Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Kaffen er digg ja. Desverre litt blandet erfaring med SH. Det jeg har kjøpt hos min lokale pusher har manglet dato og desverre hatt preg av å ha stått i hyllene for lenge. Mulig det er bedre hos sjapper med større gjennomtrekk.

 

Da den gamle kverna tok fyken bruker jeg nå bare en håndrevet kvern (Porlex kjøpt hos Tim Wendelboe). Perfekt når en skal reise (passer akkurat oppi aeropressen). Resultatet blir bra, men skal en ha noe håp om å kverne til espresso må en ha god tid. Til aeoropress bruker jeg litt grovere enn espresso og til V60-en en del grovere enn dette igjen. Prøver å stoppe bryggingen etter ca. tre minutter, pluss blooming så blir det vel rett under fire minutter total bryggetid. Dette blir nok til å fylle en god kopp, så da har du sånn ca. et anslag av kverningsgraden der ;)

 

Dersom noen vet om en kvern som fungerer bra til alt fra espresso til presskanne, funker med single dosering og ikke etterlater seg halve kaffen nedi kverna tar jeg gjerne imot tips. Mahlkönig vario er muligens et alternativ, men skeptisk til enda en plastkvern som går i stykker etter noen års bruk.

 

Da tror jeg faktisk ville anbefalt en Vario, virker som ett greit alternativ til den prisen. Stort bruksområde kontra mange andre kverner til den prisen, men ja.. Det blir litt mye plast, og egentlig ikke så hendig med singeldosering. Selv har jeg en Ditting hjemme, men den er i bunn og grunn litt overkill til hva jeg bruker den til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan underskrive at Vario er en meget god kvern! Om du forhåndsveier kaffen før du kverner er det garantert det samme som kommer ut (inntil 0,1 gram!) Dette gjør den meget populær i Kaffe - NM, svart kaffe. Selv har jeg hatt gleden av å bruke den 2 ganger i NM. Jeg bruker den også når jeg håndbrygger i restauranten. Den kan muligens virke litt plastikk, men innmaten er av super kvalitet. Jeg har drasset land og strand uten at den har tatt skade av det. Jeg har aldri kvernet espresso på den. Til det har jeg Mazzer mini hjemme og en stor kommersiell Malkonig på jobb. Jeg vil tro at den også er super på espresso til hjemmebruk. :-)

Lenke til kommentar

Vario blir faktisk sammelignet med Mazzer Mini, når det kommer til presisjon. Leste masse om dette for tre år siden da jeg første gang vurderte å kjøpe Vario, desverre var det ingen i Norge som solgte den da og de pengene jeg hadde til kvern da ble ikke spart for å si det sånn. :(

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Åh nei, shit. På tide at vi ber Wendelboe, SH, Lippe, Kaffa, Supreme og alle andre kaffebrennerier i Oslo brenne mørkere, for dette går bare ikke ann! 7. plass av alle ting.

 

Jeg savner København på lista, jeg mener det sier sitt om rangeringen av "kaffe byer".

Jeg har spurt alle samma. De sier nei. Og kommer med argumenter som at det ødelegger kaffen. Det opplever jeg som arrogant og suverent. Det er også ganske trangsynt. Fordi disse brenneriene sier jo tross alt at måten nesten hele resten av verden brenner kaffe på, og drikker kaffe på - er feil.

Lenke til kommentar

Oh lord! Du ser virkelig ikke at det foregår en forandring i kaffebransjen du? "Trenden" å brenne lysere er en del av den revolusjonen som holder på å forandre hvordan vi ser på brenning av kaffe. Om noen år tipper jeg de aller fleste i verden brenner lysere, men ting tar tid!

 

Takk for at du understreker mistanken min. Du tror altså Norge leder en slags revolusjon her rent smaksmessig. At vi nordmenn er så suverene at alt annet en lys brenning slik vi gjør det er feil.

 

Tenk heller på dette. I Norge har vi brent lys kaffe ganske lenge nå. Hvorfor har gjør de ikke det i resten av verden? USA Today understreker jo faktisk at de syns kaffen smaker rart.

 

Lykke til med revolusjonen din da. Det blir bare trist når du en dag innser at den ikke har ført noen vei. Den moderne kaffekulturen i Norge er bare i underkant av 15 år gammel. I andre land har de flere hundre år eldre kaffekultur. Land der de fremdeles foretrekker mørkbrent kaffe. Du skal være forsiktig som nordmann å begynne å snakke om hva som er best. I det store bildet er Norge bare en nykommer - med rar smak.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Rasmus:

Folk får drikke den kaffen de selv vil! I det store utland kalles den lyse brennetrenden for Scandinavian/Nordic roast, og er ikke bare knyttet til Norge.

 

Jeg har fulgt Barista-VM i flere år og "alle" bruker lysbrendt espresso med vekt på frisk syrlighet. Jeg har heller aldri hørt at noen har brukt Robusta i VM!

 

Jeg tror at trenden innen "gourmet" kaffe, er klart mot lysere brenninger og Robusta er definitivt ute!

 

Når det gjelder lysbrendt kaffe så kan det ta årtier før denne stilen kan bli rådende. Folk er vanedyr og forandringer skjer sakte. Ta for eksempel kaffe i papp. For ikke så lenge siden var kaffe i pappbrger noe du bare fikk på bensinstasjoner. Nå går "alle" med pappkaffe i gatene!

 

I min ungdom var det ingen tenåringer som drakk kaffe, men nå dukker alle fjortiser latte.

 

Vaner og preferanser forandrer seg over tid, og personlig tror jeg at lysbrendt kaffe blir vanlig over store deler av verden. Den som lever får se!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå støtter du en slags fysisk lov her som tilsier at det som først starter i konkurransemiljøet, vil ekspandere til å gjelde forbrukermarkedet også. Jeg er ikke så sikker på at dette stemmer, selv om det absolutt er mulig.

 

Samtidig er arv og kultur kanskje enda større faktor i forbrukermarkedet, enn "elitens vaner". Jeg kan også nevne at mikrobrenneriet Temperato, bruker robusta-bønner i en av espressoene sine. Samtidig understrekte de for meg at de også brenner "litt mørkere" enn det som var vanlig her i byen. Så her har du høyt kvalifiserte fagfolk som bryter med trenden.

 

Men jeg syns det er viktig å ta tak i den arrogansen som finnes i det nordiske kaffemiljøet. Hvor smaken til baristaer har skapt en slags aksept for at robusta-bønner, det er vondt. Når dette trossalt er kaffe som dyrkes i mange land. Og i disse landene har de ingen problemer med dette i det hele tatt. I andre markeder som USA, er det en selvfølge å bruke robusta for å få frem smaken.

 

Det er også artig syns jeg, at USA Today kårer Seattle til den beste kaffebyen. Fødestedet til Starbucks.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Rasmus:

Takk så at du holder liv i denne tråden :-D

 

Temperato/Lippe bruker 10% Robusta i sin #5 blanding. Her i Kristiansand er det en kaffebar som har to kverner skik at kundene kan velge mellom Tim Wendelboe espresso og Lippe #5. Det er en meget liten del av kundene som velger blandingen med Robusta.

 

Tradisjon forandrer seg hele tiden. Jeg hadde gleden av å være med på å åpne den første McDonalds i Kristiansand. Til å begynne med var det gjester som ikke kunne forstå at vi ikke solgte pølser, det var jo det ungene ville ha. De lovte oss en rask konkurs, men restauranten har vært drevet med suksess i 25 år! Tradisjon forandres relativt raskt.

 

Når vi er inne på McDonalds og tradisjoner: Frankrike er et mecca for tradisjonsmat, men er også det landet i verden som har flest McDonalds restauranter, etter USA!

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan det er relevant. Det eneste robusta har som taler i sin fordel, er ikke smak, men at det er mer koffein i robusta-bønner. Dette er noe nespresso bl.a. har valgt å bruke i (minst) en av sine espressokapsler, der de spesifikt påpeker at det er mer koffein i det. Grunnen til at robusta ikke forsvinner fra markedet er nettopp det at plantene tåler mer og er mer resistent mot parasitter og råteskader/kafferust, og bærer mer kaffebær. Robusta er bitrere, og smaker mindre, rett og slett. Det er også derfor det brennes mørkere, ikke for å få FREM noe som helst, men for å SKJULE noe.

Lenke til kommentar

@Torlaug

Jeg har ikke peiling på hva kaffe McDonalds bruker for tiden, men jeg ser at de bruker maskiner som kverner hver enkelt kopp. I min tid hadde vi Friele og trakter med glasskolbe. Jeg husker at vi hadde eggeklokke som hjalp oss med å kaste kaffe som hadde stått 30 minutter. 20 år etterpå er det fremdeles mange serveringssteder som kunne lært noe av det!

 

Lager ikke Macdonalds kaffe av mørkbrente bønner da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...