Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hehe, når jeg deltok i CiGS for noen år siden fikk vi egentlig beskjed om at to av deltagerne ble disket rett etter konkurransen var ferdig (blant annet 3.-plassen), men plutselig var avgjørelsen gjort om.

 

De fikk forresten først beskjed om at de ble disket fordi de hadde feil glass, men reglene sier egentlig at arrangør har ansvar for å stille med riktige glass i CiGS.

Lenke til kommentar

Hehe, når jeg deltok i CiGS for noen år siden fikk vi egentlig beskjed om at to av deltagerne ble disket rett etter konkurransen var ferdig (blant annet 3.-plassen), men plutselig var avgjørelsen gjort om.

 

De fikk forresten først beskjed om at de ble disket fordi de hadde feil glass, men reglene sier egentlig at arrangør har ansvar for å stille med riktige glass i CiGS.

Motsatte skjedde med lattearten i fjor. Vinneren (!!!) gikk over ett minutt over tiden (iflg. reglene er det diskvalifikasjon).

 

Bare en liten OBS: Fra 7-9 i morgen er Preben Oosterhof som startet Dromedar med Andreas Hertzberg, og Kaffikari fra Ulsteinsvik som er latteartmester gjentatte ganger og arrangør av NM i forfjor på God Morgen Norge!

Lenke til kommentar

Motsatte skjedde med lattearten i fjor. Vinneren (!!!) gikk over ett minutt over tiden (iflg. reglene er det diskvalifikasjon).

Jeg setter pris på mye av det SCAE gjør, men mitt største inntrykk av de er at de er en kompisklubb for de som kjenner hverandre best i Kaffe-Norge.

 

EDIT: Forresten merkelig at "vinneren" ikke lærte til når hun var med i VM ;)

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Tja!

Som nytt medlem av styret i SCAE kunne jeg kommentere mye, men er litt usikker på om dette er rette forum. Mulig at SCAE på Facebook en bedre? Men altså:

Det har vært mye utskifting i styret dette året, og det var fritt for alle medlemmer å melde sin interesse. De 3 som gjorde det kom inn i styret. Hvor var dere? Hvordan det var før vet jeg ikke noe om, men nå oppleves det ikke som en kammeratklubb. Vi har for mange heftige diskusjoner til det :-)

 

Når det gjelder deltagere til NM har vi blitt enige om det som står på scae.no, men. Dette året er det færre deltagere i RM enn det som er vanlig, derfor har vi begynt å se på muligheten av å invitere noen ekstra. Vi diskuterer både en modell knyttet til antall deltakere eller beste poengene i landet. Vi skjønner at dette er frustrerende, men vi ønsker at det skal bli en god gjeng i NM:-)

Lenke til kommentar

Morsomt at du kommenterer "derfor har vi begynt å se på muligheten av å invitere noen ekstra", for jeg fikk nettopp beskjed om at jeg skal til NM allikevel. :p

 

Edit: Forøvrig: Hvor jeg var? Jeg er student og barista, jeg påtar meg ikke verv i studentparlamentet, og jeg påtar meg ikke verv i scae, fordi jeg må faktisk prøve å fordele tiden min mellom disse to, ellers skulle jeg gjerne gjort det. For det andre, så sier ikke jeg at Scae-styret gjør en dårlig jobb, tvert i mot, jeg kommenterte en sak som fikk meg til å reagere under NM i fjor. Jeg er heller ikke enig i at det er en kompisklubb (eller var, for den del). Min klage var at en Scae-dommer sa at jeg skulle videre til Drammen - så sa Scae på facebook at det kun var en finalist fra bergen - så fikk jeg beskjed om at jeg kanskje skulle videre allikevel. Det er emosjonelt utmattende å ikke vite noe som helst.

Endret av Eplefe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er for tiden ikke medlem av SCAE en gang, fordi jeg er student og bor i en bygd hvor interessen for kaffe er på det nivået at den mest interessante problemstillingen er "hvor er Friele frokostkaffe billigst denne uken". Så mine uttalelser om organisasjonen bygger på mine tidligere møter med den fra 5 år i Kaffebrenneriet AS. Jeg må innrømme at mye sikkert har endret seg, men det skal mye godt arbeid til for at SCAE får rettet opp mitt dårlige inntrykk. Jeg håper selvfølgelig at de blir bedre fordi vi trenger en interesseorganisasjon som jobber for alle som driver i spesialkaffebransjen.

 

Men et spesifikt poeng jeg tenker SCAE bør jobbe mer med er kommunikasjonen sin utad. Alle som representerer SCAE (enten de sitter i styret eller jobber som dommer eller frivillig under arrangement) må vite at alt de sier i forbindelse med SCAEs arrangementer kan bli oppfattet som SCAEs offisielle standpunkt. Det er gjerne veldig uklart på slike arrangementer hvem som egentlig har ansvar og hvem som er arrangør (jeg har selv vært forvirret deltager flere ganger) og da oppstår ofte slike misforståelser som Eplefe og jeg har beskrevet.

Lenke til kommentar

Gratulerer med plass i NM! Beklager at det har blitt noen nervøse dager, men vi endret kravene slik at du kunne være med (og noen fler selvsagt) :-)

 

Alle vi i SCAE styret er hardtarbeidende familiefolk som må ha SCAE vervet langt ned på prioritetslisten. I tillegg til at vi bor på veldig forskjellige plasser i landet, blir det ikke den letteste oppgaven. Men, jeg kan garantere at vi gjør så godt vi kan. Når dere får tid og anledning så er dere velkommen til styret dere også :-)

 

Kommunikasjon er alle organisasjoners store problem, het fra en familie til Statoil. Vi har forsøkt å bedre kommunikasjonen, men vi er kanskje på litt for mange "kanaler" og ikke er det så lett å samkjøre alt slik vi bor og jobber alle sammen. Dårlig kommunikasjon har også frustrert meg enormt så derfor stilte jeg meg som kandidat til styret.

 

Uklare roller er den andre grunnen til at jeg engasjerte meg i SCAE. Som det fremgår av scae.no så arrangeres NM under Kaffefest i Drammen. Vi forsøker å skape aktiviteter også utenom konkurransene og bruker derfor Kaffefest som en paraply over det hele. Vi er også totalt avhengige av et lokalt vertskap. Dette året er det Jovialen kaffebar i Drammen, og jeg vet at de har/kommer til å arbeide steinhardt for et best mulig arrangement. Når så mange frivillige er i sving er det en utfordring å få til rollefordeling og kommunikasjonen.

 

Hva som skjedde med Latte Art har jeg ingen kjennskap til. Det kan være at jeg ikke var med i den rette "klubben". Men jeg er kanskje den eneste som har levert skriftlig protest en gang. I reglene stå det at om du har noe å protestere på skal du skrive en protest. Jeg følte meg urettferdig behandlet, men fikk framført men klage på en ordentlig måte, og jeg fikk også et godt begrunnet svar.

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for problemer med styret, dere er tross alt frivillige osv. Jeg er glad dere er klar over problemene selv og prøver å rette opp i dem. :)

Helt enig! Dette er veldig positivt.

 

Jeg vet ikke hvordan dere gjør det nå, men jeg tror mye hadde blitt bedret om én person var ansikt ut ad og kontrollerte all informasjon ut - både på sosiale medier og under arrangementer. Jeg tviler på at det er slik i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei folkens.

 

driver for tiden å vurderer innkjøp av ny kapselmaskin. har fra før en dolce gusto circulo manuell maskin som jeg har brukt et par års tid. jeg liker utvalget av kapsler og at man får dem i vanlige matbutikker. men jeg er lei av den manuelle operasjonen av maskinen.

 

det jeg ønsker med ny maskin er at den skal ha bedre smak på kaffen og at maskinen er automatisk.

 

jeg er stort sett kun interessert i sort kaffe.

 

noe ide om hva en bør velge?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...