Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Koster virkelig Hario kannen 700 kroner her til lands? Damn, skal si det er dyrt. Du kan jo vurdere denne, har ingen erfaring med den, men er hvert fall billig. Ellers så funker Bodum sin termokopp ganske greit i nødsituasjoner, er dog ikke veldig stor forskjell fra vannkokeren min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg røk på en smell og kjøpte meg en Bodum kaffekvern her i går. Skulle bare titte, men 50%% avslag og bare to igjen medførte kjøp. Var selvfølgelig etter at jeg hadde kjøpt kvernet kaffe på Lerøy Mat. Men nå kan jeg få lekt meg litt og smakt litt forskjellig i Aeropressen. Har funnet ut at det blir litt lite smak sammenliknet med presskanne, så må bruke en del mer kaffe enn en måleskje per kopp kaffe. Kan kanskje presse litt mer luft å ta med skummet som dannes, det er kanskje noen oljer i det?

Hvor i Bergen får man kjøpt litt forskjellige typer kaffe relativt nybrent og fersk av personale med OK kunnskapsnivå?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg røk på en smell og kjøpte meg en Bodum kaffekvern her i går. Skulle bare titte, men 50%% avslag og bare to igjen medførte kjøp. Var selvfølgelig etter at jeg hadde kjøpt kvernet kaffe på Lerøy Mat. Men nå kan jeg få lekt meg litt og smakt litt forskjellig i Aeropressen. Har funnet ut at det blir litt lite smak sammenliknet med presskanne, så må bruke en del mer kaffe enn en måleskje per kopp kaffe. Kan kanskje presse litt mer luft å ta med skummet som dannes, det er kanskje noen oljer i det?

Hvor i Bergen får man kjøpt litt forskjellige typer kaffe relativt nybrent og fersk av personale med OK kunnskapsnivå?

Dromedar, Kaffemisjonen, Det Lille Kaffekompaniet og muligens også Smakverket..
Lenke til kommentar

Presskanne smaker fyldigere fordi metallfilteret i kannen slipper gjennom flere og større kaffepartikkler enn papirfilteret i AeroPress. Papirfilteret gir en renere smak (bokstavelig talt). Om du er vant med presskanne vil det ta litt tid til å bli vant med den renere smaken fra AeroPress, men når du har brukt den en stund kommer du aldri til å se deg tilbake.

Om jeg hadde ønsket et litt kraftigere brygg fra aeroressen hadde jeg brukt lengre trekketid og eller rørt litt i brygget før filtrering :-)

Endret av Tobias@Kristiansand
Lenke til kommentar

Takk for tips, eplefe.

Skal eksperimentere litt mer med trekktid (røre jgjør jeg allerede) synes de ti sekundene i instruksjonsheftet er alt for lite. Men resultatet ble også merkbart bedre av å ha litt grovere kverning enn den ferdigespressoen jeg har brukt til nå.

Lenke til kommentar

Dromedar, Kaffemisjonen, Det Lille Kaffekompaniet og muligens også Smakverket..

+1 med et lite forbehold angående Smakverket; sjekk dato! Virker som salget av løsvekt kaffe der går ganske tregt, da det er ofte jeg er innom og tar meg en kaffe der og det er ofte bra kaffe men med brennedato alt fra 2 uker til 6 uker tilbake i tid.

I tillegg vil jeg anbefale Augustins Kaffelade (inne på Galleriet, ut mot bussgaten Olav K.) får kaffe fra Kaffa to ganger i uken, slik at kaffen der alltid er fersk. Mulig de har S&H også men det er stort sett fra Kaffa.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Akkurat den der liker jeg også godt.

Storm.no: Kaffen ødelegges av sopp

Plantasjer i hele Mellom-Amerika herjes av kafferust, og kaffeprisen øker. Klimaendringene får skylden.

Er det noen her som følger med på "kaffebørsen" og ser hvor mange prosent prisene har steget?

Hvor stor del av kaffeprisene i butikkene her hjemme utgjør kaffebøndenes pris?

Hvor stor prisendring kan vi regne med i norske butikker?

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål, jeg må kjøpe meg en ny V60 til høsten. Hvilket materiale skal jeg velge, plast, glass eller porselen? Frister å velge plastvarianten da den er veldig billig, men vet ikke om det er noen åpenbare ulemper med det.

Dette har jeg og en på jobben snakket om å teste ut. Skal få fortgang på det og legge ut resultatene her.

Kort sagt: jeg er veldig fornøyd med min i plast og jeg mistenker at det er lite forskjell.

Endret av Barista Bob
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat den der liker jeg også godt.

Storm.no: Kaffen ødelegges av sopp

Plantasjer i hele Mellom-Amerika herjes av kafferust, og kaffeprisen øker. Klimaendringene får skylden.

Er det noen her som følger med på "kaffebørsen" og ser hvor mange prosent prisene har steget?

Hvor stor del av kaffeprisene i butikkene her hjemme utgjør kaffebøndenes pris?

Hvor stor prisendring kan vi regne med i norske butikker?

Bonden får som regel svært lite av det vi betaler her hjemme. Det er veldig mange mellomledd som også skal ha sitt - Tim Wendelboe hadde et lengre blogginnlegg om dette for en stund siden. Kan se hva jeg finner når jeg sitter på en pc igjen.

Lenke til kommentar

Dette har jeg og en på jobben snakket om å teste ut. Skal få fortgang på det og legge ut resultatene her.

Kort sagt: jeg er veldig fornøyd med min i plast og jeg mistenker at det er lite forskjell.

Ypperlig! Gleder meg til å se resultatene dere kommer opp med.

Lenke til kommentar
Bonden får som regel svært lite av det vi betaler her hjemme. Det er veldig mange mellomledd som også skal ha sitt - Tim Wendelboe hadde et lengre blogginnlegg om dette for en stund siden. Kan se hva jeg finner når jeg sitter på en pc igjen.

Med andre ord: Prisøkning hos bonden får veldig små, om noen, konsekvenser for utsalgsprisen her hjemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...