Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, 19 åring her som har fått opp øynene for kaffe. Vurderer å kjøpe denne aeropress greia da jeg er dritt lei familiens Tassimo maskin. Pluss at kapsler blir litt dyrt de kveldene jeg øver til prøver og drikker 4-5 kopper. Noe jeg bør vite? Hva slags kaffe bruker man i denne? Vanlig pulverkaffe fra kiwi?

Lenke til kommentar

Du bruker espressomalt eller hakket grovere enn espressomalt. 400-350micron er anbefalt hvis kvernen har instillinger for det. Skal sjekke i en matbutikk med godt utvalg og kaffekvern i morgen og se hva slags utvalg de har av kaffe. Aeropressen bør komme i morgen eller lørdag. Kom akkurat under 200kr-grensen fra en britisk ebayselger. En del billigere enn å kjøpe direkte fra produsenten i SUA, spesielt med tanke på frakt.

Lenke til kommentar

Kverningsgrad avhenger av trekketiden. For min del foretrekker jeg å kverne nesten filtermalt og la det trekke 1-2 minutter før jeg presser ned stempelet. Men som nevnt over er aeropress laget for å eksperimentere, en kan nesten holde på med å prøve seg fram med ulike variabler i det uendelige (trekketid, kverningsgrad, temperatur, opp/ned, etc), selvsagt kombinert med ulike typer kaffe.

Lenke til kommentar

Hvis du ikkehar fått med deg de siste sidene, så kan du jo vurdere om aeropress er verdt et forsøk. Langt billigere enn kapselmaskin, og billigere blir kaffen også (om du ikke vil kjøpe en dyrere). Venter utålmodig på min egen for øyeblikket, Bestilte den fra en engelsk selger på ebay for rett under tollgrensen.

Lenke til kommentar

Må bare skryte littegranne - resultatene fra semifinalene ble publisert av SCAE i dag, og jeg vant på torsdagen! Haha, på en måte gir det meg blod på tann, og på en annen måte får jeg helt dødsangst for å eventuelt delta til neste år. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål, er vel hovedsakelig Barista Bob eller Eplefe som er best egnet til å svare.

Jeg var innom "min" kaffebar her om dagen for å kjøpe meg noen bønner. De hadde noen bønner som var brent for nesten fire uker siden, hvilket jeg kommenterte og heller valgte bønner fra en annen farm som var brent for en uke siden. Til dette repliserte den ansatte (som forøvrig er ny) at det bare var en fordel at kaffen ikke var blitt brent så nylig. Har hun et poeng eller prøvde hun bare å bli kvitt "gammel" kaffe? Basert på hva jeg har lest og smakt tilsier at man så langt det er mulig bør drikke kaffe innen de første fire ukene fra brenning.

Edit: @Eplefel: Gratulerer med resultatet i NM!

Endret av master air
Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål, er vel hovedsakelig Barista Bob eller Eplefe som er best egnet til å svare.

Jeg var innom "min" kaffebar her om dagen for å kjøpe meg noen bønner. De hadde noen bønner som var brent for nesten fire uker siden, hvilket jeg kommenterte og heller valgte bønner fra en annen farm som var brent for en uke siden. Til dette repliserte den ansatte (som forøvrig er ny) at det bare var en fordel at kaffen ikke var blitt brent så nylig. Har hun et poeng eller prøvde hun bare å bli kvitt "gammel" kaffe? Basert på hva jeg har lest og smakt tilsier at man så langt det er mulig bør drikke kaffe innen de første fire ukene fra brenning.

Edit: @Eplefel: Gratulerer med resultatet i NM!

Fire uker er på vei til å være gammelt, så da tar hun feil.

MEN: Kaffe skal hvile etter brenning for å slippe ut gass - kalles de-gas. Jeg har hørt alt fra at den skal hvile i fire dager - ni dager (Tim Wendelboe sier 7-9 dager). Er kaffen for fersk etter brenning innholder bønnene veldig mye CO2 som skaper problemer når du brygger kaffe, særlig espresso, kaffen eser ut og klarer ikke "fordøye" det vannet du heller over og du får merkelige og varierende traktetider.

Kort oppsummert: Du har helt rett, men det ligger nok en sannhet til grunn for utsagnet til denne jenta. ;)

Lenke til kommentar

Det skal sies at jeg generelt misliker denne jenta sett i lys av de andre som jobber der, da det virker som hun kan mye mindre enn de andre som jobber der, og ikke er i nærheten av like imøtekommende. Så er mulig at jeg reagerer mer enn situasjonen egentlig skulle tilsi. Heldigvis er det ikke nok til at jeg velger å gå et annet sted å kjøpe kaffe siden de andre ansatte er såpass dyktige.

Uansett takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg henger meg på dette med nybrent kaffe. Generelt opplever jeg at hele bønner mister noe av karakteren etter ca 4 uker. Jeg har også opplevd at kaffe begynner å forringes etter kun 1 uke. Jeg opplever kaffen kan komme over "toppen" veldig forskjellig, men 4 uker er en fin regel om du bare ønsker det aller beste. Det betyr ikke at kaffe som er eldre blir helt udrikkelig. Den er kommer fremdeles til å være milevis bedre enn alt du finner på et supermarked!

Når den spesifike kaffen "topper" avhenger av mange ting. For eksempel kan du forlenge holdbarheten ved å lagre kaffen i vakuum bokser hvor du pumper ut oksygenet. Om du må lagre kaffen utover 4 uker har jeg god erfaring med å fryse bønnene. Da kan de holder seg rimelig bra i månedsvis, men fersk er alltid best!

Derimot har jeg også forståelse for at forhandler ønsker å selge "gammel" kaffe, de skal jo tjene penger. Kanskje det hadde vært smart å selge kaffe til halv pris når kaffen nærmer seg "for gammel", det gjør matbutikker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har akkurat fått meg V60, og innså kjapt at det faktisk vil være ganske vanskelig å lage god kaffe uten noe mer hensiktsmessig enn et litermål å tømme vann fra, men å kjøpe en mugge til 700 er veldig uaktuelt. Det kan derimot meldes om at en liten øse gir veldig god kontroll. Regner med at sausenebb også funker, men hvem under 50 har sausenebb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...