Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Mulig noen syns dette er av interesse; nye regler i WBC: http://worldbaristac...Score-Sheet.pdf Crema som indikator på kvalitet har fått et lite spark bak. Her er hva en god venn av meg skrev om saken:

Yes, the score sheets for judges are updated for the World Barista Championships (next year in Melbourne!). Crèma on espresso is no longer being evaluated on a specific colour, but -according to the new Rules and Regulations, "Judges will visually evaluate the appearance of the crema for presence in the [cup]. To score a “yes” the crema must stretch across the entire surface of the espresso and not have any holes or broken spots".

The 'holy' crèma, for millions the ONLY indication espresso is 'good', finally gets a blow: it should be there still, but as from now, the BREW itself better also TASTE really, really good (because that's where the scores count!). So, don't add robusta anymore to achieve a stiff, yellow foam: add the best beans for flavor, and extract it to excellence. Amen, and where's my coffee?!?

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker 50/50 vann og sukker. 1 liter vann og en liter sukker. Sett sukkerlaken på platen, tilsett frøene av 2 vaniljestenger og litt kanelbark. Hiv oppi resten av vaniljestengene og kok opp. Nå kan du redusere vesken, men det synes jeg er unødvendig. Hel den varme sirupen i 2 glassflaskene og fordel vaniljestengene og kanelbarken i flaskene og sett på korken. Min erfaring er at sirupen holder seg i månedsvis i kjøleskapet og noe kortere i romtemperatur. Når sirupen er for gammel lukter og smaker den fermetert/gjæret.

Endret av Tobias@Kristiansand
Lenke til kommentar

Min erfaring er at sirupen holder mye lengre. Spesielt den flasken som er uåpnet, den er jo hermetisert :-D

Det skal jeg ikke være uenig i, men jeg syns likevel tre uker er en grei huskeregel. Er uansett grenser for hvor mye sirup man må lage og. Når det er sagt, så pleier ikke jeg å ha noe slikt i kaffen, så har mest erfaring med å lage "simple sirup" til barskapet. :)

Lenke til kommentar

Jeg gjør det litt annerledes:

 

To deler brunt uraffinert sukker

Én del vann

To kanelstenger

En teskje vaniljeessens

En liten klype havsalt

 

Kok opp alt og la det putre til det såvidt begynner å tykne. Saltet hjelper til med å få en liten spiss på kanelsmaken. Det brune sukkeret har en mye fyldigere smak enn hvitt sukker.

Dobbelt så søt som min oppskrift. Da blir sukkeret ennå mer dominerende. Hvorfor bruke essens når ekte vanilje er godt tilgjengelig? Når du har både vaniljestang og kanelbark i flaskene vil sirupen trekke smak ut av dem hele tiden. Det gir ennå mer konsentrert smak av vanilje og kanel, og det er det vi er ute etter? Brunt sukker gir karamellsmak. Det kan være godt, men jeg vil ha ren smak av vanilje og kanel. Tenk at du ikke serverer brunt sukker til espresso. De som på døde og liv skal ha sukker i kaffen ønsker ren kaffesmak. Salt er spennende og absolutt verdt å prøve. Jeg har også erfaring med at bruk av sitron kan heve/styrke smaken.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå har jeg prøvd å søke litt, og selv om svaret sikkert står på én av de 160 sidene i denne tråden orker jeg ikke tråle mer for å finne det. Så da spør jeg like greit:

 

Hvor mye bedre blir kaffen min om jeg går over fra helt vanlig friele ferdigmalt filterkaffe til å kverne bønner selv? Jeg drikker ikke så mye kaffe (kanskje 5-6 gode kopper i uka), så jeg tror jeg tåler å koste på meg en liten oppgradering for å få en litt bedre kaffe. La det være sagt: jeg er ikke interessert i råd som sier at jeg bare er nødt til å kjøpe en HyperBrew4k, spesialbønner fra heltesjappa i Bakgårdsgata 2 og GrindMaster med presisjonsdreid og trippelherdet kvern. :wee: Jeg skjønner at det sikkert er veldig mange engasjerte kaffesjeler her inne, og generelt er jeg veldig glad i å engasjere meg svært mye i slike ting (til fruens frustrasjon), men nå tenkte jeg å holde det helt enkelt.

 

Kaffetrakteren skal få fortsette å gjøre jobben sin. Det eneste jeg lurer på å kjøpe meg er en enkel kaffekvern. Holder en billig kvern hvis jeg bare skal kverne til trakteren (eller grovere)? Er en håndkvern veldig tungvindt? Ser for meg at noe ala denne vil være solid og bra: Hario Håndkvern "Skerton" Orker ikke en billig elektrisk kvern om den går i stykker etter 2 år. Det er nok søppel i verden.

 

Så igjen, hvor mye bedre blir kaffen om jeg går fra ferdigmalt til å kjøpe litt eksklusive bønner (målt i Rema-standard) som jeg maler selv? Er det verdt bryet (og pengene)? Jeg blir også glad for tilbakemeldinger om håndkvern vs. billig elektrisk.

 

vh

Håkon

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

@Håkon: Skal love deg du kommer til å bli godt lei manuell kverning om målet er å kverne hver dag, regn med 4-5 minutter med kverning om du skal lage to kopper. Men en manuell kvern til 400 kroner gir et godt resultat, så ikke et dumt sted å begynne.

 

Nå er det så enkelt å bestille høykvalitetskaffe over nett (supremeroastworks, tim wendelboe, kaffa har alle lett tilgjengelige nettbutikker), at jeg ikke forstår at noen i det hele tatt gidder å vurdere REMA-kaffe. Jeg ville i alle fall ikke giddet å bruke 4-5 minutter på å kverne opp den dritten der.

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en rimelig og bra kaffemaskin som jeg kan gi bort i julegave? :) Da tenker jeg på en sånn kapselmaskin :)

 

Å gi bort en kapselmaskin føler jeg blir som å gi bort en mobiltelefon med binding. Billig å kjøpe inn for giveren og ekstremt dyrt å eie for mottakeren. I tillegg vinner du ikke akkurat noen priser med kapselkaffen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...