Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Vel jeg tror ikke bonden merker at prisen går opp på råvarebørsen. De dette går mest utover er nok store europeiske og amerikanske kaffehus som handler gjennom børsen - skal nok en del til at de justerer priser ut i butikkene også.

Faktisk, snakket litt med en fra SH om dette i dag, på grunn av den dårlige høsten har råvareprisene gått NED. Og det kommer nok til å gå ut over både de som handler selvstendig og de som tilhører kooperativ. Triste nyheter for mange selvstendige smågårder.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snedig hold-kaffen-varm-dings: Coffee Joulies

What are Joulies?

Engineered beans that cool coffee to the right temperature faster and then keep it there longer.

BagJouliesWeb.jpg

JouliesBodumWeb.jpg

12oz_180F_6hr_5CJ_1024x1024.png?855

60 dollar for 5 stk. Hver rekker til ca 1 dl kaffe.

Jeg skjønner at de bruker faseendring for å senke og holde temperaturen, men det blir vel å gå over bekken etter vann? Så vidt jeg kan huske fra fysikken må det være like greit å bruke et passivt materiale av passende vekt for å gjøre den samme jobben. Varme inn i dingsen og varme avgitt vil uansett bli den samme. Uansett, pen dings.

Lenke til kommentar

Greia er vel at faseendringen er en ganske stor kneik, så når man først har smeltet stoffet på innsiden må man tilbringe mer tid på 60 grader før temperaturen faller under det. Smeltevarmen fungerer som et lager, mens en klump med f.eks kobber ville falt i temperatur ganske lineært hele veien.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det. Første fase for disse bønnene er smeltingen der temperaturen i kaffen og inni bønnen utjevnes. Det skjer ganske raskt fordi ledningsevnen er stor. Tilsvarende for kobberet vil temperaturen i kobber og kaffe raskt utjevnes. Hvis vi forutsetter samme mengde kaffe så må samme mengde varme (J) flyttes fra kaffen til bønna/kobberet for å oppnå utjevning ved samme temperatur. Kobberet tar det opp som ren varme. Bønna tar det hovedsaklig opp som smeltevarme. Samme mengde og begge deler raskt.

Andre trinn er avkjølingen. Bønna vil selvsagt avgi like mye varme som den tok opp. Kobberet også. Avkjølingshastigheten bestemmes av to ting: isolasjonsevnen til koppen og den samlede varmekapasiteten* (*inklusive smeltevarmen) til kaffen og bønna/kobberet. Varmekapasiteten til kaffen må nødvendigvis være lik fordi det er like stor kaffemengde. Varmekapasiteten til kobberet og smeltevarmen til bønna må være like store fordi begge deler er dimensjonert etter kaffemengden til å oppta like mye varme.

Det vil være praktisk talt null temperaturdifferanse mellom kaffe og bønne/kobber i avkjølingstida. De avkjøles "synkront".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Varmekapasiteten er den samme, men temperaturendringen på innsiden av bønnen er null så lenge det er smeltet, inntil hele innsiden er frossen. Det blir akkurat som vann og is på 0 grader, du må tilføre ganske mye energi før temperaturen kan økes.

Lenke til kommentar
Varmekapasiteten er den samme, men temperaturendringen på innsiden av bønnen er null så lenge det er smeltet, inntil hele innsiden er frossen. Det blir akkurat som vann og is på 0 grader, du må tilføre ganske mye energi før temperaturen kan økes.

Du har rett i det. Det blir vel et temperaturplatå i stedet for jevnere kjøling.

Lenke til kommentar

En dobbel espresso med to brune sukkerbiter er jo ikke surt, det er nammenam. Mmmmm. Synd sukker er fyfy. Hvordan smaker stevia kaffe med Stevia egentlig? Ameriano synes jeg er best uten sukker, om den er laget på gode bønner.

Lenke til kommentar

Vannkokeren over virker å ha bra funksjoner, men blir vanskelig å erstatte det elegante designet på Harioen. Har nå selv Hario hellekanne, håndbrygger, serveringskanne og te-brygger. Liker veldig godt designet på disse :)

Når det gjelder elegant design til f.eks. presentasjoner eller kurs og lignende synes jeg det er lite som slår Kalita Wave-kannen.

kalita-pourover-kettle.jpg

Har denne og, men valgte Bonavita-kannen pga. funksjonene.

Lenke til kommentar

En dobbel espresso med to brune sukkerbiter er jo ikke surt, det er nammenam. Mmmmm. Synd sukker er fyfy. Hvordan smaker stevia kaffe med Stevia egentlig?

Stevia passer veldig godt i varme drikker. Men jeg tror også splenda hadde vært godt.

Jeg tilsetter aldri søtning i cappucino og latte lenger. Men americano syns jeg er god litt søt. Men bare litt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Er på utkikk etter en kaffemaskin etter å aldri ha hatt noe lignende før. Tenkte jeg bare skulle prøve å finne litt rask informasjon her om hva som var bra før jeg bestemte meg, men etter mye lesing tror jeg jeg har kommet frem til at det er alt for mye for en stakkar å sette seg inn i alene!

Noen her som kan anbefale en maskin i prisklassen rundt 2000kr som helst selges i butikk, evt komplett.no hvis det er mye billigere på nett?

Trenger en maskin som kverner bønner, har selvrensesystem, lager både espresso og vanlig kaffe (Trenger ikke å være til kanne, men må være til mulighet for direkte-til-kopp). Alle andre ting som andre kaffetyper, andre smarte funksjoner, trykk, størrelse og den typen er jeg ikke kvalifisert nok til å vite hva jeg vil ha engang. :)

Setter stor pris på alle anbefalinger!

Lenke til kommentar

Bare tull. Er virkelig i mot Starbucks innvasjonen av Norge. Leste i A-magasinet her for noen dager siden om kafferevolusjonen i Norge som var meget interessant, og hvor journalisten påpekte en soleklar faktor for Starbucks i Oslo. Det er stedet for tenåringer og turister som er ute etter mekrevare, ikke kaffe. Ergo ingen gode nyheter for oss kaffeelskere. Tror dette bare vil gå ut over de mindre kafeene i området.

Endret av Hugol
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...