Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Men påstår du at det ikke smakte forskjellig fra Coop Rød (Jeg har ikke helt oversikten over hva dette er, men tipper en blanding)?

 

Neida, det skal jeg ikke påstå. Det smakte forskjellig, men på slutten av posen var den ikke langt unna Coop Rød mtp. smak, som i mine øyne er en OK butikkaffe tatt prisen i betraktning. (2x 250g for 30 kr, kilopris på 60 kr) Det er klart en kjedelig kaffe men jeg gikk rett og slett litt lei spesialkaffe (S&H, Wendelboe, Kaffa osv) en periode og da gikk det stort sett i Coop Rød.

 

Jeg forstår at det er vanskelig for kaffebarer å ha ferskest mulig kaffe men samtidig ikke ha for mye slik at man blir sittende inne med det. Kaffebaren jeg kjøper kaffe fra får fra Kaffa hver uke, slik at jeg vet at jeg alltid finner fersk kaffe der, med få unntak. Kjøpte fra en annen plass før men de har stort sett bare kaffe som er brent for 4-5 uker siden og da gidder jeg ikke bruke alt fra 80-110 kr på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kaffemisjonen har mye mindre kundebase enn oss, så er nok lettere å beregne for dem. Vi sliter en del med at noen måneder selger vi nok til at det er nødvendig å bestille inn 20 poser av hver kaffetype vi har hver uke, og andre måneder burde vi nok bestilt halvparten eller mindre. Vi har heldigvis blitt mye flinkere siden i sommer til å beregne bestillinger.

Lenke til kommentar

Vi har hatt et problem med at kaffen vår står og blir gammel i det siste, for kundene klager hvis vi blir tomme, og de klager hvis det er for lite kaffe, eller hvis det må bestilles inn til dem spesielt eller lignende, men det er selvsagt og galt om kaffen er brent for mer enn to uker siden. Det er ikke lett å drive butikk når kundene ikke bare alltid har rett, men aldri er fornøyd i tillegg. "Åh, er dere TOM for x" og så svarer vi at "ja, men vi får den inn på onsdag, helt fersk fra brenneriet" og da er det alt for lenge å vente tre dager, men er kaffen eldre enn to uker så er det vi som overvurderer salg og det er også galt.

Min erfaring sier at det er sjeldent samme kunde klager på de to tingene her. Kanskje må kaffeforretninger differensiere seg mer, så ikke kunder med forskjellige behov må gå samme sted. I Oslo tror jeg dette til en hvis grad er mulig, men mange steder (for eksempel Kaffebrenneriet) er for lite åpne om dette.

Lenke til kommentar

Tro meg når jeg sier at det gjerne er samme kundene som klager på det. Samme kunde som rett før jul klagde på at kaffen var brent for fire og en halv uke siden var innom i dag og klagde på at løsvekthyllen er tom. Han er stamkunde utenom løsvektkjøp og, så jeg husker ham spesifikt, men tviler på at han er unik i denne sammenhengen. Helst ser folk at vi har all kaffen vår inne, og at den er fersk.

 

Helt på siden, så får vi snart inn en mexicansk kaffe. Aldri smakt kaffe fra Mexico før, så jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

Tro meg når jeg sier at det gjerne er samme kundene som klager på det. Samme kunde som rett før jul klagde på at kaffen var brent for fire og en halv uke siden var innom i dag og klagde på at løsvekthyllen er tom. Han er stamkunde utenom løsvektkjøp og, så jeg husker ham spesifikt, men tviler på at han er unik i denne sammenhengen. Helst ser folk at vi har all kaffen vår inne, og at den er fersk.

 

Da er det bevist en gang for alle at det er forskjell på Oslofolk og Bergensere! ;)

Lenke til kommentar

I forhold til dette med kaste "gammel" kaffe, og da også ferdig trakteren kaffe som er over 30 minutter gammel: Om noen i verden har råd til dette så er det oss som bor i verdens rikeste land! Samme hva kaffe du kjøper kommer ikke det til å gjøre stort innhogg i ditt budsjett. Tenk bare på hvor mye penger folk bruker på tobakk, snus og øl. Nå er det også at jeg er en som kjøper "rettferdig" merket sukker som koster dobbelt av vanlig sukker.

 

Jeg mener fremdeles at det er en god sak å kaste gammel kaffe. Dette gir større etterspørsel og dermed høyere priser som kan komme fattige bønder til gode. Markedskreftene virker alltid!

Lenke til kommentar

Syns Solberg og Hansen i mathallen har ganske dårlig utvalg av kaffe, når de er så stor produsent. Så etter å ha drukket jule-espressoen deres, hadde de ikke noe nytt når jeg kom tilbake. Derfor dro jeg heller til den Fair Trade-butikken å kjøpe mørkbrent kaffe fra Tanzania. Den virker spennende:

 

 

Nå er det nettopp det som er meningen med SHs konseptbutikk er at den skal ha fokus på sesonger og små partier med kaffe. Mao spesial av spesial, derav navnet konsept. Jeg forstår deg godt hvis du nettopp var innom butikken, som i takt med alt annet i denne tiden har de også vært igjennom julestria. Som du selv nevner er det bortkasta å kaste kaffe, så de prøver nok bare å selge ut juletingene med det de har. Vet at det kommer inn fire forskjellige espressos straks, "Vinter espresso", La Bolsa, Sertazhino og Chelba. Sistnevnte er en espresso som er bærtørka, spennende.

 

 

 

Synes hele smaksprofilen endrer seg - ikke bare at den smaker litt mindre.

 

Min lokale kaffebar selger kaffe fra Solberg&Hansen, hvor brennedatoen gjerne kan være 4-6 uker siden. Personlig mener jeg det er utrolig respektløst ovenfor kundene å selge dette, etter så lang tid har kaffen mistet så mye av det opprinnelige smaksbildet at en like gjerne kunne gått for Rema-kaffe.

 

Mener å ha lest i produktmagasinet at SH nitrogenflusher og vakuumpakker alle kaffeposene sine, så i utgangspunktet skulle kaffen holde seg bedre enn andre.

Lenke til kommentar

Vi har endelig anskaffet en ekte Moccamaster hjemme, og nå er tiden inne for å teste kaffebønner, Vi har en 9-trinns Gaggia espressokvern som på groveste innstilling gir prima filterkaffe. Testet nå noen espressobønner som har stått litt over tiden og malte dem på groveste innstilling, og de gav overraskende god kaffe fra Moccamasteren. Husker tilbake til da vi var i Østerrike hvor supermarkedene hadde oppmot 100 sorter kaffe, alt som vakuumpakkede hele bønner. Vi traktet flere forskjellige typer og hadde fantastiske kaffeopplevelser. Trenger tips til hvor på nettet eller her i Bergen det er best å få tak i vakuumpakkede kvalitetsbønner uten å betale alt for mye.

Endret av robertaksland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
den skal ha fokus på sesonger og små partier med kaffe

 

En helt feil og altfor snever tilnærming, spør du meg. Jeg som kunde er opptatt av butikker med godt utvalg. Og når S&H har bare en type espresso tilgjengelig, blir det for dårlig. Faktisk temmelig flaut på deres vegene, siden de er den eneste kaffespesialisten i mathallen. Og enda teitere når dette er en av landets største leverandører av Kaffe.

 

Jeg har sagt det til flere av de som jobber der. Jeg syns de burde hatt absolutt alle espresso-typene sine fra hele landet tilgjengelig der. Men når de bare hadde én, så endte det da opp med at de mistet en potensiell kunde. Når det skjer med meg, så skjer det sikkert med flere.

Endret av Ramius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tro meg når jeg sier at det gjerne er samme kundene som klager på det. Samme kunde som rett før jul klagde på at kaffen var brent for fire og en halv uke siden var innom i dag og klagde på at løsvekthyllen er tom. Han er stamkunde utenom løsvektkjøp og, så jeg husker ham spesifikt, men tviler på at han er unik i denne sammenhengen. Helst ser folk at vi har all kaffen vår inne, og at den er fersk.

 

Kanskje vurdere å tilby en eller annen abonnementservice for faste mulketryner som ikke blir fornøyd med noe? 200g ferskbrent blablakaffe hver torsdag.

 

 

Når det skjer med meg, så skjer det sikkert med flere.

 

Det er godt mulig, men jeg tror du er en litt spesiell kunde. Om du hadde prøvd å sette deg inn i hvordan det er å drive en butikk/restaurant/café med ferskvarer så ville du kanskje fått et litt annet syn på vareutvalg. Du kan ikke forvente Rema 1000-utvalg i små spesialforretninger. Rema kan regne med å selge 400 liter melk per dag. Om det så bare går 350 liter på mandagen, er det bare å bestille 350 liter til tirsdag og selge ut mandagens 50 liter først. Det er vesentlig lettere å jobbe med så store kvanta enn med 0-10 poser kaffe om dagen.

 

Det er en presset bransje, siden alle vil betale minst mulig for mest mulig. Det er mange valg man skal ta. Skal butikken til enhver tid ha fulle hyller for å blidgjøre slike som deg, og ta den økonomiske støyten med å ha enkelte kaffesorter som "går ut på dato". Og med støyt mener jeg ikke bare pengene som helt eller delvis ikke kommer inn i kassen, men også tapt fortjeneste om stedet blir kjent for å selge gammel kaffe. Eller, skal man ha muligheten til å gå tom for ferskbrent kaffe og faktisk kunne stå inne for produktet som selges, og heller leve med at et par folk kjøper kaffen sin et annet sted?

 

Det er ikke noe riktig svar, og det beste er selvfølgelig å ha en kontinuerlig dialog og leveranse mellom utsalgssted og brenneri. Men etter julerushet, hvor alle og enhver skal kjøpe fancypants kaffe og andre delikatesser til hverandre, må det da gå an å kunne takle tomme hyller uten å bli helt hysterisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En helt feil og altfor snever tilnærming, spør du meg. Jeg som kunde er opptatt av butikker med godt utvalg. Og når S&H har bare en type espresso tilgjengelig, blir det for dårlig. Faktisk temmelig flaut på deres vegene, siden de er den eneste kaffespesialisten i mathallen. Og enda teitere når dette er en av landets største leverandører av Kaffe.

Jeg har sagt det til flere av de som jobber der. Jeg syns de burde hatt absolutt alle espresso-typene sine fra hele landet tilgjengelig der. Men når de bare hadde én, så endte det da opp med at de mistet en potensiell kunde. Når det skjer med meg, så skjer det sikkert med flere.

 

Jeg lurer litt på om du leser bare det du vil. Kan vel forsåvidt nevne de viktigste stikkordene for deg igjen; Julstria og masse kaffe til overs. De gangene jeg har vært innom har du alltid hatt 3-4 espresso, bortsett fra nå nettopp i jula. Ingen logikk å kaste masse fersk kaffe for å gjøre plass til ny kaffe i hyllene bare fordi jula er over. Selv som kunde kan jeg forstå det, da stikker jeg heller innom en annen dag når jeg vet de har fått det inn.

 

Kanskje vurdere å tilby en eller annen abonnementservice for faste mulketryner som ikke blir fornøyd med noe? 200g ferskbrent blablakaffe hver torsdag.

 

 

Det er en Cafe i Oslo som har nå nettopp startet med abonnementservice på kaffe, Fuglen heter stedet. De brenner ikke kaffen sin selv, men selger kaffe fra de fire "store" i Oslo. SH, Wendelboe, Kaffa og Supreme. Ganske nice deal egentlig, got to love fresh coffee in the mailbox.

Ellers har du andre aktører som er tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Vi har hatt et problem med at kaffen vår står og blir gammel i det siste, for kundene klager hvis vi blir tomme, og de klager hvis det er for lite kaffe, eller hvis det må bestilles inn til dem spesielt eller lignende, men det er selvsagt og galt om kaffen er brent for mer enn to uker siden. Det er ikke lett å drive butikk når kundene ikke bare alltid har rett, men aldri er fornøyd i tillegg. "Åh, er dere TOM for x" og så svarer vi at "ja, men vi får den inn på onsdag, helt fersk fra brenneriet" og da er det alt for lenge å vente tre dager, men er kaffen eldre enn to uker så er det vi som overvurderer salg og det er også galt.

Som kunde er jeg alltid opptatt av hva jeg får. Men å klage på betjeningen har jeg ikke hjerte til. Er det tomt for kaffe, får jeg en espresso som har lite crema, står det kaffe i hylla som ikke er nylig brent, så er det ingen problem. :)

 

Det kommer fram lenger bak i tråden her at skal man ha en espresso i Italia så er det bare å si «un/uno caffe» (pinlig nøyaktig: caffè (gravis)). I bygda jeg bodde i kostet espressoen 1,- euro.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Har gått til innkjøp av kaffekvern, og har eksprimentert litt. Men det jeg trenger hjelp til fra dere er å skaffe en oversikt over kverningsgrader!! Kverner henholdsvis både (mest) til filter, og til dels til press. Noen som kan hjelpe? 1 er finest, og 10 er grovest. Hvilken grad for hva? Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Er det en universal standard for kvernegrad? Eller er det forskjellig fra kvern til kvern?

 

Jeg skulle gjerne sluppet å kastet bort kaffe på å kverne med feil grad, når jeg utforsker en ny type espresso. For eksempel med S&H sin juleespresso, var 5 altfor fint. Det kom nesten ikke kaffe ut av bajonetten. Da måtte jeg justere opp til 9 før det ble riktig.

 

Spør man om dette i butikken? Går det an å si at "til denne må du bruke kverningsgrad åtte"?

Lenke til kommentar

Malingsgrad til espresso avhenger av maskinen som skal presse vannet gjennom. Gode maskiner med ordentlig trykk funker med finere maling, mens billige maskiner må typisk ha grovere. Sitter selv med en enkel Krups-maskin som lager helt grei espresso, men den må ha relativt grov malingsgrad. Men når jeg treffer slik at den bruker de nødvendige 20 sekundene på en kopp så blir det god espresso av det. Så det er ingen vei utenom å lære seg hvilken innstillinger på hver kvern som passer til din espressomaskin. Dersom du har en litt for finmalt kaffe, så går det an å pakke mindre mengde for å kompensere, men det blir jo ikke like bra som når det treffer skikkelig. Kvernet espresso er dessuten ferskvare, så det er lurt å investere i en god kvern.

Lenke til kommentar

Hvis man er veldig nøye på det så kan man ikke unngå å lage noen "dårlige" shots som man kaster før man finner riktig malingsgrad fra gang til gang. Finmalt kaffe er svært ømfintlig, og blir påvirket av selv små endringer i romtemperatur og luftfuktighet. Det er derfor man i en god kaffebar vil stille kvernen kontinuerlig gjennom dagen for å finne korrekt malingsgrad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...