Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, så genialt! Eg har drive og målt opp kaffe etter kverning, og regulert timeren fram og tilbake for å få nøyaktig dose. Sløst bort eit par skeier også.

Takk for tips! Burde vel tenkt tanken sjølv, men det har aldri slått meg.

Bruker du Wilfa'en til å male kaffe for espresso? Funker det bra?

Til brygg vil jeg anbefale deg å veie opp kaffe før du maler den (gjerne etter og, så du vet hva svinnet ditt er).

Lenke til kommentar

Eg har ei espressokanne, og har ikkje testa skikkelege espressobønner endå. Berre litt gamle Friele-bønner, så det blei ganske rævva latte. Trur det skal komme seg med skikkelege bønner og Wilfaen. Kva er mengdefordeling av mjølk og kaffi i ein latte?

Lenke til kommentar

Eg har ei espressokanne, og har ikkje testa skikkelege espressobønner endå. Berre litt gamle Friele-bønner, så det blei ganske rævva latte. Trur det skal komme seg med skikkelege bønner og Wilfaen. Kva er mengdefordeling av mjølk og kaffi i ein latte?

Ok, det skal wilfa'en funke bra til.

Som sagt bruker du så mye melk du selv ønsker, men når jeg jobbet i kaffebar brukte vi 1 oz espresso og 10-11 oz melk ca. som standard. Du må nok bruke helt andre forhold når du bruker espressokanne for å få samme smaksbilde. :)

Lenke til kommentar

Skal man ha manuell kvern kan en jo vurdere en slik:

http://hg-one.com/

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner vitsen når du får en bra elektrisk kvern til samme prisen.

En elektrisk kvern med 83 mm Mazzer kvernverk finner du ikke til den prisen. I tillegg er dette en kvern spesialtilpasset hjemmemarkedet, og er helt unik ift. at all kaffen du legger oppi faktisk kommer ut igjen. På store kverner laget for kaféer blir det gjerne liggende igjen flere gram med kaffe inne i maskina etter en runde. Noe som ikke er noe problem om en lager haugevis med shots i timen, men på en hjemmemaskin hvor en kanskje bare lager 3-4 shots om dagen risikerer man at espressoen blir laget på harsknet kaffe.

Lenke til kommentar

Enkelte typar bønner blir veldig statisk lada når eg kverner dei. Dei heng seg fast over alt og flyr rundt. Er det typen innpakning, type bønne eller anna som gjer det? Eventuelt mogleg å unngå?

Rister beholderen med kaffe noen ganger etter å ha kvernet, det pleier å fikse det.

Lenke til kommentar

Enkelte typar bønner blir veldig statisk lada når eg kverner dei. Dei heng seg fast over alt og flyr rundt. Er det typen innpakning, type bønne eller anna som gjer det? Eventuelt mogleg å unngå?

Er som regel ikke kaffen som er statisk tror jeg, men det du maler oppi. MEN: Noen kaffe vil ha mer spor av pergamenthinnen (Lystbrent, dårlig brent og kaffe som har fermentert lenger), denne er skikkelig lett/tynn og statisk, derfor flyr den rundt og fester seg på alle mulige flater. Vil egentlig tippe at det er det siste du opplever, men er vanskelig å gi noe klart svar uten bilder eller bedre beskrivelser.

Lenke til kommentar

Skal man ha manuell kvern kan en jo vurdere en slik:

http://hg-one.com/

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner vitsen når du får en bra elektrisk kvern til samme prisen.

En elektrisk kvern med 83 mm Mazzer kvernverk finner du ikke til den prisen. I tillegg er dette en kvern spesialtilpasset hjemmemarkedet, og er helt unik ift. at all kaffen du legger oppi faktisk kommer ut igjen. På store kverner laget for kaféer blir det gjerne liggende igjen flere gram med kaffe inne i maskina etter en runde. Noe som ikke er noe problem om en lager haugevis med shots i timen, men på en hjemmemaskin hvor en kanskje bare lager 3-4 shots om dagen risikerer man at espressoen blir laget på harsknet kaffe.

Du har helt rett, men vurderer man en "vanlig" håndkvern tror jeg man tenker først og fremst på pris og størrelse, ikke å få det beste malverket på markedet. Derfor tror jeg de fleste bør kjøpe en Vario før de vurderer den håndkvernen du linket til. ;)

Lenke til kommentar

Hehe. Det har neppe med manglende interesse for kaffe å gjøre, men "pergamenthinne" blir litt "schwoooosh" over hodet på meg også. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva det er for noe engang...

Å varme opp melk i mikrobølgeovn, er det OK eller blir det bedre på kokeplate? Har kjøpt meg en sånn liten melkeskummer (OBH Nordica?) så jeg får laget mye god kaffe om dagen med relativt enkelt og billig utstyr (Aeropress, kaffekvern, melkeskummer), og jeg varmer bare melk i microen siden det er så raskt og enkelt.

Lenke til kommentar

Hehe. Det har neppe med manglende interesse for kaffe å gjøre, men "pergamenthinne" blir litt "schwoooosh" over hodet på meg også. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva det er for noe engang...

Handler rett og slett om hvordan kaffebønnen er bygd. Det er en tynn membran rundt selve frøet, inne i bæret. Samme som man opplever i dadler. Denne membranen overlever tydeligvis lys brenning, men typisk ikke mørk. At det kalles pergamenthinne har jeg aldri hørt før.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...