Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

@BirgerCac: Skal du ha med kaffebrygget ut så bruker du termos. Skaff deg en hvis du ikke ha det. Så må du fortelle oss hvilke kaffebryggere du har. Personlig foretrekker jeg mørkbrent kaffe. Det som kjennetegner denne typen kaffe er at denne er rundere i smaken og ikke fullt så syrlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk :)

Er det noen spesielle typer kaffe som har mer koffein enn andre? :)

Kaffe med mye robustabønner har mer koffein, men det meste man får kjøpt er arabica, som er en annen variant av bønnene. Den beste måten å lage kaffe med mer koffein er å brygge den sterkere. Eventuelt kan du kjøpe koffeinpiller som avec.

Lenke til kommentar

Det Han Far sier, og du kan ta med deg at lysbrent kaffe visstnok inneholder litt mer koffein enn mørkbrent. Kaffe er smak og behag. Kjøp inn noen sorter og prøv ut. Av butikkkaffe så liker jeg altså Evergood best. Jeg bytter mellom classic og dark roast. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Det Han Far sier, og du kan ta med deg at lysbrent kaffe visstnok inneholder litt mer koffein enn mørkbrent. Kaffe er smak og behag. Kjøp inn noen sorter og prøv ut. Av butikkkaffe så liker jeg altså Evergood best. Jeg bytter mellom classic og dark roast. :)

Takk for rådet! Alt skal prøves ut :p:thumbup:

Lenke til kommentar

Folkens. Jeg vurderer å anskaffe meg en espressomaskin. Er det noen her som har anbefalinger til hvilken jeg brude kjøpe? Jeg vet at Rancilio Silva har blitt anbefalt tidligere, men om noen har forslag til noe rimeligere setter jeg veldig pris på det. Av hensyn til samboer (les: for at jeg skal få lov til å kjøpe) må maskinen ha steamer sånn at det kan lages latte, cappucino osv.

Lenke til kommentar

Uten å ha helt stålkontroll på forskjellene er det vel manuell eller halvautomatisk jeg er på jakt etter. Det er vel manuell Silvaen er? Jeg lager i utgangspunktet kaffe med V60 eller aeropress, men ønsker muligheten til å lage andre typer kaffe. Jeg liker å styre med matlaging generellt, men om det blir unødvendig mye styr med en manuell kontra halvautomatisk utgår det.

Lenke til kommentar

Silvia er halv-automatisk, en ren manuell maskin vil si å presse vannet manuelt igjennom kaffen, eller noe sånt.

Silvia er den du får mest for penge for av de, ser det har vært em del av de på finn, men bare 1 igjen nå da:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=43897533&searchQuery=Rancilio+Silvia

Ellers så er ikke dette så gale pris: http://www.lippekaffe.no/Shop/Product/Rancilio-Silvia-og-Rocky-rustfri-udoserer-pakke-med-kaffe/KOMBO4

Lenke til kommentar

Uten å ha helt stålkontroll på forskjellene er det vel manuell eller halvautomatisk jeg er på jakt etter. Det er vel manuell Silvaen er? Jeg lager i utgangspunktet kaffe med V60 eller aeropress, men ønsker muligheten til å lage andre typer kaffe. Jeg liker å styre med matlaging generellt, men om det blir unødvendig mye styr med en manuell kontra halvautomatisk utgår det.

Siden du er en "kaffenerd" som brygger kaffe med V60 og Aeropress ville jeg gjort som meg selv, og kjøpt skikkelig espressoutstyr. Silvia er for "amatører" men det finnes massevis av maskiner for "semi-proffer). Prisen er selvfølgelig MYE høyere, men kapasiteten og kvaliteten er også MYE høyere. Jeg har selv en Vibemme maskin som jeg i sin tid kjøpte fra Temporato og en Mazzer Mini. Løsningen koster kjapt 20 000, men det er verd det!

I dette segmentet finnes det mange herlige maskiner, men jeg linker til Tea & Coffee Shop som holder til her i Kristiansand, og er kjent for gode priser. Selv ville jeg kanskje godt for en maskin i Mechanika-serien. Selv bruker jeg presisjonsvekt under koppen og timer for å kunne logge hvert eneste shot og enkelt forandre variablene, men om du er mindre nerd en meg kan du selvfølgelig gå for Tenica-serien:

http://teaandcoffee.no/produktliste.asp?Kategori=ECM+espressomaskiner

Om du absolutt må ha Silvia har Tea & Coffee også bra tilbud:

http://teaandcoffee.no/produktliste.asp?Kategori=Rancilio+espressomaskiner (Epoca kan også vurderes)

Seatle Coffee Gear er kanskje verden beste forhandler av kaffemaskiner og utstyr for hjemmebrukere av alle katigorier. Når de har "hysteriske" morsomme video-tester er denne siden en gullgruve, og du kan bruke timevis til kaffekos hos Seatle Coffee Gear:

http://www.seattlecoffeegear.com/

Lenke til kommentar

Takk for svar Tobias, men en semi-proff løsning er desverre helt utelukket for en stakkars student. Det er rett og slett for mye annet som jeg må bruke penger på før jeg kan tillate meg å kjøpe så fint utstyr til kaffe.

Jeg er på ingen måte låst til Silvaen, vet bare at den har blitt anbefalt tidligere, men jeg er åpen for andre merker. Men siden jeg som sagt er student, er det utelukket å bruke noe særlig mer, da selv den er i grenseland for hva jeg har råd til om dagen.

Lenke til kommentar

Planlegger innkjøp av Aeropress m/tilbehør.

Selve Aeropress-en er vel rimelig rett frem, men jeg trenger en kaffekvern også, og her har jeg null peiling - jeg har aldri brukt en før, sett bort fra innebygde kverner i kaffemaskiner. Og så trenger jeg tips til nettbutikk som selger kaffebønner siden jeg bor ute på landet...

Jeg skal legge inn en ordre på Amazon.com i nærmeste fremtid, så om noen vet av en god kaffekvern her hadde det vært supert. Bestillingen kommer over momsgrensen uansett.

Andre forslag er selvfølgelig også mulig. Jeg ønsker bare å kunne lage meg 2-5 gode kopper kaffe hjemme hver dag, gjennom hele dagen, en kopp av gangen. :)

Lenke til kommentar

Kom tilfeldigvis over denne artikklen i KK (...), men det fikk meg til å tenke. Personlig er jeg kjempe tilhenger av presskanne, men er det virkelig så ille med bodum-kannen som det kommer frem i artikklen? Den har vært min bestevenn på morgenen i flere år nå.

http://www.kk.no/923334/bruker-du-en-slik-presskanne

Hvis du liker kaffen fra presskannen din, er ikke det hun sier i den artikkelen noe du skal bry deg om. Det er tross alt du som skal drikke den og ikke hun.. Men det kan nok lønne seg å forvarme presskannen og helle kaffen over i en termokanne etter den er ferdig.

En annen ting som faktisk er en grunn til å gå over til trakter/Aeropress/håndbrygger er at papirfiltrene filtrerer vekk et svært kolestrol-økende stoff som metallfiltrene ikke fjerner. I en ganske kjent undersøkelse fra Troms så man klar nedgang i ldl-kolestrol for folk som gikk over fra kokekaffe til filterkaffe..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med presskanner a la Bodum sin er etter min mening at det ikke er noe papirfilter som ikke fjerner de usunne oljene som gir økt nivå av det usunne kolesterolet. De fleste som har oversikt over det nære slektstreet finner noen som har omkommet av en eller annen hjerte kar-lidelse. En gruppe folkesykdommer som er i ferd med å overta fra kreft den tvilsomme æren av å ta flest liv i Norge.

Et mindre problem, etter min mening, er at metallfilter gir for store partikler, som gir avleiringer i bunnen av kanna og koppene. Kaffekonsistensen skal være silkemyk, ikke som å puste i en sandstorm.

Lenke til kommentar

...jeg trenger en kaffekvern også, og her har jeg null peiling - jeg har aldri brukt en før, sett bort fra innebygde kverner i kaffemaskiner.

Jeg skal legge inn en ordre på Amazon.com i nærmeste fremtid, så om noen vet av en god kaffekvern her hadde det vært supert. Bestillingen kommer over momsgrensen uansett.

Hei!

Jeg har stor suksess med Wilfa CGR-1 for å kverne kaffe til presskanne og aeropress. Den er langt fra god nok for espresso men for meg så har denne vært godt nok til aeropress. Kan også fås til ca 500 kr m/frakt, så i mine øyne er dette et godt kjøp.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=533890

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...