Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så absolutt alt av automatiske kapselmaskiner suger balle?

 

Tenker da på merker som Dolce Gusto, Nespresso, Senseo, Tassimo (ja, kaffen fra denne smaker plastikk, det er jeg faktisk klar over), Electrolux, Illy osv.

 

Må man opp i en annen liga for å kunne få skikkelig kaffe?

 

Har en nyinnkjøpt Moccamaster i hus, men det er litt tiltak å bruke den kun for en enkelt kopp kaffe.

 

OBS: Jeg er ingen feinschmekker - jeg liker til og med pulverkaffe om det ikke er annet å oppdrive.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Absolutt alle kapselmaskiner er shite. En liten presskanne holder til ca. en stor kaffekopp, ellers så er aeropress eller annet håndbrygg fine alternativer. Melitta har en liten versjon som lager to kopper, en halv sånn en er en kopp, men skal sies at Melitta sin lille-maskin ofte har litt problemer med å ha høy nok temperatur gjennom hele bryggingen.

 

Edit: Also, å indikere at man må være "feinschmecker" for å ikke synes at pulverkaffe og kapselmaskiner er on par eller ok på noen måte? Feil tråd.

 

tumblr_mj93s31ItR1qz8x31o1_400.gif

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

"å indikere at man må være "feinschmecker" for å ikke synes at pulverkaffe og kapselmaskiner er on par eller ok på noen måte? Feil tråd."

 

Dette uttrykket skal du ikke ta deg nært av - det var kanskje feilvalgt - men overhode ingen forsøk på sarkasme eller angrep.

 

Det er nå en gang slik at mange, der i blant jeg, drikker Evergood fra Moccamasteren når mange skal ha kaffe og velger en kapselmaskin til bruk når man kun skal ha en kopp til seg selv i ny og ne. Det er mulig at det å lufte dette kapselmaskintemaet her i tråden er som å "banne i kirka", men jeg gjorde det nå lell.

 

Jeg kan si så mye som at den beste kaffen jeg selv lager gjøres ved bruk av presskanne og litt påkostet kaffe. Men dette alternativet er ikke alltid like funksjonelt når man ønsker å lage en kopp drikkbar kaffe på kort tid uten søl eller rengjøring i etterkant.

 

Man kan gjerne kalle kapselmaskiner for et kompromiss og smaken er neppe like god som den beste kaffen man kan lage, men å si at alt smaker "shait" uansett hva man velger blir litt vagt synes jeg. Ja, man får sikkert bedre kaffe av å høste og brenne kaffebønnene selv og brygge det i en god presskanne, men dette blir for komplisert for meg i alle fall.

 

Spørsmålet mitt blir (om jeg får lov til å spørre her i tråden) hvilken av de nevnte kapselmaskiner som lager minst "shaitete" kaffe? Hva er det beste alternativet til en kapselmaskin om man skal ha en sort kopp kaffe på ca. 200 ml som ikke tar lang tid å lage eller forårsaker mye rot og søl?

 

:)

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Men det tror jeg helt ærlig talt ikke at noen her kan hjelpe deg noe videre med, siden de fleste av oss dømmer kapselmaskiner nord og ned. :p

 

Hmm...

 

Nettopp. Får vurdere en egen tråd da.

 

Men hvordan fungerer dette aoeropress - opplegget?

 

EDIT: Sett presentasjonsvideoen til den nå. Må filteret skiftes ofte? Mye vedlikehold ellers? Kan det vaskes i oppvaskmaskin?

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Hmm...

 

Nettopp. Får vurdere en egen tråd da.

 

Men hvordan fungerer dette aoeropress - opplegget?

 

EDIT: Sett presentasjonsvideoen til den nå. Må filteret skiftes ofte? Mye vedlikehold ellers? Kan det vaskes i oppvaskmaskin?

Papirfilteret bytter du hver gang du bruker den, filterholderen trenger ikke byttes. Den kan skylles i kaldtvann etter bruk og være "ren", men ja, den går i vaskemaskin, men da vil den - som alt annet som går i oppvaskmaskin - slites fortere. Ca. ingen vedlikehold. :p
Lenke til kommentar

Papirfilteret bytter du hver gang du bruker den, filterholderen trenger ikke byttes. Den kan skylles i kaldtvann etter bruk og være "ren", men ja, den går i vaskemaskin, men da vil den - som alt annet som går i oppvaskmaskin - slites fortere. Ca. ingen vedlikehold. :p

 

Ser ut som om filteret kan byttes til et stålfilter som varer lenge, stemmer det?

Lenke til kommentar

 

 

Det hjelper ikke, vi i kaffemafiaen invaderer den også og sier at kapselmaskiner er shite.. :p

 

Men ellers vil jeg absolutt anbefale Aeropress. Har hatt den i vel tre år nå og er kjempefornøyd.

 

Hehe.

 

Bestillte en Nespresso Pixie... Så jeg har nok brutt et av deres hellige bud.

 

Men kunne nesten tenkt meg å prøve aeropressen. Virker jo såpass spesiell og genial på samme tid at det må imponere folk som kommer innom. Hvilken kaffetype bruker dere til denne og hvilken kverningsgrad?

Lenke til kommentar

Det er du som skal drikke kaffen, så hvis du liker Nespresso, så nyt det og drit i hva vi kaffesnobber sier..

 

En av fordelene med Aeropress er det at man kan bruke mye forskjellig kaffe og få veldig forskjellige "uttrykk". Du kan bestille Aeropress-kaffe på mange kaffebarer, så kan du se om det er noe for deg. Hvilken kaffe jeg bruker varierer veldig, men jeg er veldig glad i kenyansk fra de små, norske brenneriene. Jeg kverner den litt finere enn filter, men dette er en smakssak.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat fått noen poser med en kaffe som skal tilsvare kopi luwak, produsert med samme bakteriekulturer og kjemikalier som gjør mårrumpen til et fantastisk sted å være kaffebønne. Noen som vet hvordan den burde tilberedes? Posene er på 10 gram hver, og dessverre ferdigkvernet. Har seks poser.

Lenke til kommentar

Har kjøpt en Siemens helautomatisk kaffemaskin, type 503201.

Holder på med å gjøre den klar for bruk nå men det har stoppet sånn delvis opp, fordi i instruksjonen står det vagt beskrevet.

Det står at man skal bytte vannfilter i bestemte intervall.

Men det er da ikke noe vannfilter som fulgte med, virker som om man må kjøpe dette utenom.

Selger nevnte ikke noe om dette og nå er vi ca 20 mil unna nærmeste butikk.

 

Så det jeg lurer på, dropper man vannfilter her i Norge?

Eller burde maskinen ikke brukes til jeg får kjøpt?

Lenke til kommentar

Bare profesjonelle bruker vannfilter i Norge, men egentlig burde vi alle gjøre det. Selv om vi skryter av at Norge har så godt vann er det mye urenheter likevel. Dette er noe alle som har maskiner med vanntank (den kalde), og som kan inspiseres kan skrive under på. Etter noen måneder legger det seg en brun guffe i bunnen av tanken. Tenk å få denne gørra inn i rør, ventiler og vanntank inne i maskinen. Det må etter hvert sette smak på kaffen og forkorte maskinenes levetid.

 

Jeg synder dessverre mot bedre viten, og for å være ærlig vet jeg ikke hvor jeg skulle få et slik filter. Det finnes sikkert noe på Amazon eller Ebay ...

Lenke til kommentar

Bruker mye en enkel håndbrygger laget for å lage én kopp kaffe. Har funnet en kverningsgrad og mengde kaffe som gir den mengden og smaken jeg vil ha etter tre minutter med brygging. Så kjøpte jeg en større håndbrygger med større filter som man kan brygge flere kopper av gangen. Hvordan går man fra én kopp til f.eks. to kopper? Skal jeg øke mengden kaffe, sette en grovere kverningsgrad eller øke bryggetiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...