melken inn i kjøleskapet før etter du har kommet hjem fra jobb. Med Miele-muggen kan du "glemme" melkekartongen fordi du kan jo helle all melken fra kartongen til muggen.

Lenke til kommentar

http://www.osloby.no/oslopuls/Kaffe-er-godt_-men-billig-er-bedre-7662376.html#comments

Blir interessant å sjå korleis det går framover. Eg trur at Starbucks kjem til å slite meir i Oslo enn i andre byar med å overta kaffemarknaden, men likevel så vil det nok bli fylt opp med frappeelskande 16-åringar. Sist eg smakte Starbucks var på Gardermoen, og endte opp med å kaste halvparten. Rett og slett ikkje noko særleg godt.

I tillegg sjekka eg brenningsdato på bønnene dei solgte på Oslo S, og alle var brent for 4 månadar sidan.

Lenke til kommentar

http://www.osloby.no/oslopuls/Kaffe-er-godt_-men-billig-er-bedre-7662376.html#comments

Blir interessant å sjå korleis det går framover. Eg trur at Starbucks kjem til å slite meir i Oslo enn i andre byar med å overta kaffemarknaden, men likevel så vil det nok bli fylt opp med frappeelskande 16-åringar. Sist eg smakte Starbucks var på Gardermoen, og endte opp med å kaste halvparten. Rett og slett ikkje noko særleg godt.

I tillegg sjekka eg brenningsdato på bønnene dei solgte på Oslo S, og alle var brent for 4 månadar sidan.

95% av kundene på Starbucks er jo fjortissjenter på #oslotur #blogg #instagram

Ingenting som slår små kafeer i små bakgater (hvor som helst i landet) som faktisk lager kaffeen med kjærlighet.

Kjøpte forøvrig noe dyre kaffebønner i løsvekt her om dagen, siden jeg alltid kjøper kiloposer hos elkjøp, og GUD så deilig og myk denne espressoen var! Trengte praktisk talt ikke sukker i iskaffeen, og sen hadde perfekt crema. (Liker litt haaselnøttsyrup)

Lenke til kommentar

Trenger ikke dyrt utstyr for å lage helt fantastisk kaffe så lenge bønnene er bra. Tror min "kaffemaskin" kosta 60 kroner (Hario V60). Kaffen kjøper jeg stort sett på Tim Wendelboe, Supreme Roastworks og Kaffa. Ser på det som en bedre investering enn å bruke 10000+ kroner på fancy utstyr.

Dessuten tok du ikke poenget i artikkelen. Vi må bruke den lokale baristaen om vi vil beholde han, akkurat som vi burde ha brukt den lokale slakteren når den fantes.

Endret av tommelfingerregel2
Lenke til kommentar

Trenger ikke dyrt utstyr for å lage helt fantastisk kaffe så lenge bønnene er bra. Tror min "kaffemaskin" kosta 60 kroner (Hario V60). Kaffen kjøper jeg stort sett på Tim Wendelboe, Supreme Roastworks og Kaffa. Ser på det som en bedre investering enn å bruke 10000+ kroner på fancy utstyr.

Dessuten tok du ikke poenget i artikkelen. Vi må bruke den lokale baristaen om vi vil beholde han, akkurat som vi burde ha brukt den lokale slakteren når den fantes.

Neida, jeg er enig i det. Jeg bor på "landet" så her har 3 lokale kaffebarer, og kun to av de har den hjemmefølelsen, og er vel de som trekker mest folk. Vi har Waynes 20min sør, men folk flest i byen her foretrekker de lokale, så jeg er ikke så redd for at byen min blir tatt over av storkjede.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Eg prøver å varier på temperatur og kor lenge den står før eg presser. Etter det eg har lese så er det individuelt kva ein føretrekk, samt at det kan variere etter kva type kaffi du brukar. Når eg prøver ein ny type så eksperimenterer eg litt for å sjå om eg finn noko forskjell og eventuelt kva eg føretrekk.

Lenke til kommentar

Jeg bruker presskanne når jeg får lyst på kaffe. Hvis noen andre her gjør det samme, er dere veldig nøye med hvor lenge kaffen står før dere «presser»?

Er nøye på det, ja. 4 minutter før jeg rører i gruten, skjeer ut skummet og presser.

Eg plar la den stå eit lite minutt til den har "blooma" ferdig, rører litt og lar den stå x minutt til.

Merkar du forskjell på om du rører før eller etter den har stått i x minutt?

Lenke til kommentar

Jeg bruker presskanne når jeg får lyst på kaffe. Hvis noen andre her gjør det samme, er dere veldig nøye med hvor lenge kaffen står før dere «presser»?

Er nøye på det, ja. 4 minutter før jeg rører i gruten, skjeer ut skummet og presser.

Eg plar la den stå eit lite minutt til den har "blooma" ferdig, rører litt og lar den stå x minutt til.

Merkar du forskjell på om du rører før eller etter den har stått i x minutt?

Poenget med å røre er at gruten synker, så du kan fjerne skummet på toppen, som smaker bittert. Jeg merker stor forskjell på om jeg gjør det eller ikke. Jeg pleier forresten også å tilsette halvparten av vannet, røre rundt og så ha i resten, men jeg lar vanligvis ikke bloom gå i mer enn et halvt minutt. Ikke at jeg sitter på fasit eller noe, jeg er bare redd for overekstrahering. Bruker ikke presskanne så ofte at jeg gidder å kjøre noen eksperimenter med ekstraheringstid, jeg har en oppskrift som funker.

De siste gangene jeg har laget kaffe har jeg rørt rett etter at jeg fyller kanna med vann. Er dette «feil»? :p

Nope, det er en bra ting. Bare ikke vent så lenge med røringen at gruten synker til bunns, da stopper praktisk talt ekstraksjonen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...