Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 102 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      106
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spania er langt i fra unike i det aspektet, da. Husk at kaffen vi velger vekk (Friele og Ali) er spesialkaffe i mange andre land. Det er ofte dårlig vannkvalitet som gjør at folk brenner mørkere eller med sukker, og da vil de skjule den vonde vannsmaken med vond kaffesmak i stedet. :p

Nja, nå er vel vannkvalitet noe som de færreste har tenkt veldig mye over før de siste årene, så jeg tror ikke det tradisjonelt sett har hatt så mye påvirkning på brenning. Ganske mange ubesvarte spørsmål innen vannkvalitets påvirkning på kaffe - bare se på bloggen til James Hoffman, han har vært veldig opptatt av dette i det siste.

 

Også blir det litt upresist å si at Friele og Ali er spesialkaffe i mange andre land, da spesialkaffe blir definert utover at det er høy kvalitet (ja, friele og ali har generelt høy kvalitet, hvis du sammenligner det med all kaffe som selges i verden). Spesialkaffe skal også være sporbar (Ali og Friele inneholder opptil 60 forskjellige kaffe) og kunden skal få mye mer enn bare kaffe (det handler like mye om å selge en opplevelse).

Så er det vel dårligere strøm der også? Siden landet er i økonomisk krise? Og med dårlig strøm blir det vel dårlig kaffe?

Litt usikker på om du prøver å være seriøs eller morsom, men ingen av delene funker. Hva er "dårlig strøm", for eksempel? For et useriøst innlegg. Eplefe har helt rett i at vannkvalitet har mye å si for det du får i koppen. Jeg syns også det var litt vanskelig å skjønne, helt til jeg flyttet ut av Oslo. Kanskje du burde ta med Silvia'en din til Bergen og teste forskjellen på kaffen din? ;)

Lenke til kommentar

Selvsagt er det litt upresist å si at det er spesielkaffe ifht. sporbarhet og så videre, men det jeg refererte til var selvsagt dette med kvalitet. At nordmenn er bortskjemte når det gjelder kaffe er ikke en hemmelighet, spesielt ikke på verdensbasis. Grunnene til at man brenner mørkt har vel variert, fra land til land, og ønsket resultat, alt fra at man trodde at kaffen fikk lengre holdbarhet, til vannkvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er det litt upresist å si at det er spesielkaffe ifht. sporbarhet og så videre, men det jeg refererte til var selvsagt dette med kvalitet. At nordmenn er bortskjemte når det gjelder kaffe er ikke en hemmelighet, spesielt ikke på verdensbasis. Grunnene til at man brenner mørkt har vel variert, fra land til land, og ønsket resultat, alt fra at man trodde at kaffen fikk lengre holdbarhet, til vannkvalitet.

Nå som du fortsatt holder på argumentet om vannkvalitet blir jeg litt usikker på hva du egentlig mener. Snakker du om vannkvalitet i forhold til forurensning og partikkeltetthet, og i så fall disse faktorens påvirkning på brygging? Eller snakker du om tilgang til rent vann under foredling av kaffe, type på møllene i produksjonslandet? For det siste kan jeg være enig i at tradisjonelt har vært ett problem, men at det myke vannet i Oslo er grunnen til at man i dag snakker om "Oslo-roast" og "The scandinavian way" tror jeg lite på.

Lenke til kommentar

Jeg holder fast på det, men ikke så mye at det at Norge har godt vann gjør at vi brenner lysere, men at det tradisjonelt sett i land som har for eksempel klorrenset vann (Italia er vel stjerneeksempelet) brenner mørkere for å "overdøve" klorsmaken er du den første jeg har møtt som har motsagt. Leter etter innlegget du snakket om på Jimseven, men finner ingenting umiddelbart relatert til akkurat det.

 

Edit: Den eneste andre grunnen jeg har hørt er lavkvalitetsbønner, da som oftest i kombinasjon med klorrenset vann. Selvsagt en moderne bekymring da det før ikke var noen rensing av vannet annet enn enkel filtrering.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Jeg holder fast på det, men ikke så mye at det at Norge har godt vann gjør at vi brenner lysere, men at det tradisjonelt sett i land som har for eksempel klorrenset vann (Italia er vel stjerneeksempelet) brenner mørkere for å "overdøve" klorsmaken er du den første jeg har møtt som har motsagt. Leter etter innlegget du snakket om på Jimseven, men finner ingenting umiddelbart relatert til akkurat det.

Du er forsåvidt den første jeg har hørt snakke om klorvann som grunnen til mørk brenning i for eksempel Italia.

Edit: Den eneste andre grunnen jeg har hørt er lavkvalitetsbønner, da som oftest i kombinasjon med klorrenset vann. Selvsagt en moderne bekymring da det før ikke var noen rensing av vannet annet enn enkel filtrering.

Bønner av lav kvalitet er det som oftest blir trukket fram som en grunn til at det tradisjonelt har blitt brent mørkt. Jeg kan gå med på at i dag så er det sikkert mulig å se tendenser til at folk brenner mørkt for å skjule dårlig vannkvalitet, men dette tror jeg ikke gjelder land som Spania og Italia. USA er også et land hvor det blir brent mørkt og da kan det nok også være mer kunnskap om vannkvalitet inne i bildet. Men her mener jeg også at det tradisjonelt har vært andre faktorer som har ført til mørk brenning.

 

Jeg vil også legge til at de aller fleste nok er enige i at vannkvalitet ikke er en god nok grunn for å brenne mørkt (ødelegge god kaffe) og at særlig kaffebarer bør ta seg råd til passive og aktive vannfiltere.

 

James Hoffman har nok ikke skrevet noe direkte relatert til det vi diskuterer nå, men jeg trakk han fram fordi han har skrevet mye om vannkvalitet i det siste - og da særlig om hvor lite kunnskap han og andre har innenfor feltet. Litt hyggelig er det også at han skrev hvor misunnelig han var på vannet i Oslo. Kan også anbefale å følge han på twitter da det ofte blir gode diskusjoner under tweets'ene hans.

Link til ett innlegg om vannkvalitet: http://www.jimseven.com/2012/08/19/we-underestimated-water/

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

Kverner du selv? Personlig synes jeg en kvern er det som har klart best kvalitet/krone-forhold, jeg har denne og er godt fornøyd.

 

Jepp. Derfor jeg er ute etter innslag til spennende bønner!

Hvor bor du? I Oslo finnes det mange mikrobrennerier som har veldig spennende kaffe! For eksempel Kaffa og Tim Wendelboe, eventuelt har begge nettbutikk. Ellers er det mulig å finne kaffebarer som selger Solberg & Hansen kaffe over hele landet. :) Hvis du har muligheten ville jeg kjøpt noe fra Afrika - det kan fort bli veldig godt og svært annerledes hva du er vant med.

Lenke til kommentar

Altså ugh. Man bruker ikke det klorrensede vannet til drikke i det hele tatt.

Hvorfor skal du så absolutt ha en miljøbasert forklaring på vår lyse brennetrend? Det er bare tøv. Det er trendy, og ikke noe annet. Absolutt ikke noe annet.

 

De andre landene som brenner mørkt, gjør det fordi de liker smaken slik. Det gjør jeg også. Det er mye bedre.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett er for eksempel TW Espresso lysbrent i følge Ramius. Og jeg tror Han Far oppsummerer Ramius' virkelighetsoppfatning helt korrekt.

Altså ugh. Man bruker ikke det klorrensede vannet til drikke i det hele tatt.

 

Mener du nå at kaffebarer i Spania og Italia har en annen vannkilde enn springvann til bruk i espressomaskiner? Eller at forbrukerne bruker flaskevann hjemme? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja de bruker flaskevann. Springvannet er altfor kloret til å drikke. Jeg prøvde å lage te av det og det var helt forferdelig. Alle kjøper flere 5-liters flasker med vann som de har liggende i kjøleskapet osv.

Hahaha! Beklager, men nå klarer jeg ikke å svare på håpløse innlegg fra deg lenger, i dag. Kanskje jeg kan ta opp tråden igjen en annen dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...