Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Men du kan ikke si "Jeg tar en mørkbrent brasiliansk Cappucino" eller "jeg tar en lysbrent Yirgacheffe espresso"?

 

Dette er jo et helt eget tema i seg selv. Og jeg vil gjerne at dere som er baristaer svarer på det. Mener dere at den kaffen som utgjør en god, ren espresso, egner seg like bra i en Cappucino og melkebasert drikk?

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du kan ikke si "Jeg tar en mørkbrent brasiliansk Cappucino" eller "jeg tar en lysbrent Yirgacheffe espresso"?

 

Dette er jo et helt eget tema i seg selv. Og jeg vil gjerne at dere som er baristaer svarer på det. Mener dere at den kaffen som utgjør en god, ren espresso, egner seg like bra i en Cappucino og melkebasert drikk?

Dette varrierer fra kaffe til kaffe. Mye som ikke egner seg med melk, men dette er veldig smak og behag også. Er til og med vanskelig for meg å for eksempel utelukke en bærtørket yirgacheffe i en cappuccino, men jeg har vært borti slike kombinasjoner som bare smaker ekkelt.

 

Det er jo et mål i seg selv å finne en kaffe og en brenningsgrad som fungerer til begge deler.

Enkelte ganger, ja, men noen ganger tror jeg ikke brenneren egentlig bryr seg så veldig mye om melka. Lenge leve "No Milk Day"!

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Men du kan ikke si "Jeg tar en mørkbrent brasiliansk Cappucino" eller "jeg tar en lysbrent Yirgacheffe espresso"?

Jeg er ikke sikker på om spørsmålet er til meg, men her i Kristiansand spørr jeg alltid om hva de har i kvernene. 2 av stedene bytter kaffe stadig vekk og et sted har alltid TW-espresso og Lippe #5. Det er selvfølgelig ikke noe problem å få espresso fra Tim Wendelboe og cappuccino fra Lippe :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo et helt eget tema i seg selv. Og jeg vil gjerne at dere som er baristaer svarer på det. Mener dere at den kaffen som utgjør en god, ren espresso, egner seg like bra i en Cappucino og melkebasert drikk?

Godt spurt!

Her er det forskjellig praksis og filosofier. De fleste mikrobrennerier har sin egen espresso blend, og ofte er denne brendt litt mørkere enn singel kaffe. Blendene behøver ikke alltid å være mørkere brendt, men har egenskaper som kan gjøre den til en god espresso i f.eks en cappuccino.

 

Personlig har jeg brukt to forskjellige kaffer i konkurranse. En singel som espresso og en blend til Cappuccino.

 

I utgangspunktet er det min filosofi at en kaffe skal kunne brukes både til espresso, cappuccino og bryggekaffe. Jeg er klar over at det er melkedrikkene som får unngjelde, men det går å bestille dobbelt shot.

 

De siste års fokus på bryggekaffe har definitivt ført til at fokusert er flyttet vekk fra melkedrikkene. Siden de fleste drikker mest traktekaffe ser jeg denne utviklingen som positiv.

 

Etter at jeg har har blitt vant til lysbrendt espresso i cappuccino, kan jeg ganske lett kjenne smaken av den lyse kaffen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Barista Bob:

Jeg er stor fan av bærtørket kaffe! Bærtørket kan ofte være "urene" i smaken, men jeg jeg er villig til å overse dette til fordel for sødmen som ofte er tilstede i slik kaffe.

 

Urenheter i bærtørket kaffe blir veldig tydelig om du cupper noen bærtørket sammen med noen rene vaska.

 

Personlig digger jeg bærtørket Yrgaciffe i cappuccino ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til Barista Bob:

Jeg er stor fan av bærtørket kaffe! Bærtørket kan ofte være "urene" i smaken, men jeg jeg er villig til å overse dette til fordel for sødmen som ofte er tilstede i slik kaffe.

 

Urenheter i bærtørket kaffe blir veldig tydelig om du cupper noen bærtørket sammen med noen rene vaska.

 

Personlig digger jeg bærtørket Yrgaciffe i cappuccino ;-)

Ja, det kan være kjempe godt, men husker jeg møtte en del skepsis når jeg prøvde meg i NM 2009 - både av kolleger og dommere. :)

Lenke til kommentar

Har fått tak i en pose Gatomboya som er vinneren av årets Nordic Roaster. Får ikke smakt den før fredag når jeg kommer hjem til bryggeutstyret mitt, dessverre, men gleder meg veldig! Noen som har smakt?

Ja, var i Oslo i helgen så da ble det selvfølgelig en tur til Mathallen. Den er kjempe god - Skikkelig kenyaner. Kjøpte en pose med meg hjem også, men har ikke lekt selv ennå. :)

Lenke til kommentar

Ja, var i Oslo i helgen så da ble det selvfølgelig en tur til Mathallen. Den er kjempe god - Skikkelig kenyaner. Kjøpte en pose med meg hjem også, men har ikke lekt selv ennå. :)

 

Ah! Tror det var jeg som brygga den til deg, om det var på søndagen.

 

Min personlige favoritt hos SH er nok Gatomboyaen, er en sucker for den litt nype/rødebær og den litt syrlige avslutningen.

Endret av Centronic
Lenke til kommentar

Har fått tak i en pose Gatomboya som er vinneren av årets Nordic Roaster. Får ikke smakt den før fredag når jeg kommer hjem til bryggeutstyret mitt, dessverre, men gleder meg veldig! Noen som har smakt?

Jeg brukte den i vakuumbryggeren ved bordene i restauranten for noen uker siden. Den var en suksess! Ingen annen kaffe har gitt så mange positive tilbakemeldinger.

 

Når jeg kom hjem bruke jeg restene i espressomaskinen og det funket kjempe bra!

 

Gode kenyanere funker bra nesten samme hvordan du brygger den.

Lenke til kommentar

Jeg brukte den i vakuumbryggeren ved bordene i restauranten for noen uker siden. Den var en suksess! Ingen annen kaffe har gitt så mange positive tilbakemeldinger.

 

Når jeg kom hjem bruke jeg restene i espressomaskinen og det funket kjempe bra!

 

Gode kenyanere funker bra nesten samme hvordan du brygger den.

 

Kan anbefale Muchoki AB til espresso, sjukt nice vanilje og solbær smak i shottene:) Ganske ulik Gatomboyaen i syrlighet, mye mer sødmefull isteden. Noe som etter min mening gjør seg superb i espresso.

Lenke til kommentar

Gatomboya er helt fantastisk. Faktisk noe av det bedre jeg har smakt. Sitronsyrligheten som SH skriver om er veldig til stede. Når jeg åpnet posen kom den eim som minnet meg veldig om trøffel, og det er en lukt jeg reagerer veldig positivt på når jeg finner den i kaffe! Måtte bare skryte litt ekstra siden jeg brygget den selv for første gang nå. Blir garantert en kopp til i løpet av kvelden!

Lenke til kommentar

Gatomboya er helt fantastisk. Faktisk noe av det bedre jeg har smakt. Sitronsyrligheten som SH skriver om er veldig til stede. Når jeg åpnet posen kom den eim som minnet meg veldig om trøffel, og det er en lukt jeg reagerer veldig positivt på når jeg finner den i kaffe! Måtte bare skryte litt ekstra siden jeg brygget den selv for første gang nå. Blir garantert en kopp til i løpet av kvelden!

 

Fantastisk. Hva brygget du den på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...