Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, er godt mulig. De kan vel muligens sende det som blir igjen til produskjon av pulverkaffe. Samtidig så er moderne kverner pinlig nøyaktige når det kommer til å male jevnt, så er ikke sikkert det er noe stort poeng.

 

For industrikverner som Friele og de store kjempene bruker er jeg enig i påstanden over, men prosjekter som "Titan Grinder Project" sier meg at det ikke helt er helt entydig når det kommer til hjemmeprodukter. Dessuten er det stor forskjell på hvor godt en kvern maler espresso- og filterkaffe. En god espressokvern er som regel dårlig på å male filter, da mengden fine partikler den produserer er for stor, slik at deler av kaffen blir overekstrahert i løpet av den lange trekketiden. Du ser det lett i filteret etterpå, det sitter gjerne igjen en leiraktig gjørme i filteret som en ikke finner på tilsvarende kverner spesiallaget for filter.

Lenke til kommentar

"De store" har avtalt en felles malingsgrad og sender regelmessig prøver til Norsk Kaffe Informasjon hvor graden kontrolleres. Industribrenneriene kverner også andeledes. Om jeg ikke husker feil så kverner de med noen store trummler, og ja de sikter kaffen. Den muligens eneste fordelen med industri kaffe er at den er utrolig jevnt kvernernet. Ingen "barista kvern" klarer å male like jevnt som industri brenneriene!

Lenke til kommentar

"De store" har avtalt en felles malingsgrad og sender regelmessig prøver til Norsk Kaffe Informasjon hvor graden kontrolleres. Industribrenneriene kverner også andeledes. Om jeg ikke husker feil så kverner de med noen store trummler, og ja de sikter kaffen. Den muligens eneste fordelen med industri kaffe er at den er utrolig jevnt kvernernet. Ingen "barista kvern" klarer å male like jevnt som industri brenneriene!

Jeg føler at vi nå kanskje blander ting litt sammen. Med "barista kvern" mener du da en espressokvern? "De store" (her i landet i hvert fall) maler ikke så fin kaffe og det finnes heller ingen "standard" for dette som er kjent for meg. Altså blir det litt feil å sammenligne Friele filterkaffe med det jeg maler ved siden av espressomaskinen min. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mulighet til å sammenligne nå, men jeg gleder meg til å gjøre det, fordi jeg er ikke overbevist om at forskjellen er så stor.

 

Også vil jeg spesifisere litt: Jeg er absolutt ikke fornøyd med dagens kverner (eller espressomaskiner), og er sikker på at de kan forbedres veldig (bl.a. james Hoffman har overbevist meg), men jeg tror ikke problemet nødvendigvis ligger i hvor jevnt de maler. Man skal være forsiktig med å gi seg når noe er "bra nok", men jeg tror kverner som VTA-6 og Vario for eksempel maler ekstremt jevnt.

Lenke til kommentar

For industrikverner som Friele og de store kjempene bruker er jeg enig i påstanden over, men prosjekter som "Titan Grinder Project" sier meg at det ikke helt er helt entydig når det kommer til hjemmeprodukter.

Kan du forklare hva du mener med dette? Jeg prøvde å google det, men får bare treff fra 2007 og det har skjedd veldig mye på disse årene, så jeg syns ikke det som sto på home-barista var veldig relevant.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg havnet her litt tilfeldig og det slo meg at det antagelig er riktig sted for å spørre om noe jeg har lurt på - hva slags filter brukes for å produsere vanlig kaffe som serveres i kaffebarer?

 

Årsaken til at jeg spør, er at bare papirfilter fjerner fettstoffene kahweol og cafestol i vesentlig grad.

 

Disse fettstoffene regnes vanligvis som usunne fordi de er kolesterolagonister, men de har også positive egenskaper.

Lenke til kommentar

Jeg havnet her litt tilfeldig og det slo meg at det antagelig er riktig sted for å spørre om noe jeg har lurt på - hva slags filter brukes for å produsere vanlig kaffe som serveres i kaffebarer?

 

Årsaken til at jeg spør, er at bare papirfilter fjerner fettstoffene kahweol og cafestol i vesentlig grad.

 

Disse fettstoffene regnes vanligvis som usunne fordi de er kolesterolagonister, men de har også positive egenskaper.

Til manuelt brygget eller klassisk trakter brygget brukes nesten utelukkende vanlig papir filtre. Noen av filtrene som brukes til manuel brygging har papir som er ekstra finmasket slik at brygget smaker ekstra rent. Det finnes finmaskete metall/gull filtere til de fleste former for trakting, men jeg kjenner ikke til at dette brukes noe sted i Norge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...