Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

 

ØØØhhhh... Trur du bør skifte kaffibønner, toppetasjen din har heilt tydeleg ikkje godt av Friele Frokost heile bønner. Er du ikkje klar over at kaffi er eit av dei største handelsvarene på jorda? Trur du verkeleg at dei som handlar i kaffi bryr seg om anna enn kor mykje produksjon dei kan skvise ut av bøndene før dei svelt ihel? Det er godt mogeleg at dei "store" norske kaffiprodusentane bryr seg litt om kaffibøndene i Brasil, men dei store aktørane på marknaden er minst like spekulative som Shell, BP, Nestlé og H&M. Skal du drikke din kaffi med moralsk kos trur eg du skal halde deg til mikroprodusentane som Wendelboe m.fl, dei ER genuint interessert i både produkt og produsent. Men det kostar å ha samvit...

For et par-tre år siden ble avlingene i Brasil redusert pga dårlig vær. Pga at det ble mindre kaffe på verdensmarkedet steg prisene, og norske aviser var fulle av artikkeler om at kaffen ble noen øre dyrere. Prisøkningen på verdensbørsen kom neppe kaffebonden i hende, til det var prisøkningen for liten, men markedet virket! Større etterspørsel gir alltid høyere pris!

 

Når det gjelder de store brenneriene kontra mikrobrennerier, utgjør de store antagelig 99% av verdensomsettningen. Mikrobrennerier som betaler gode priser for kvalitetsbønner er veldig bra, men de "store" må også betale høyere pris om det skal ha generell innvirkning på den menige bonden. Markedskreftene virker alltid!

 

Personlig drikker jeg alltid kaffe fra mikrobrennerier som Tim og andre. I restauranten er vi dessverre bundet til en innkjøpsavtale og det beste jeg kan klare er Friele hele bønner. Hadde det vert mulig hadde jeg selvfølgelig byttet til et mikrobrenneri.

 

Dette med "toppetagen" min kunne du spart deg. Vi burde vise respekt for våre meddebatanter og holde en vennlig tone på forumet :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men jeg endte opp hos Kaffa, var ikke så lang omvei for der jeg skulle uansett.

 

Så et tips til Osloborgerne, Kvardag, som ligger i andre etasje på Steen og Strøm skal ha byens billigste utvalg av Solberg og Hansen bønner, koster 89 kr posen. Spurte ikke om det var noen prisforskjell avhengig av hvilken type man valgte, men siden han ikke sa noe om det antar jeg at alle posene koster det samme.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det en tøypose? Altså der bønnene har fri tilgang på oksygen? Da varer den nok ikke lenge. Bønner bør vel helst pakkes i beskyttende (oksygenfri) atmosfære og være lufttett inntil åpning. Jeg velger i hvert fall bønner i laminert pose med beskyttende atmosfære og heller de etter åpning på et norgesglass med gummipakning for å redusere oksygentilgangen.

Lenke til kommentar

Sjekk gjerne brennedatoen på den pakken der. Er det gått mer enn 3-4 uker siden den kaffen ble brent kan du like gjerne hive hele posen.

Det der er bare pisspreik. Det er mulig du er så bortskjemt at du kan hive mat og ting du ikke har åpnet en gang. Men gjett hva, kaffebønner kan fortsatt gi god kaffe etter tre uker.

 

Det er en tøypose ja. Og inni er en plastpose.

Lenke til kommentar

 

Det der er bare pisspreik. Det er mulig du er så bortskjemt at du kan hive mat og ting du ikke har åpnet en gang. Men gjett hva, kaffebønner kan fortsatt gi god kaffe etter tre uker.

Det er en tøypose ja. Og inni er en plastpose.

Ramius:

Vi er uenige om mye, men de fleste av oss på denne tråden ønsker oss en hyggelig tone. Jeg kunne ønske at du slutter med ordbruk som "pisspreik".

Lenke til kommentar

Du får ingen hyggelig tone når du støtter kasting av urørt mat. Det syns jeg er typisk arroganse man finner hos bortskjemte nordmenn som har for mye penger. Og jeg slår hardt ned på slike utsagn, siden det finnes andre her i verden som ikke har mat.

 

Skulle jeg kastet dette som er helt brukbart bare på grunn av noen tall, er det rent pengemisbruk. Og pengemisbruk syns jeg er like kvalmt uansett hvilken skala det foregår i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes hele smaksprofilen endrer seg - ikke bare at den smaker litt mindre.

 

Min lokale kaffebar selger kaffe fra Solberg&Hansen, hvor brennedatoen gjerne kan være 4-6 uker siden. Personlig mener jeg det er utrolig respektløst ovenfor kundene å selge dette, etter så lang tid har kaffen mistet så mye av det opprinnelige smaksbildet at en like gjerne kunne gått for Rema-kaffe.

Lenke til kommentar

Synes hele smaksprofilen endrer seg - ikke bare at den smaker litt mindre.

 

Når du skriver det sånn virker det som om at du tror kaffen går fra å smake supert til å smake "dritt" over natta. Kaffe taper seg i smak helt fra sekundet den er ferdig nedkjølt - faktisk helt fra den er ferdig prosessert i følge enkelte brennere. Å si at det akkurat ved 21 dager eller 25 dager blir smakende dårlig og som "rema-kaffe" (Som kan være brent mange måneder før den blir kjøpt) vitner ikke om at man har drukket veldig mye "gammel" eller "fersk" kaffe. Jeg kan være enig i at prinsipielt så bør kaffe selges samme dag som den er brent (så kan kunden selv bestemme når den har degasset seg lenge nok) og at kaffe er en ferskvare som man bør unngå å selge flere uker etter brenning, men jeg har full forståelse for at mange steder (særlig i utkant-Norge) ikke har mulighet til å selge så fersk vare.

 

Kort fortalt: Er kaffen behandlet godt av bonde, mølle og brenneri smaker den fortsatt godt selv om den har stått noen uker og fantastisk mye bedre enn mye annet ræl på markedet (les Friele Frokostkaffe og "Nevergood"). :)

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Har aldri ment at den går fra å smake godt til dritt over natta. 3-4 uker er en relativt vanlig tommelfingerregel, akkurat som det er vanlig å la kaffen hvile 4 dager etter brenning for filterkaffe og 10 dager for espresso. Det betyr ikke at kaffen går fra å smake dritt til godt etter disse tidene.

 

Og ja. Jeg synes fremdeles det vitner om total useriøsitet å selge kaffe som har vært brent for 4-6 uker siden og er grunnen til at jeg ikke gidder å kjøpe kaffe fra S&H. Aner jo ikke hva jeg får.

Lenke til kommentar

Synes hele smaksprofilen endrer seg - ikke bare at den smaker litt mindre.

 

Min lokale kaffebar selger kaffe fra Solberg&Hansen, hvor brennedatoen gjerne kan være 4-6 uker siden. Personlig mener jeg det er utrolig respektløst ovenfor kundene å selge dette, etter så lang tid har kaffen mistet så mye av det opprinnelige smaksbildet at en like gjerne kunne gått for Rema-kaffe.

 

Da ville jeg bestilt på nett eller funnet meg en annen kaffebar (hvis det er flere).

 

Der jeg pleier å kjøpe kaffen min i Bergen så får de kaffe fra Kaffa ofte, slik at den er som regel i hyllen 4-6 dager etter brenning, av og til før. De får også relativt ofte kaffe fra S&H, men ikke like ofte, så den har gjerne stått 7-10 dager etter brenning.

 

Jeg gjorde faktisk et "eksperiment". Kjøpte en god pose kaffe fra S&H, men hadde også Coop Rød (filter) i bakhånd. Er ikke alltid jeg gidder å bruke aeropress, måle opp og kverne bønner osv, Da var planen å spare på den gode kaffen (S&H) og drikke noe mindre av denne. Det resulterte i at den ble stående ca 3-4 uker over brennedato. Jeg synes kaffen ble merkbarkt dårligere over tid. Den siste koppen jeg laget meg med den kaffen var betraktelig kjedeligere og tammere enn de første.

 

Dette er jo selvsagt kun min personlige erfaring, men jeg hadde ikke selv trodd at det skulle være så stor forskjell på kaffen på så kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde faktisk et "eksperiment". Kjøpte en god pose kaffe fra S&H, men hadde også Coop Rød (filter) i bakhånd. Er ikke alltid jeg gidder å bruke aeropress, måle opp og kverne bønner osv, Da var planen å spare på den gode kaffen (S&H) og drikke noe mindre av denne. Det resulterte i at den ble stående ca 3-4 uker over brennedato. Jeg synes kaffen ble merkbarkt dårligere over tid. Den siste koppen jeg laget meg med den kaffen var betraktelig kjedeligere og tammere enn de første.

 

Men påstår du at det ikke smakte forskjellig fra Coop Rød (Jeg har ikke helt oversikten over hva dette er, men tipper en blanding)?

Lenke til kommentar

 

 

Og ja. Jeg synes fremdeles det vitner om total useriøsitet å selge kaffe som har vært brent for 4-6 uker siden og er grunnen til at jeg ikke gidder å kjøpe kaffe fra S&H. Aner jo ikke hva jeg får.

Beklageligvis ser jeg ikke helt for meg at det kan være mulig å drive kaffebutikk utenfor de største byene hvis ikke man selger litt gammel kaffe. Alternativet er at vi som bor utenfor Oslo, Bergen og Trondheim må klare oss med Friele, Coop etc. Eventuelt bare bruke nettbutikker?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det Bob sier.

Altså kaffen taper seg i smak, men det tar mye lenger tid enn tre uker før "all" smak har forsvunnet.

Jeg har drukket kaffe som er dobbelt så gammel som var helt fortreffelig.

 

Det er jo litt av poenget med vakumpakking også. Du stenger av oksygentilførselen til innholdet, slik at varigheten blir mye lenger. Jeg vil si vakumpakking av kaffe holder en god del lenger enn fire uker, så lenge du ikke åpner den. Det er min smaksmessige erfaring. Husk også at hele bønner i seg selv er en god måte å bevare smaken på, i motsetning til ferdigmalt kaffe.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Vi har hatt et problem med at kaffen vår står og blir gammel i det siste, for kundene klager hvis vi blir tomme, og de klager hvis det er for lite kaffe, eller hvis det må bestilles inn til dem spesielt eller lignende, men det er selvsagt og galt om kaffen er brent for mer enn to uker siden. Det er ikke lett å drive butikk når kundene ikke bare alltid har rett, men aldri er fornøyd i tillegg. "Åh, er dere TOM for x" og så svarer vi at "ja, men vi får den inn på onsdag, helt fersk fra brenneriet" og da er det alt for lenge å vente tre dager, men er kaffen eldre enn to uker så er det vi som overvurderer salg og det er også galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...