Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både jeg og min søster bestilte vår rancilio silvia + rocky kvern derifra.

Da min kom i posten ville ikke pumpen fungere. Sendte en mail til de og ble oppringt etter minutter.

Fikk valget mellom å bare sende maskinen tilbake, eller skru den opp og finne feilen etter instrukser over telefon. Gikk for det siste. Viste seg at pumpefestet hadde knukket under transporten, Et par dager etter var nytt feste i posten.

Veldig hyggelige folk ! :)

Takk for svar :)

Spørs om jeg bestiller derfra da, gode priser og bra utvalg.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en pose coe-kaffe på Kaffebrenneriet til den nette sum av 265 kr her om dagen. Kom i papirpose uten brennedato. Er dette kafébransjens svar på nespresso?

Så langt vil jeg ikke gå, men de har nektet å forandre seg i takt med resten av bransjen. På. Facebook sidene deres er det skrevet at de vil gå over til lufttette poser i løpet av 2014. Hvis de skal ha ferdig pakkete poser fra Solberg & Hanse, slik jeg tipper, blir disse nitrogen-flushet. Dette er et stort hopp opp og det er ingen andre i dette markedssegmentet som har en slik mulighet.
Lenke til kommentar

Interessant. De hadde et enomt utvalg og nokså oppegående ansatte, kaffen smakte da også bra. Etter min mening er det bedre å satse på et mindre utvalg som ruleres ofte, så slipper man som kunde å risikere å ende opp med batcher som har ligget lenge på lager.

Btw, trodde Kaffa, SR og TW alle brukte poser som er nitrogen-flushet, men mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Interessant. De hadde et enomt utvalg og nokså oppegående ansatte, kaffen smakte da også bra. Etter min mening er det bedre å satse på et mindre utvalg som ruleres ofte, så slipper man som kunde å risikere å ende opp med batcher som har ligget lenge på lager.

Btw, trodde Kaffa, SR og TW alle brukte poser som er nitrogen-flushet, men mulig jeg tar feil.

Niks, er krever veldig dyrt maskineri. Og tar masse plass, har selv sett maskinen, så er nok kun SH som produsere i stor nok skala i Norge. Forutenom industribrennneriene (Friele, Joh. Johansen, COOP osv.)
Lenke til kommentar

Kan du forklare forskjellen? Eg har kjøpt både SH og TW, har ikkje dei identiske innpakning?

SH "sprøyter" innn nitrogen sånn at det ikke blir plass til CO2 i posen. Dermed holder CO2'en seg inni bønnen, sånn at kaffen ikke oksiderer før man faktisk åpner posen. Dette gjør at kaffe holder seg en del lenger enn hvis man "bare" vakuumpakker kaffen.

SÅ Ja, SH, TW, Kaffa, Supreme osv. har samme innpakking, men pakkingen foregår svært forskjellig.

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Alt du veit, Bobbis! Takk!

Eg vurderer å skaffe meg ei manuell kaffekvern til å bruke til espressokaffebønner, slik at eg slepp å bytte ut bønner i Wilfaen heile tida. Eller er det dårleg med kvernegradsmoglegheiter på manuelle?

Lenke til kommentar

Eg prøver å porsjonere det slik at eg oppbevarar det i vakuumposen, men det blir jo alltid liggande att ein del som eg ikkje vil kverne ut og kaste sidan det er såpass dyre bønner og eg er ein fattig student. Det hadde jo vore optimalt å kunne tømme dei tilbake i posen ved å ta ut bøtta.

EDIT: Dette med manuell kvern til espresso var ein fiks idè som eg delte her i same sekund, men ser at det finst enklare løysingar. ;)

Endret av ZenCo
Lenke til kommentar

Ah. Jeg har en annen kvern, og jeg måler opp akkurat så mange gram kaffebønner som jeg ønsker før jeg kverner det, og så tar jeg alt ut av glasset under. Bare støv blir igjen, så jeg kaster ikke bort noe kaffe. Kaffebønnene oppbevares i egnede kaffebokser med CO2-filtre.

Angående manuelle kverner har jeg ikke lest annet enn at de fungerer godt, men at det er veldig mye arbeid å kverne kaffe, så man risikerer å gå veldig lei etter en stund...

Lenke til kommentar

Ah, så genialt! Eg har drive og målt opp kaffe etter kverning, og regulert timeren fram og tilbake for å få nøyaktig dose. Sløst bort eit par skeier også.

Takk for tips! Burde vel tenkt tanken sjølv, men det har aldri slått meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...