Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi bruker Kalita til håndbryggene våres, det gir ett fantastisk godt resultat og vanskelig å gjøre feil med.

 

Vanskelig å gjøre feil med er vel litt upresist. En håndbrygger krever en del teknikk og presisjon for at resultatet skal bli perfekt, i tillegg må en stå konsentrert over bryggeren i 3-4 minutter. Når en gjør alt rett så blir kaffen veldig bra, men på lik linje med en espressomaskin så vil resultatet vil varierere veldig om ikke teknikken sitter helt.

Lenke til kommentar
Vi bruker Kalita til håndbryggene våres, det gir ett fantastisk godt resultat og vanskelig å gjøre feil med.

 

Vanskelig å gjøre feil med er vel litt upresist. En håndbrygger krever en del teknikk og presisjon for at resultatet skal bli perfekt, i tillegg må en stå konsentrert over bryggeren i 3-4 minutter. Når en gjør alt rett så blir kaffen veldig bra, men på lik linje med en espressomaskin så vil resultatet vil varierere veldig om ikke teknikken sitter helt.

 

Mener fremdeles at det er vanskelig å gjøre feil, men det kommer helt ann på tilnærmingen. Når jeg sier at det er vanskelig å gjøre feil ønsker jeg å simplifisere metoden på Kalita. Innerst inne har vel alle sin egen metode på å få det perfekte resultatet, det kan være alt mellom himmel og jord. Skal jeg forklare min metode til noen som ikke er like kaffe interesserte mister jeg de sikkert løpet av 30 sekunder. Så jeg er nødt til å tre inn i deres verden og gjøre det litt lettere og på en måte som det er mindre vanskelig å gjøre feil med. Det forutsetter at de har en timer, vekt og håndbryggesett. Så forklarer om fordeling av vann, jevn vannstråle, bloom, vann opp til, la det synke, vann opp til og la det synke ferdig ned. Etc.

 

Det jeg egentlig er ute etter er å gjøre det lettere for folk flest å komme inn i håndbryggesettene sine. De får kanskje ikke det perfekte brygg helt på starten, det er jeg heller ikke ute etter. Jeg vil sette i gang noe, så kan læringskurven komme etterpå. Øvelse gjør mester, jeg ønsker ikke å skremme bort noen.

Lenke til kommentar

Vanskelig å gjøre feil, men også "vanskelig" å få helt rett, er vel den beste måten å si det på.

Jepp. Har for det meste brukt aeropressen i det siste, men måtte ta frem V60-en etter snakket i denne tråden. I går lagde jeg en kopp hvor jeg startet med å glemme å skylle papirfilteret, og hadde for fin kverningsgrad på kværna som gjorda at det nesten ikke rant kaffe gjennom. I dag traff jeg perfekt på kverningsgraden og jobbet mye mer konsentrert. Resultatet i går var en syrlig, sterk bitter kopp uten de helt store smakene, mens koppen i dag kanskje var den beste på lenge. Forskjellen mellom de to koppene er ganske ekstrem.

 

Kaffen var for øvrig Yirgacheffe Natural, Etiopia. Håper de fremdeles har denne inne neste gang jeg bestiller derfra...

Lenke til kommentar

Digg kaffe, thumbs up! Du har vel ikke prøvd Black Coffee fra SH? Burde være i noe samme bane, dog ikke like floral som den.

 

Aeropressen er forsåvidt ett fantastisk produkt. Bruker den alltid om morningen, når brygginga trenger å gå litt fort. Gjennom årene har jeg gjort mange rare brygg på Aeropress, likevel ender man stortsett opp med ett godt resultat. Just got to love it.

Har ikke så mye erfaring med v60, men opplever at utformingen av dripperen gjør at det er en mer krevende bryggemetode. Kan vel kanskje sammenlikne det litt med Zero og Chemex, om jeg får lov.

Hva slags kverningsgrad og kvern bruker du? Total bryggetid? :)

Lenke til kommentar

Kaffen er digg ja. Desverre litt blandet erfaring med SH. Det jeg har kjøpt hos min lokale pusher har manglet dato og desverre hatt preg av å ha stått i hyllene for lenge. Mulig det er bedre hos sjapper med større gjennomtrekk.

 

Da den gamle kverna tok fyken bruker jeg nå bare en håndrevet kvern (Porlex kjøpt hos Tim Wendelboe). Perfekt når en skal reise (passer akkurat oppi aeropressen). Resultatet blir bra, men skal en ha noe håp om å kverne til espresso må en ha god tid. Til aeoropress bruker jeg litt grovere enn espresso og til V60-en en del grovere enn dette igjen. Prøver å stoppe bryggingen etter ca. tre minutter, pluss blooming så blir det vel rett under fire minutter total bryggetid. Dette blir nok til å fylle en god kopp, så da har du sånn ca. et anslag av kverningsgraden der ;)

 

Dersom noen vet om en kvern som fungerer bra til alt fra espresso til presskanne, funker med single dosering og ikke etterlater seg halve kaffen nedi kverna tar jeg gjerne imot tips. Mahlkönig vario er muligens et alternativ, men skeptisk til enda en plastkvern som går i stykker etter noen års bruk.

Endret av karantene
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...