Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jadda her er det ingen grenser for den vestlige arrogansen nei. For hvordan kan fattigfolk ha like god smak som oss rike nordmenn. Vi er jo best i alt!

 

Nå legger du ord i munnen på folk i tillegg til at du er totalt usaklig. Hvis man har valget mellom å dyrke to avlinger, hvorav den ene er robust, gir høy avkastning og selges nokså billig og den andre gir mindre avkastning og kanskje går ad undas om været er dårlig, men vil selges llitt dyrere, er det klart at mange velger nr 2. Du må ikke ha vunnet nobelprisen i økonomi for å skjønne at folk som ikke kommer til å berge seg gjennom ett år hvis hele avlingen slår feil, kommer til å velge et tryggere alternativ. Jeg hadde lett dyrket en del robusta selv hvis jeg var kaffebonde.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke usaklig i det hele tatt. Det er bare du som ikke tåler å høre sannheten. Jeg ser at dette er en så trangsynt holdning at jeg gidder ikke føre akkurat den diskusjonen noe videre. Hver gang jeg plukker fra hverandre ett argument vil du bare komme med et nytt.

 

Jeg er bare glad for at jeg ikke er så vanskelig å tilfredsstille som enkelte andre.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke usaklig i det hele tatt. Det er bare du som ikke tåler å høre sannheten. Jeg ser at dette er en så trangsynt holdning at jeg gidder ikke føre akkurat den diskusjonen noe videre. Hver gang jeg plukker fra hverandre ett argument vil du bare komme med et nytt.

 

Nei det er du som ikke tåler å høre sannheten!

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere akseptert at du er så uenig, fordi vi tidligere har sett at du har snudd på meningene dine etter hvert som du har fått mer kunnskap. Jeg respekterer også svært mye av det du skriver i andre tråder - selv om det ofte bygger på lite kunnskap. I denne tråden minner du meg mest om en konspirasjonsteoretiker og det er det nok av på dette forumet allerede. Jeg må ærlig si at jeg ikke syns du tilfører denne debatten noe positivt lenger og er ganske lei.

 

MEN nå tar du kaka; når du gir inntrykk av at du vet hva som foregår på innsiden av hodene til vi andre som skriver i denne tråden. Du sier at vi er arrogante og mener at vi har bedre smak enn folk fra andre land - når har dette blitt skrevet i tråden? Jeg tolker dette nesten som at du kaller meg rasist og det er jeg hvert fall ikke! Har du forresten lest bloggen til Tim Wendelboe? I det siste har han reist en del til Columbia for å lære mer om kaffeproduksjon og sammen med bonden på Finca Tamana finne ut hvordan ulike produksjonsmetoder påvirker resultatet i koppen. Dette kan du umulig kalle arroganse?

 

Ja, spesialkaffe er ganske nytt i Norge i forhold til mange andre land, men å si at kaffe har vært en vitenskap i for eksempel Italia eller USA i 200 år er løgn eller uvitenhet. Dessuten har den ekstremt nerdete kulturen vi ser i Norge økt interessen for kaffe som en vitenskap og Norsk kaffeinformasjon har drevet forskning på kaffe i 50 år.

 

Dette med å forandre tradisjon vil ta veldig lang tid! Jeg jobber med kaffe - jeg ser at kundene i dag ønsker et helt annet produkt en det de ville ha for bare 5 år siden. Denne "trenden" vil spre seg, men om hele verden brenner lys kaffe og bare drikker arabica av AA kvalitet om 15 år tviler jeg på. Du kan mene hva du vil, men du bør lære deg å respektere folk som har mer kunnskap om et tema enn deg, enten det er baristi, kaffebrennere eller bønder. Ja, nå er jeg arrogant, men det er fordi jeg mener at du ikke kan behandles på noen koselig måte lenger. Beklager.

 

Du kommer sikkert bare til å avfeie alt jeg skriver nå med at jeg ikke snakker med riktige folk og at du har møtt 10 stykker som mener det samme som deg. Jeg kunne ikke brydd meg mindre og har ikke lyst til å involvere meg i debatt med deg lenger. Det er jo håpløst. Uheldigvis hater jeg når folk sprer uvitenhet og løgn, så jeg hopper sikkert på igjen med en gang raseriet har lagt seg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Du kunne ikke brydd deg mindre, sier du selv.

Du kunne altså ikke brydd deg mindre om hva flere kunder ønsker seg fra kaffen du lager. Fordi du vil levere kaffen slik du mener den skal være. Samme hva andre måtte like og ikke.

 

Her er det et gap mellom teori og praksis. Du kan lese så mange kokebøker du vil, men det betyr ikke at du er flink til å lage mat for det.

 

Du snakker om uvitenhet osv osv. Men jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i det. Jeg har faktisk gjort noe med problemet og fått spesialblandet kaffe i samarbeid med en fra ditt eget fagfelt. Så jeg utforsker heller mye av den kaffeverden du har stengt døra for, og liker det. Det er det stikk motsatte av uvitenhet Mr. Bob.

 

Jeg har faktisk lest alt det du snakker om, flere bøker om kaffe, plukket fra hverandre og satt sammen min egen espressomaskin, prøvd ut et bredt utvalg av forskjellige kaffebønner i over ti år her, midt fra hjertet av Oslo. Så jeg har absolutt kompetanse til å diskutere med deg. Men du har helt rett i at jeg ikke har yrkeskompetanse.

 

Men bare fordi jeg er uenig i den smaksfilosofien din, så skal du ha det til at min oppfatning er feil. Hvis vi snakker om en fagfelt som om det skulle vært en del av skole her, så har du altså ingen aksept for å være kritisk mot pensum.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Du kunne ikke brydd deg mindre, sier du selv.

Du kunne altså ikke brydd deg mindre om hva flere kunder ønsker seg fra kaffen du lager. Fordi du vil levere kaffen slik du mener den skal være. Samme hva andre måtte like og ikke.

 

Her er det et gap mellom teori og praksis. Du kan lese så mange kokebøker du vil, men det betyr ikke at du er flink til å lage mat for det.

 

Du snakker om uvitenhet osv osv. Men jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i det. Jeg har faktisk gjort noe med problemet og fått spesialblandet kaffe i samarbeid med en fra ditt eget fagfelt. Så jeg utforsker heller mye av den kaffeverden du har stengt døra for, og liker det. Det er det stikk motsatte av uvitenhet Mr. Bob.

 

Jeg har faktisk lest alt det du snakker om, flere bøker om kaffe, plukket fra hverandre og satt sammen min egen espressomaskin, prøvd ut et bredt utvalg av forskjellige kaffebønner i over ti år her, midt fra hjertet av Oslo. Så jeg har absolutt kompetanse til å diskutere med deg. Men du har helt rett i at jeg ikke har yrkeskompetanse.

 

Men bare fordi jeg er uenig i den smaksfilosofien din, så skal du ha det til at min oppfatning er feil. Hvis vi snakker om en fagfelt som om det skulle vært en del av skole her, så har du altså ingen aksept for å være kritisk mot pensum.

Nok en gang tar du det jeg sier ut av sammenheng. Typisk tegn på at konspirasjonsteorien svikter?

 

Jeg sier at jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva du mener, ikke kundene mine. Hele poenget mitt er at jeg ser at den største majoriteten av kundene her i Norge ønsker seg et høykvalitetsprodukt og er villige til å bruke penger på det (som jeg sa snakker jeg her om erfaring fra å stå bak disk og daglig snakke med folk som handler kaffe). Du skal være ganske stor idiot hvis du da endrer produktet ditt helt for å tilpasse deg etter én kunde.

 

Det kan godt hende du har rett i at en liten del av kundegrunnlaget ønsker en annen type kaffe (Bitter og litt brent smak?), og da er det bra at noen kommer inn på markedet for å dekke dette segmentet (Grünerløkka Kaffehus?), men du skjønner vel også at de fleste store aktørene i et marked ønsker å tjene så mye penger som mulig ved å tilby produkter som passer den største delen av kundene? Forøvrig tror jeg utviklingen er slik at det vil være vanskelig å livnære seg på de (etter hvert) få som ønsker dårlig (ja, min subjektive mening) kaffe. Selvfølgelig kan ingen av oss si akkurat hva som vil skje i framtiden, men jeg mener dette er mer forutsigbart enn for eksempel valget på tirsdag eller Facebooks framtid - så arabica med masse god smak er kommet for å bli! :)

 

Og jeg kan tåle at vi to har forskjellig smak. Problemet mitt er at du ofte kjører en misjons-kampanje bygget på en blanding av fakta og tull her på forumet hver gang noen søker kunskap om kvalitetskaffe. Helt greit at du er uenig i hva vi andre mener, men jeg er hvert fall lei av utsagn som:

Seriøst dere er teite hvis dere faktisk bryr dere med om vannet er 90 eller 100 grader.

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Blir det noen smaksforskjell mellom de ulike typene håndbryggerne eller blir det mest smak og behag ift. hva en synes er enklest å bruke? Har personlig bare erfaring med V60.

Dette har jeg også lurt litt på. Solberg & Hansen selger jo to ulike (Kalita og en "trekantet" med tre små hull), men jeg har bare brukt Hario selv. Jeg har et inntrykk av at både Kalita og Hario mener at deres produkt er genialt og sørger for det beste brygget, men de er veldig froskjellig - særlig i bunnen; Hario har ett stort hull, men Kalita har vel tre sprekker eller noe? Hvis ingen andre tester dette før, kan jeg prøve å gjøre det i jula. :)

Lenke til kommentar

Du kunne ikke brydd deg mindre, sier du selv.

Du kunne altså ikke brydd deg mindre om hva flere kunder ønsker seg fra kaffen du lager. Fordi du vil levere kaffen slik du mener den skal være. Samme hva andre måtte like og ikke.

 

Her er det et gap mellom teori og praksis. Du kan lese så mange kokebøker du vil, men det betyr ikke at du er flink til å lage mat for det.

 

Du snakker om uvitenhet osv osv. Men jeg kjenner meg i hvert fall ikke igjen i det. Jeg har faktisk gjort noe med problemet og fått spesialblandet kaffe i samarbeid med en fra ditt eget fagfelt. Så jeg utforsker heller mye av den kaffeverden du har stengt døra for, og liker det. Det er det stikk motsatte av uvitenhet Mr. Bob.

 

Jeg har faktisk lest alt det du snakker om, flere bøker om kaffe, plukket fra hverandre og satt sammen min egen espressomaskin, prøvd ut et bredt utvalg av forskjellige kaffebønner i over ti år her, midt fra hjertet av Oslo. Så jeg har absolutt kompetanse til å diskutere med deg. Men du har helt rett i at jeg ikke har yrkeskompetanse.

 

Men bare fordi jeg er uenig i den smaksfilosofien din, så skal du ha det til at min oppfatning er feil. Hvis vi snakker om en fagfelt som om det skulle vært en del av skole her, så har du altså ingen aksept for å være kritisk mot pensum.

Nok en gang tar du det jeg sier ut av sammenheng. Typisk tegn på at konspirasjonsteorien svikter?

 

Jeg sier at jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva du mener, ikke kundene mine. Hele poenget mitt er at jeg ser at den største majoriteten av kundene her i Norge ønsker seg et høykvalitetsprodukt og er villige til å bruke penger på det (som jeg sa snakker jeg her om erfaring fra å stå bak disk og daglig snakke med folk som handler kaffe). Du skal være ganske stor idiot hvis du da endrer produktet ditt helt for å tilpasse deg etter én kunde.

 

Det kan godt hende du har rett i at en liten del av kundegrunnlaget ønsker en annen type kaffe (Bitter og litt brent smak?), og da er det bra at noen kommer inn på markedet for å dekke dette segmentet (Grünerløkka Kaffehus?), men du skjønner vel også at de fleste store aktørene i et marked ønsker å tjene så mye penger som mulig ved å tilby produkter som passer den største delen av kundene? Forøvrig tror jeg utviklingen er slik at det vil være vanskelig å livnære seg på de (etter hvert) få som ønsker dårlig (ja, min subjektive mening) kaffe. Selvfølgelig kan ingen av oss si akkurat hva som vil skje i framtiden, men jeg mener dette er mer forutsigbart enn for eksempel valget på tirsdag eller Facebooks framtid - så arabica med masse god smak er kommet for å bli! :)

 

Og jeg kan tåle at vi to har forskjellig smak. Problemet mitt er at du ofte kjører en misjons-kampanje bygget på en blanding av fakta og tull her på forumet hver gang noen søker kunskap om kvalitetskaffe. Helt greit at du er uenig i hva vi andre mener, men jeg er hvert fall lei av utsagn som:

Seriøst dere er teite hvis dere faktisk bryr dere med om vannet er 90 eller 100 grader.

 

Jeg er tvilsom til at majoriteten av kundene dine vet forskjell på lysbrent og mørkbrent kaffe i det hele tatt. Og om de gjør det, blir det i hvert fall vanskelig å merke forskjell på kaffebrenneriet, som gang på gang på gang har servert meg brent cappucino.

 

Men her er problemet mitt. Du leverer en smaksopplevelse til folk. Men du omtaler deg som en "aktør i markedet", og ikke en barista. Du snakker mer som en regnskapsfører enn kokk.

 

Hvorfor kan ikke en enkel kaffebar tilrettelegge for både det ene og det andre da? Dere selger mye forskjellige kaffebønner, men bruker ikke særlig mye av dem selv. Jeg har alltid ønsket meg muligheten til å smake forskjellige typer espresso i en kaffebar. Men det har som regel aldri vært mulig.

 

Igjen så syns jeg det er spesielt at du omtaler alt annet enn lysbrent kaffe som bitter og brent i smaken. Det syns jeg egentlig fjerner all troverdighet fra deg som barista. Det funker kanskje på landsbygda i Norge.

Lenke til kommentar

Blir det noen smaksforskjell mellom de ulike typene håndbryggerne eller blir det mest smak og behag ift. hva en synes er enklest å bruke? Har personlig bare erfaring med V60.

Dette har jeg også lurt litt på. Solberg & Hansen selger jo to ulike (Kalita og en "trekantet" med tre små hull), men jeg har bare brukt Hario selv. Jeg har et inntrykk av at både Kalita og Hario mener at deres produkt er genialt og sørger for det beste brygget, men de er veldig froskjellig - særlig i bunnen; Hario har ett stort hull, men Kalita har vel tre sprekker eller noe? Hvis ingen andre tester dette før, kan jeg prøve å gjøre det i jula. :)

 

Den "trekantede med små hull" er vel Zero, tenker jeg? Og for å gjøre forvirringen komplett har jo Kalita to forskjellige modeller, nevnte Wave som har et filter som ser ut som et lite "storkjøkken-filter", (de jeg trodde het Melitta-filtre, men det var visst et merke, ikke en filtertype), altså de med en flat sirkel i bunn, og den du nevner med sprekkene. Jeg har ikke kjørt en simultansmaking, det hadde vært morsomt, men jeg tror ikke jeg kjøper inn tre såpass like kaffedingser, jeg har allerede (for) mange og er på jakt etter én til.. Jeg vet at Kaffa har hatt demonstrasjon av forskjellige bryggemåter, men om de gikk så detaljert vet jeg ikke og jeg hadde dessverre ikke mulighet til å være med på dem.

Lenke til kommentar

[Jeg er tvilsom til at majoriteten av kundene dine vet forskjell på lysbrent og mørkbrent kaffe i det hele tatt. Og om de gjør det, blir det i hvert fall vanskelig å merke forskjell på kaffebrenneriet, som gang på gang på gang har servert meg brent cappucino.

 

Men her er problemet mitt. Du leverer en smaksopplevelse til folk. Men du omtaler deg som en "aktør i markedet", og ikke en barista. Du snakker mer som en regnskapsfører enn kokk.

 

Hvorfor kan ikke en enkel kaffebar tilrettelegge for både det ene og det andre da? Dere selger mye forskjellige kaffebønner, men bruker ikke særlig mye av dem selv. Jeg har alltid ønsket meg muligheten til å smake forskjellige typer espresso i en kaffebar. Men det har som regel aldri vært mulig.

 

Igjen så syns jeg det er spesielt at du omtaler alt annet enn lysbrent kaffe som bitter og brent i smaken. Det syns jeg egentlig fjerner all troverdighet fra deg som barista. Det funker kanskje på landsbygda i Norge.

Nå er det vel du som er arrogant og undervurderer kundene? Men jeg er helt enig i at Kaffebrenneriet ikke er feilfritt og jeg vet godt at fokuset til noen daglige ledere handler om helt andre ting enn å selge god kaffe. God kaffe har alltid vært mitt fokus og fokuset til mine nærmeste kolleger - både oppover og nedover i hierarkiet.

 

Jeg omtalte ikke "meg" som en aktør i markedet, men bedriftene. Du velger å se på det som at jeg representerer Kaffebrenneriet, men det gjør jeg absolutt ikke. Alt jeg skriver her er min egne meninger. Jeg snakker om aktører i et marked fordi det er naturlig for meg som entreprenørskap-student. Samme hvilken bransje du driver en forretning i er det viktig å ha god kunnskap om markedsføring.

 

Igjen: Kaffebrenneriet er ikke feilfritt - jeg skulle veldig gjerne ønske at det var minst to espressokverner i hver butikk, men det er en del grunner til at det ikke er sånn (Kan liste opp hvis ønskelig). På den annen side; Alle sesong-, Cup of Excellence- og Direkte Handel-kaffe blir brukt som Dagens Kaffe (2 hver dag). Det vil si at det er relativt få kaffe som ikke blir servert i butikk (Klassisk Espresso er vel den eneste). I tillegg er det enkelte ildsjeler (som meg selv) som gjerne lager en kopp på aeropress eller lignende, så lenge det er forsvarlig med tanke på andre kunder og at det er nok folk på jobb. Det er mange andre steder det er mulig å smake forskjellige kaffe brygget på espressomaskin, hvis det er ønskelig.

 

Jeg sier ikke at alt annet enn lysbrent kaffe er brent og bitter i smaken, men jeg trodde det var det du likte! Det er heller ikke sånn at jeg syns mørkbrent kaffe utelukkende smaker dårlig, men jeg mener at det kommer fram best og ikke minst mest smak ved lysere brenning, og at kvalitetskaffe derfor bør brennes lyst. For meg handler det også om respekt for bondens arbeid, han har kanskje jobbet veldig hardt for at kaffen skal få utvikle seg slik den har gjort og da blir det feil for meg å brenne bort smaken som kan være et resultat av det arbeidet.

 

Det er vanlig å forenkle språket i en debatt så innleggene blir enklere å lese og det blir en bedre flyt, derfor går jeg ikke veldig dypt inn i hva som skjer under brenneprosessen. Jeg kunne skrevet side opp og ned om dette temaet, men da blir det fort veldig uinteressant for andre (det er det kanskje allerede?). På landsbygda i Norge er det så mange andre problemer å ta fatt i med tanke på kaffekultur at å starte med brenningsgrad er uaktuelt. :)

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...