Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

@Håkon: Skal love deg du kommer til å bli godt lei manuell kverning om målet er å kverne hver dag, regn med 4-5 minutter med kverning om du skal lage to kopper. Men en manuell kvern til 400 kroner gir et godt resultat, så ikke et dumt sted å begynne.

 

Nå er det så enkelt å bestille høykvalitetskaffe over nett (supremeroastworks, tim wendelboe, kaffa har alle lett tilgjengelige nettbutikker), at jeg ikke forstår at noen i det hele tatt gidder å vurdere REMA-kaffe. Jeg ville i alle fall ikke giddet å bruke 4-5 minutter på å kverne opp den dritten der.

 

Takk for svar. Når jeg sier Rema-kaffe mener jeg ikke merkevaren REMA, men det utvalget den generelle kjedebutikken har. Jeg er ikke så kresen at jeg rynker på nesen av filtermalt Friele Frokostkaffe. Og ca 400kr + frakt for 1kg skikkelig kvalitetskaffe blir (med mitt forbruk) ikke langt unna 100,- per uke, altså 5200,- i året. Det blir uansett mer enn hva jeg kan tillate av utskeielser med studiestipendet. Kanskje morsomt en gang i blant, men hverdags blir det ikke.

 

Dette skal ikke bli noe fancy. Som sagt er jeg ikke misfornøyd med hverdagskaffen min nå, jeg bare ønsker å gjøre ørlite mer ut av det. Så hvis vi tar Friele Frokostkaffe som utgangspunkt, hvor stor blir forskjellen på ferdigmalt vs. hele bønner som kvernes rett før trekking?

 

Når det gjelder å bruke 3-4 min på å kverne 30g kaffe skal jeg fint klare det. Stress på morningen er jeg ikke noe jeg er glad i, så jeg har god tid. Blir liksom også noe med følelsen av å ha lagt litt innsats i det. Og hvis vi virkelig skal bli filosofisk, så er dette tanker som appellerer fint til meg ;)

 

edit: Men om en elektrisk kvern til 500,- gir like bra resultat, samtidig som den har litt holdbarhet, så er jeg ikke imot å kjøpe en slik heller. Så bare for meg at en manuell kvern var mer solid og gav bedre resultat. Hvor mye har kvernkvaliteten å si når man ikke trenger finere malingsgrad enn typisk filtermalt?

Endret av jaadd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg testet for litt siden Frieles "Ipanama, Brasil Bourbon". Grunnen til at jeg kjøpte den var at den var nærmest i pris til den kaffen jeg pleier å kjøpe (Den kostet ca. 4o kroner for 250 g) og den var umalt. Jeg ble faktisk ganske skuffet og syns den var så kjedelig på smak at det ikke var stor forskjell fra "vanlig" ferdigmalt kaffe. Det største problemet er at kaffen er brent så hinsides lenge før den når butikk og da har mye gass, smak og aroma allerede forsvunnet, så da tror jeg ikke det hjelper mye at den er nymalt.

 

Så er du ikke villig til å kjøpe litt dyrere kaffe (Du får god kaffe fra seriøs brennerier til rundt 70 kr) i ny og ne, vil jeg ikke anbefale deg å bruke penger på kaffekvern. :)

Lenke til kommentar
edit: Men om en elektrisk kvern til 500,- gir like bra resultat, samtidig som den har litt holdbarhet, så er jeg ikke imot å kjøpe en slik heller. Så bare for meg at en manuell kvern var mer solid og gav bedre resultat. Hvor mye har kvernkvaliteten å si når man ikke trenger finere malingsgrad enn typisk filtermalt?

 

Min Wilfa CGR-1 til 500 kroner holdt i ganske nøyaktig 2 år. Kunne sikkert ha fått en ny på reklamasjonsretten, men gidder ikke et nytt eksemplar med samme tvilsomme kvalitet. Ny kvern er uansett på trappene...

 

Og for å si det sånn. Min manuelle Hario kverner vesentlig bedre (jevnere) enn den Wilfa-en, på tross av hva Tim Wendelboe måtte lire av seg på esken produktet kommer i.

Lenke til kommentar

Men du skjønner at den personen jeg skal gi kapselmaskinen til har ønsket seg dette lenge! Jeg tror hun bare blir glad for å få en kapselmaskin. Hun bruker mye penger på kaffe og slikt så jeg tror ikke at den ekstra utgiften vil bli så veldig stor for henne! :)

 

Alternativt kjøp en kvern, en håndbrygger, et par poser god kaffe samt et kaffekurs...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min Wilfa CGR-1 til 500 kroner holdt i ganske nøyaktig 2 år. Kunne sikkert ha fått en ny på reklamasjonsretten, men gidder ikke et nytt eksemplar med samme tvilsomme kvalitet. Ny kvern er uansett på trappene...

 

Og for å si det sånn. Min manuelle Hario kverner vesentlig bedre (jevnere) enn den Wilfa-en, på tross av hva Tim Wendelboe måtte lire av seg på esken produktet kommer i.

Hmmm, min har holdt siden 2009 og jeg er i hvert fall fornøyd med resultatet ved kverning. Kan ikke huske å ha sett noen bedre alternativer på markedet før man kommer opp i Vario-klassen, men den koster 5000.

Lenke til kommentar

Hmmm, min har holdt siden 2009 og jeg er i hvert fall fornøyd med resultatet ved kverning. Kan ikke huske å ha sett noen bedre alternativer på markedet før man kommer opp i Vario-klassen, men den koster 5000.

 

Det jeg har mest å utsette på den er kvaliteten på selve produktet. For eksempel er av/på-knappen klipset fast med en liten plastbit, slik at er du litt uforsiktig når du flytter på den forsvinner hele knappen (og dermed produktet). Hele greia er sveiset sammen, slik at den er umulig å reparere. På meg blir det nok et produkt laget for å vare kort tid for deretter å havne på dynga.

Lenke til kommentar
Hvor mye bedre blir kaffen min om jeg går over fra helt vanlig friele ferdigmalt filterkaffe til å kverne bønner selv?

Jeg er ingen ekspert og liker å holde det enkelt selv. Jeg synes det er ganske stor forskjell på Friele filtermalt og Friele hele bønner som jeg kverner hjemme (maskinell kvern av møllehjultypen). Jeg vet ikke om det skyldes lufteksponeringen ferdigmalt får i åpnet pakning, malingsgraden eller noe annet, men synes i hvert fall hjemmemalt er klart bedre.

 

Når det kommer til valg av hele bønner så har jeg prøvd litt frem og tilbake mellom vanlige butikkvarianter. Friele og Kjeldsberg synes jeg faktisk er helt ok, uten at de utmerker seg spesielt heller. Coop sin serie med blå java, kenya osv synes jeg er bedre. De har smaker med særpreg og er ikke så aller verst priset. Illy synes jeg er ok, men ikke verd prisen. En grønn pakke med økologisk fair trade kaffe synes jeg er litt kjip på smaken. Den lilla pakken de har på Elkjøp (et svensk merke?) er hakket lavere på skalaen enn kompostjord. Jeg har kjøpt spesialkaffer fra spesialforretninger når jeg har passert, men der har hellet vært veldig variabelt. Alt fra kjempegod kaffe til noe som åpenbart må ha stått åpent alt for lenge. Dessverre litt for ofte sistnevnte, men det vil selvsagt variere fra sted til sted.

 

Hvis jeg skal være kjedelig å ikke prøve noe nytt så kjøper jeg Friele, Kjeldsberg eller koster på meg en Coop Kenya til omtrent dobbelt kilopris.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert og liker å holde det enkelt selv. Jeg synes det er ganske stor forskjell på Friele filtermalt og Friele hele bønner som jeg kverner hjemme (maskinell kvern av møllehjultypen). Jeg vet ikke om det skyldes lufteksponeringen ferdigmalt får i åpnet pakning, malingsgraden eller noe annet, men synes i hvert fall hjemmemalt er klart bedre.

 

Når det kommer til valg av hele bønner så har jeg prøvd litt frem og tilbake mellom vanlige butikkvarianter. Friele og Kjeldsberg synes jeg faktisk er helt ok, uten at de utmerker seg spesielt heller. Coop sin serie med blå java, kenya osv synes jeg er bedre. De har smaker med særpreg og er ikke så aller verst priset. Illy synes jeg er ok, men ikke verd prisen. En grønn pakke med økologisk fair trade kaffe synes jeg er litt kjip på smaken. Den lilla pakken de har på Elkjøp (et svensk merke?) er hakket lavere på skalaen enn kompostjord. Jeg har kjøpt spesialkaffer fra spesialforretninger når jeg har passert, men der har hellet vært veldig variabelt. Alt fra kjempegod kaffe til noe som åpenbart må ha stått åpent alt for lenge. Dessverre litt for ofte sistnevnte, men det vil selvsagt variere fra sted til sted.

 

Hvis jeg skal være kjedelig å ikke prøve noe nytt så kjøper jeg Friele, Kjeldsberg eller koster på meg en Coop Kenya til omtrent dobbelt kilopris.

 

Takk for svar. Dine erfaringer stemmer godt overens med mine forventninger. Når luft tydeligvis er kaffens verste fiende synes jeg det høres rart ut om det ikke skulle være forskjell på å bevare bønnen hel kontra male den opp lenge før bruk. Tanken min var også å prøve litt forskjellig av det som finnes i dagligvarebutikkene, får nok eksperimentert en god stund før jeg har kommet meg igjennom utvalget som er. Tror jeg gir det en sjanse, skal ta med meg de hintene du kommer med her. Er sikker på at jeg får en merkbart bedre kaffehverdag. Kan ikke være sånn at man på et ordentlig brenneri for å få til bedre kaffe, men det er vel bare én måte å finne det ut på.

 

Får gruble litt mer på kverntype, kanskje jeg bare overgir meg til latskapen og kjøper en elektrisk. Uff, hvor bortskjemt har man egentlig blitt? :hm: Må jeg forresten investere i en vaskekte Moccamaster også, nå? :p

Lenke til kommentar

I restauranten er vi bundet til en innkjøpsavtalen og derfor må jeg foreløplig benytte Friele frokost. For meg smaker det gammelt og urent, men må en så må en. Jeg tenker at det handler om å gjøre det beste ut av hva vi har, og beholde drømmen om det beste. Vi bruker hele bønner og kverner rett ned i filteret når vi trenger å lage ny kaffe (minst hver 30. minutt). Nykvernet er definitivt bedre enn ferdigmat. Den er friskere i smaken og ikke like uren.

 

Å kjøpe en kvern er kanskje den beste investering du kan gjøre! Pass bare på å ikke kjøpe en av de "opp-ned-gressklipper" greiene. De blir feilaktig kalt kvern, men er urtehakker og den er ikke i stand til å produsere jevnt store kaffepartikkler. Det er viktig for å få jevn ekstraksjon. Wilfa har en populær og vell renommert kvern for noen 100-lapper. Denne er absolutt billigste alternativet.

 

Kaffetrakter er undervurdert blant gourmet folket. Om trakteren er ren innvendig og kaffen er riktig dosert og nykvernet(helst en nybrent kvalitetslaffe), kan trakteren enkelt produsere god kaffe! I tillegg til kvern er det viktig å ha en vekt som kan vise 1 gram. Rett dosering er mye viktigere enn mange tror, og slike kaffe skjeier/doserer er alt for unøyaktig.

Endret av Tobias@Kristiansand
Lenke til kommentar

Vel, Fjordland er ikke patentbundet til et kjøkken som kun godtar at du lager Fjordlandmat. Fjordlandmat kan være ok kjappmat en gang i blant, uten å hindre en i å lage skikkelig mat ellers. Kapsler krever at man har maskineri med patentbinding til akkurat den kapseltypen. De færreste gidder å ha både kapselmaskin og skikkelig kaffeutstyr hjemme.

Lenke til kommentar

Har ikke prioritert skikkelig kaffe så mye i det siste så det har gått en del i Coop kaffe (gul og rød) da disse selges for 2 (á 250g) til 30 kr og smaker greit med hensyn til prisen.

 

Kjøpte meg allikevel en S&H Santa Clara (Honduras) som falt meget godt i smak.

 

Jeg kjøpte mye kenyansk kaffe fra S&H/Kaffa en periode og ble rett og slett litt lei smaken, da den var til dels ganske lik variantene i mellom. Brygget på Aeropress.

Lenke til kommentar

Snedig ressursspørsmål: Hvor mye av verdens kaffe helles ut fordi den har blitt kald eller har stått for lenge på kanne/trakterplata?

Vet ikke helt hva du mener med ressursspørsmål, men om du mener at å dumpe dårlig kaffe er sløseri med ressursene, er jeg totalt uenig. Jeg ønsker at alle kaster så mye kaffe som mulig! "Sløsing" av kaffe betyr høyere forbruk. Høyere forbruk gir større etterspørsel og dermed høyere råvarepris. Med høyere råvarepris er det mulig at levevilkår for noen av verdens aller fattigste blir bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...