Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den OBH nordica maskinen de har til 599,- er faktisk en meget habil maskin. Finfin traktetemperatur på den.. Nesten ett alternativ til moccamaster, men bare pga pris da. Moccaen er hurtigere og har sjarm :love:

Er litt "svart" i kaffesammenheng, for all del jeg kan drikke en latte i nypp og napp... men da skal den være laget riktig. Og desverre har de aller fleste baristaer den oppfatning at melken skal så nært "grøt" punktet som mulig uten å gå over grensen (80c) men sannheten er at helmelk ikke må varmes mer enn hårfint over 70c før fettet i den begynner å drepe skarpheten i espressoen man hiver oppi.

Ellers stor fan av equadoriansk kaffe, noe fuzzing about. Kraftig, sødmefylt kaffe der du kan smake att den er dyrket på tynt tynt jordsmonn.. Elsker det lille hintet av jordsmak den har.. Det er en kaffe som må dyrkes med kjærlighet, og det kjenner man når man drikker den.

Lenke til kommentar

Jeg har en Moccamaster KB-851, eller iallefall en ganske lik.

En Moccamaster är snabb och brygger en full kanna på rätt tid, 6 minuter. Det gör den tack vare en unik teknik och en hög effekt på bryggelementet.

En Moccamaster brygger ett hett kaffe som är 92°C - 96°C. Om temperaturen på vattnet är över 96°C upplöses för många bittra smakämnen och kaffet blir beskt. Om vattnet är under 92°C orkar det inte trycka ut tillräckligt med smakämnen och kaffet blir tunt.

Equadoriansk kaffe sier du, Café Organico Dolce har bønner fra Bolivia, Peru og Equador. Meget god.

Lenke til kommentar

Kjenner til den!

Har bodd 6 år i sør-amerika. (i 2 perioder) Vokste opp der, og der drikker man kaffe nesten før man kan gå... Kaffe som er nyrøstet, malt og trukket i kanne over åpen flamme... Barndoms minner... Mmmm

Bare en negativ ting med dette kaffelandet... De har så mye sukker i kaffen sin at man nesten får hull i tennene av å tenke på det... Merkelig, her sitter de å ruger på en av verdens beste kaffesorter - og så forsøpler de den med store mengder sukker... Mennesker er rare dyr...

edit: bilder av mine kjære:

moccamaster-termos.jpg

86442.jpg

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Så søte de var. Jeg har en litt oppgradert versjon av espresso-maskina. Men jeg tviholder på min eldgamle moccamaster, svikter aldri.

Jeg har nesten lyst til å dra vestover til Sør-Amerika for å drikke litt kaffe. Det må da være ekstremt mye spennende smaker som du ikke får så lett tak i her.

Når du nevner det med sukkeret, ble jeg litt skuffet. Jeg har aldri sukker i kaffe, med mindre det er Irish jeg skal lage. Da kan jeg ta litt brunt sukker.

EDIT:

Her er en link til kaffetraktere forbrukerportalen har testet:

http://forbrukerportalen.no/filearchive/traktere.pdf

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Ja ikke sant... Det er no merkelige greier det der.

Jeg kan være tilbøyelig til å ha en liten skje brunt sukker i "whiplashen" - hvis jeg er grisetrøtt og er nødt til å være awake and alert på forelesning.

- Whiplash: man lager (trippel americano) dvs. en americano men tar 3 doser espresso og fyller opp med vann i ett 3 dl glass, tilsetter ønsket mengde brunt sukker... Drikkes fort og galt...

Man blir hvertfall våken og får opp blodsukkeret... Men det er ikke noe man nyter akkurat..

Lenke til kommentar
Her er en link til kaffetraktere forbrukerportalen har testet:

http://forbrukerportalen.no/filearchive/traktere.pdf

8587923[/snapback]

Sånne tester er jeg ikke så begeistret for. De tar høyde for energiforbruk m.m Det har ingenting med god kaffe å gjøre. De eneste kriteriene som bør gjelde er: Traktetemperatur, ved fult og halvfullt filter. Og blindtest av smak. Til syvende og sist er det disse verdiene som teller..

Ser at moccaen ikke skårer så høyt der heller.. Men det får jeg ikke til å stemme. Klarer ikke smaken i "plasttrakterene" til braun og bosch. Vanntanken på de modellene avsetter smak. Og det er helt grusomt. I tillegg får jeg en snedig følelse av at kaffen inneholder "flytende fett" (nesten som olivenolje - bare uten smak) av kaffetraktere med sånn tank..

Ja, jeg er ett kresent vanedyr som ALDRI bytter ut moccaen min :thumbup:

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Takk, du så hva jeg ville frem til. Tenkte det ville føre til en liten diskusjon.

Jeg er også et kresent vanedyr, moccamasteren min har jeg brukt gjennom åretall, og derfor er den eksplisitt god til kaffe. Nye traktere lager aldri så god kaffe som de gamle og slitene.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte "drop clean" på min kjære i helgen, og det tar liksom noen liter før den "blir seg selv igjen". Er noe med at "historikken" til trakteren sitter i den.. Nesten så man kan kjenne smaken av "forrige" type kaffe i den... F.eks dersom man har en veldig sterk mørkbrent kaffe i den, og så plutselig en dag trakter seg en "Santos-kaffe " så kjenner man svakt den forrige... Selv om man har vasket filterholder og kanne...

Kaffetrakteren får sjel rett og slett... Er vel derfor man ikke liker å bytte de ut..

Lenke til kommentar

Helt korrekt. Og siden jeg ikke har traktet annet enn 1 type kaffe på den ene Moccamasteren min i alle år, er sjelden uendelig mye verdt for smaken mener nå jeg.

Synd det ikke er flere aktive kaffedrikkere som intresserer seg i samtalen vår, eller i tråden generelt sett.

Gleder meg til jeg kommer hjem, da er det å prøve en ny oppskrift tenker jeg.

EDIT:

Tenkte jeg skulle dele den med dere..

"Cafe Pucci" (Hentet fra LYK-siden(Love Your Kitchen))

En del amaretto sirup, fyll med varmt vann halvveis i glasset. Topp med enkel espresso eller sterk kaffe. Ha pisket krem på toppen og server i glass

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Når det gjelder kaffeentusiasme er nok det litt som med vin, forbeholdt få. De aller fleste kjenner forksjell på god og dårlig kaffe, men har ikke noen videre forståelse utover det.

Jeg har en del venner som er brennende kaffeintresert, men de er ikke forumtypen. Og det ligger kanksje noe i at klientellet her på forumet er relativt ungt, og at færre og færre ungdommer drikker kaffe?

At Coop gul fortsatt er på markedet er jo ett kjempeksempel på at det er mye kaffe-ignoranse ute og går..

Lenke til kommentar
Når det gjelder kaffeentusiasme er nok det litt som med vin, forbeholdt få. De aller fleste kjenner forksjell på god og dårlig kaffe, men har ikke noen videre forståelse utover det.

Absolutt, man må ha en viss interesse for det. Har du ikke det, og drikker du bare vanlig kjedelig kaffe dag inn og dag ut, da opplever du ikke alt det spennende med kaffe!

Jeg har en del venner som er brennende kaffeintresert, men de er ikke forumtypen. Og det ligger kanksje noe i at klientellet her på forumet er relativt ungt, og at færre og færre ungdommer drikker kaffe?

Jeg har ikke så mange venner som er like intressert i kaffe som meg, ikke er de forumtypen heller. Jeg vil absolutt si du har noe når du nevner klientellet her på forumet, at de er relativt unge. Men jeg opplever det motsatt; at det er slik at flere og flere unge drikker kaffe. Men da ikke har noen videre forståelse for dette.

At Coop gul fortsatt er på markedet er jo ett kjempeksempel på at det er mye kaffe-ignoranse ute og går..

8588419[/snapback]

Absolutt, denne er grusom.

Det er heller ikke bare denne som er grusom, XP-kaffen og et par andre merker som er billigprodusert og uten sjel.

Lenke til kommentar

Det er rart at den almenne kaffeinteressen er høyere, for det spretter jo opp kaffebarer over alt om dagen. (med varierende kvalitet). Kanskje det er litt mer "mote" enn interesse dette med kaffe?

Folk super jo i seg latte og capu'er til den store gullmedalje... Men kaffe i sin edleste og pureste form er i en "down" periode. ..

Og jepp, man trenger ikke ralle lenge rundt på supern for å finne forferdelig kaffe...

Ambrosa og cirkel kaffe er andre gode/dårlige eksempler

Har du testet Zöega kaffene ? (de firkanta vacumpakka greiene)?

Lenke til kommentar
hvorfor er ikke espresso et alternativ i pollen? kapselespresso og espresso er like forskjellige som fersk tunfisk og tunfisk på boks.

8594262[/snapback]

Godt spørsmål... Burde jo være der, er jo tross alt "the real thing" så rart at den mangler..

Lenke til kommentar
hvorfor er ikke espresso et alternativ i pollen? kapselespresso og espresso er like forskjellige som fersk tunfisk og tunfisk på boks.

8594262[/snapback]

Jeg har rapportert det, håper at det blir endret.

Er forresten flere ting som burde settes inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...