Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Hehe. Det har neppe med manglende interesse for kaffe å gjøre, men "pergamenthinne" blir litt "schwoooosh" over hodet på meg også. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva det er for noe engang...

15_1kenya_coffee_bean.jpg

Den lyse strippen i midten av bønnen er rester av pergamenthinnen (chaff). :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snerp eller agn, tror jeg det er vanlig å kalle det på norsk i andre planter. Men pergamenthinne fungerer sikkert fint det og, selv om det kun er kaffefolk som sier det.

Lenke til kommentar

Snerp eller agn, tror jeg det er vanlig å kalle det på norsk i andre planter. Men pergamenthinne fungerer sikkert fint det og, selv om det kun er kaffefolk som sier det.

Mulig. Er eneste ordet jeg har hørt på Norsk i hvert fall. :D

Lenke til kommentar

Hm. Er det dette som er vanlig? Jeg har navn på resultatene jeg... sier ting som presskannekaffe, traktekaffe, kjelekaffe og aeropresskaffe. Jeg stod bare litt fast på kaffe fra Moka Express - antageligvis fordi det blir rart å si mokaexpresskaffe. Men, ja, mokka. Men de fleste forbinder vel det med sjokoladekaffe, ja...

Kanskje jeg skulle forsøke meg på tyrkisk kaffe... har Wilfa-kverna.

Lenke til kommentar

Hm. Er det dette som er vanlig? Jeg har navn på resultatene jeg... sier ting som presskannekaffe, traktekaffe, kjelekaffe og aeropresskaffe. Jeg stod bare litt fast på kaffe fra Moka Express - antageligvis fordi det blir rart å si mokaexpresskaffe. Men, ja, mokka. Men de fleste forbinder vel det med sjokoladekaffe, ja...

Italienerne jeg kjenner kaller det espresso, men visstnok har ikke italienere særlig peiling på kaffe.

Lenke til kommentar

Italienerne jeg kjenner kaller det espresso, men visstnok har ikke italienere særlig peiling på kaffe.
Veit du egentlig hva du snakker om nå? Gjennomsnittsitalieneren har kanskje ikke det.

Da jeg var i Italia i fjor og skulle ha en espresso så skulle jeg ha en caffè. Legg merke til gravisen over e-en. E-en i caffè uttales som e-en i première.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det bare på Grünerløkka dem selger kaffe fra Supreme Roastworks for tiden? I riktig gamle dager hadde de en nettside som viste hvilke steder den ble solgt - og en webshop. Finner ingen av delene lenger.

Vel, hjemmesida eksisterer fortsatt. Send en e-post eller hør med dem på FB om hvor kaffen blir solgt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Begynner å bli drittlei baristaer som etter å ha langet ut om opprinnelsesland og smaksbilder nærmest i en evighet, ser ut som vandrende spørsmålstegn når jeg spør om brenningsdato. Ja kjære baristaer, det ER forskjell i smak på fersk og gammel kaffe og insisterer dere på å selge meg kaffe til 500 kroner kiloen insisterer JEG på å kjøpe fersk kaffe.

Spesielt kaffe fra Kaffa og Solberg & Hansen er det ufattelig mye rart å se, har opplevd kaffesjapper som med glede selger deg kaffe som er både to og tre måneder gammel. Pro-tip: Kjøp mindre kaffe oftere og bruk det gamle restlageret deres som plantegjødsel i stedet for å håpe på at en eller annen forbipasserende noldus skal drikke opp syndene deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt til å henge ut noen, men en representant for S&H må jo nesten greie å se dette selv. Jeg har aldri noen sinne opplevd en kafè som selger S&H som har holdt samme standard som TW f.eks. Og da snakker jeg ikke om at de av og til har fersk kaffe i hyllene. Hos TW har jeg aldri noen sinne opplevd å finne kaffe som er eldre enn maks 10 dager, som regel er den nyere. Bestiller en kaffe i posten får en utelukkende blodfersk kaffe (som faktisk er for ny til å kunne brukes med èn gang).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her må jeg henge meg på :)

1) Det er en utfordring for kaffebarene å beregne hvor mye som solgt av hver sort/pose. Noen typer kan overraske med større omsetting enn andre.

2)Spesialkaffe av topp kvalitet er dyrt å kjøpe inn for kaffebarene, og derfor er det veldig dårlig økonomi å kaste "gammel" kaffe. Derfor liker filosofien til Suprime som bruker samme type og brenning som "traktekaffe" og som espresso. Dette gjør at de kan bruke poser som nærmer seg kvalitetsforringelse i espressokverna.

3) Alle kaffebarer burde kjøpe inn så lite av hver kaffe slik at den aldri blir "gammel". Det er det optimale, men det er mye jobb for kaffebarene og frakt kan også bli relativt kostbart om det regnes på lang sikt.

4) Kaffebrenneriene har en utfordring ved at de ikke vet hvor mye som blir solgt av hver sort. Derfor er det alltid gambling å brenne et "opplag". En "stor" aktør som SH har større maskiner fordi dette er økonomisk forsvarlig og derfor er det ikke lett for SH å levere "blodfersk" kaffe.

5) Jeg har også god erfaring med å bestille kaffe på nettet, men det blir ganske kostbart når frakt kommer på toppen av hver pose.

Jeg ønsker meg ferskest mulig kaffe, men jeg forstår også hvor vanskelig det kan være å få dette til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...