Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva du mener med ressursspørsmål, men om du mener at å dumpe dårlig kaffe er sløseri med ressursene, er jeg totalt uenig. Jeg ønsker at alle kaster så mye kaffe som mulig! "Sløsing" av kaffe betyr høyere forbruk. Høyere forbruk gir større etterspørsel og dermed høyere råvarepris. Med høyere råvarepris er det mulig at levevilkår for noen av verdens aller fattigste blir bedre.

Dette er jeg helt uenig i. Det er fult mulig å øke levevilkårene og lønnen til kaffeplukkere uten å kaste masse kaffe! Sløsing er galt på så utrolig mange måter: kaffeplukking er ekstremt tidkrevende og jeg tror ikke plukkernde hadde likt å vite hvor mye kaffe som blir kastet i vesten, dessuten er det veldig lite miljøvennlig å kaste bare for å øke prisen på et produkt. Selv om det er bra for en kaffebar at kunden kjøper to kaffe (som på sikt kan øke omsetningen og min lønn) ville jeg blitt fornærmet om en bare helte ut kaffen jeg hadde jobbet hardt med uten videre. Det vi som forbrukere kan gjøre er å kjøpe dyrere (og bedre) kaffe og være mer selektive til hvem vi handler fra. I min bok er det optimale å kun handle fra folk som driver som Tim Wendelboe (100 % transparent).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt hva du mener med ressursspørsmål, men om du mener at å dumpe dårlig kaffe er sløseri med ressursene, er jeg totalt uenig. Jeg ønsker at alle kaster så mye kaffe som mulig! "Sløsing" av kaffe betyr høyere forbruk. Høyere forbruk gir større etterspørsel og dermed høyere råvarepris. Med høyere råvarepris er det mulig at levevilkår for noen av verdens aller fattigste blir bedre.

Med ressursspørsmål mener jeg om ressursene brukes fornuftig eller om store deler av miljøbelastende, arbeidskrevende og transportkrevende produksjon rett og slett ikke kommer forbrukerne til gode.

 

Jeg synes det er helt vanvittig at du oppfordrer til å kaste mer kaffe i søpla. Når man sier at målet helliger midlet, er det ikke positivt eller oppfordrende ment. Jeg vil gjerne at de minst betalte i produksjonskjeden skal tjene mer og få bedre levekår, men det er hårreisende uakseptabelt å rett og slett produsere søppel for å nå dette målet.

 

Spørsmålet ble stilt for å få innsikt i hvor mye svinn som finnes i sluttleddet av kaffekjeden, hos forbrukeren. Jeg har allerede fått et løsningsforslag som gjør at kaffen i større grad nytes i stedet for å kastes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å fysj! Mener du virkelig det? For all del, smaken er som baken. Jeg personlig brekker meg av kald kaffe. Hvilken kaffe drikker du forresten?

Ja, helt seriøst. Vet at ingen andre liker det, men jeg drikker det gladelig. Akkurat nå koser jeg meg med en kopp Coop blå som ble brygget halv åtte og har stått siden. Jeg brygger ganske sterkt (70-75 g/L), kanskje derfor det ikke smaker piss.

Lenke til kommentar

 

Å kjøpe en kvern er kanskje den beste investering du kan gjøre!

 

Kaffetrakter er undervurdert blant gourmet folket. Om trakteren er ren innvendig og kaffen er riktig dosert og nykvernet(helst en nybrent kvalitetslaffe), kan trakteren enkelt produsere god kaffe! I tillegg til kvern er det viktig å ha en vekt som kan vise 1 gram. Rett dosering er mye viktigere enn mange tror, og slike kaffe skjeier/doserer er alt for unøyaktig.

 

Jeg fikk både kvern og ny, ordentlig trakter i hus for litt siden. Kjøpte også med en pose fancy kaffe fra nettbutikken, tenkte jeg måtte kjøre full pinne når jeg var i gang. Vel, jeg skjønner hva dere mener ang kvalitet. Dette smakte virkelig rent og bra. Ikke flatt og for surt/bittert, bare mye god smak. Nå kommer jeg nok til å være fornøyd med kaffen min til jeg ligger i grava :)

 

Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Drikker for tiden kaffebønner fra Rwanda. I den nye serien Coffees of the world, fra Meny.

 

Det virker som den har erstattet den gamle som var på dispenserne der. Er det egentlig bare ny forpakning? Den har i det minste en veldig god sødme og kanskje den tydeligste smaken av karamell/brente mandler jeg har smakt i en kaffe. Kommer faktisk overraskende godt gjennom en cappucino.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva du mener med ressursspørsmål, men om du mener at å dumpe dårlig kaffe er sløseri med ressursene, er jeg totalt uenig. Jeg ønsker at alle kaster så mye kaffe som mulig! "Sløsing" av kaffe betyr høyere forbruk. Høyere forbruk gir større etterspørsel og dermed høyere råvarepris. Med høyere råvarepris er det mulig at levevilkår for noen av verdens aller fattigste blir bedre.

ØØØhhhh... Trur du bør skifte kaffibønner, toppetasjen din har heilt tydeleg ikkje godt av Friele Frokost heile bønner. Er du ikkje klar over at kaffi er eit av dei største handelsvarene på jorda? Trur du verkeleg at dei som handlar i kaffi bryr seg om anna enn kor mykje produksjon dei kan skvise ut av bøndene før dei svelt ihel? Det er godt mogeleg at dei "store" norske kaffiprodusentane bryr seg litt om kaffibøndene i Brasil, men dei store aktørane på marknaden er minst like spekulative som Shell, BP, Nestlé og H&M. Skal du drikke din kaffi med moralsk kos trur eg du skal halde deg til mikroprodusentane som Wendelboe m.fl, dei ER genuint interessert i både produkt og produsent. Men det kostar å ha samvit...

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg helautomatisk kaffemaskin som brygger 1-2 kopper av gangen. Bedre enn trakterkaffen jeg klarte å skru i hop med Moccamasteren, og det blir mye mindre som ryker i vasken.

Velkomen i klubben! Kjøpte mi maskin for 4 år sidan, og har ikkje sett med tilbake :dribble: Folk fekk endeleg bevis på at eg var steikje galen, men det er ein god galskap. Å slå på lyset om morgonen og vite at om 90 sek. har du ein BLODFERSK kopp espresso eller vanleg kopp kaffi i neven....mmmmm. Goodbye pisselonka TV-kanne kaffi, goodbye lukta av den same tomme TV-kanna. For ikkje å snakke om gleda med å kome att frå ettermiddagsskift kl 22.15, og koble inn at smaksløkane med ein skikkeleg kopp kaffi etter å ha mishandla smaksløkar og systemet med INSTANT kaffi på jobb.... Kvardagslukke :green: :green: :green:

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når jeg sier Rema-kaffe mener jeg ikke merkevaren REMA, men det utvalget den generelle kjedebutikken har. Jeg er ikke så kresen at jeg rynker på nesen av filtermalt Friele Frokostkaffe. Og ca 400kr + frakt for 1kg skikkelig kvalitetskaffe blir (med mitt forbruk) ikke langt unna 100,- per uke, altså 5200,- i året. Det blir uansett mer enn hva jeg kan tillate av utskeielser med studiestipendet. Kanskje morsomt en gang i blant, men hverdags blir det ikke.

 

Dette skal ikke bli noe fancy. Som sagt er jeg ikke misfornøyd med hverdagskaffen min nå, jeg bare ønsker å gjøre ørlite mer ut av det. Så hvis vi tar Friele Frokostkaffe som utgangspunkt, hvor stor blir forskjellen på ferdigmalt vs. hele bønner som kvernes rett før trekking?

 

Når det gjelder å bruke 3-4 min på å kverne 30g kaffe skal jeg fint klare det. Stress på morningen er jeg ikke noe jeg er glad i, så jeg har god tid. Blir liksom også noe med følelsen av å ha lagt litt innsats i det. Og hvis vi virkelig skal bli filosofisk, så er dette tanker som appellerer fint til meg ;)

 

edit: Men om en elektrisk kvern til 500,- gir like bra resultat, samtidig som den har litt holdbarhet, så er jeg ikke imot å kjøpe en slik heller. Så bare for meg at en manuell kvern var mer solid og gav bedre resultat. Hvor mye har kvernkvaliteten å si når man ikke trenger finere malingsgrad enn typisk filtermalt?

Friele Frokost Hele/filter: Ferskmala kaffi smakar... ferskt, litt spenstigare, litt kraftigare men samtundes ikkje så bitter. Her bør du hugse på at mange av dei vanlege merka ikkje leverer anna enn 500 gr. posar med heile bønner(Friele, Evergood, etc). Dessutan er dei irriterande dyre i forhold til filterkaffien. Pr. 1/12-12 Friele Frokost heile bønner 500gr: 59 kr.(Spar) Og du finn dei ALDRI på tilbud...

Om du vil starte den behagelege lange vegen nedover den smale vegen merka "til Kaffielskarane" er heile bønner, kvern og ei SKIKKELEG presskanne (Anbefalar Aeropress http://www.friluftsl...affenerder.html) Dyr, men genial. Og du kan lett dra den med deg kor som helst.

Ein enkel kaffiboks med SKIKKELEG tetting i loket er og å anbefale, luft er kaffien sin største fiende. So kjøper du ein kaffiboks til, og ein ny type bønner. Deretter er det miksing av bønnene, og så har du elende gåande. Blandingsforhold, fleire sortar i blandinga, utskifting av bønner, etc. Og brått har du eit livslangt forhold gåande.

Endret av Torske
Lenke til kommentar

Anbefaler absolutt å handle fra Amazon.co.uk fremfor en norsk butikk. Er helt latterlig hvor høy fortjeneste de skal ha, samme gjelder filterene.

 

Når jeg kjøpte min Aeropress i slutten av September fikk jeg den tilsendt fraktfritt (akuratt nå er eneste alternativet priority express), men fortsatt billigere enn å bestille fra en norsk butikk.

 

Items: GBP 19.95

Postage & Packing: GBP 12.48

Order Total: GBP 40.66 (368 kroner)

 

Edit: Ser at de tar å legger på 8 pund for "Import Fees Deposit", men man får vel det tilbakebetalt når varens verdi er under 200 kr?

 

"In the event that the Import Fees Deposit exceeds the Actual Import Fees, Amazon will refund the difference to you."

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...