Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Jeg både baker brød og drikker kaffe, og er ikke helt enig med deg i metaforen om brødbaking. Hvis du tar brødet når det er for lyst, så er det en sjanse for at det fortsatt ikke er gjennomstekt, og det er rå deig inni.

 

Jeg hører du er tilhenger av lysbrent kaffe. Men jeg syns ikke argumentasjonen er god nok. Store deler av verden foretrekker mørkere brent kaffe. I USA er det mye vanligere. og folk hadde ikke drukket det hvis det smakt køl. Og ikke kaffe.

 

Når det kommer til steking av kjøtt, så foretrekker jeg biffen medium. Perfekt medium. Rå derimot syns jeg er helt forferdelig, og egentlig syns jeg kriteriene for rå biff, stemmer bedre overens med lysbrent kaffe. Men en hamburger derimot, skal være godt stekt. Det er noen særinger som liker medium stekte hamburgere også. Men ikke jeg.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste drikker mørkbrendt kaffe sier du. Jeg skjønner det veldig godt når jeg også kjenner til hvor billig å dårlig råvarer som brukes. Ingen ønsker å kjenne særpreget av slik kaffe - derfor mørkbrennes den!

 

At mange drikker mørkbrendt kaffe og den derfor skulle inneha uovertruffen gastronomisk kvalitet minner meg om en såkalt pizza som er norges mest spiste middag. Det er vell ingen som tilregner Grandiosa saliggjørende smaksegenskaper fordi den spises av mange.

 

Hva med bensinstasjonenes pølser og McDonald's hamburgere? De selges i millioner over hele verden, men ingen regner disse produktene som stor Gastronomi!

 

At mørkbrendt kaffe skulle smake best fordi det er flest som drikker den - er bare tull! Pris og tilgjengelighet er nok mer sannsynlig at er årsaken til at mega brennerier selger mørkbrendt kaffe av tvilsom kvalitet.

Endret av Tobias@Kristiansand
Lenke til kommentar
Så logikken din er rett og slett at siden du ikke liker mørkbrent kaffe, så må den eneste grunnen til at andre brenner kaffe mørkt, være på grunn av dårlige råvarer. Den kjøper jeg ikke.
Nei, logikken hans er at det har litt med hva man sammenligner med, og hva man er vant med, og hva man får tilbudt. Ikke noe med at han ikke liker det etc.
Lenke til kommentar

 

Sånne follk som dette går altfor langt. Jeg kunne aldri tenke meg å lage kaffe på denne måten. Og jeg er en som har investert flere tusen kroner i kaffeutstyr.

 

Han baserer problemstillingen på den tiden han "drakk kaffe på college", og skal liksom ha så overlegen smak at bare han kan lage virkelig god kaffe.

 

Tullpreik. De fleste er fornøyd med kaffen sin. Dette er en idiot som prøver å finne opp hjulet på nytt.

Endret av Onyx
Siterer Youtube-video.
Lenke til kommentar

Det er klart. En ting jeg lurer spesielt på er om en PID er nødvendig for å holde vannet på konstant temperatur. Etter min beskjedne erfaring tar det relativt lang tid for vann å falle i temperatur, og jeg ser ikke bort fra at man kan få samme resultat ved å bruke en god varmeisolator.

Lenke til kommentar
Så logikken din er rett og slett at siden du ikke liker mørkbrent kaffe, så må den eneste grunnen til at andre brenner kaffe mørkt, være på grunn av dårlige råvarer. Den kjøper jeg ikke.
Nei, logikken hans er at det har litt med hva man sammenligner med, og hva man er vant med, og hva man får tilbudt. Ikke noe med at han ikke liker det etc.

 

:-D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nettopp vært i Spania i to uker. De kan faen meg ingenting om kaffe.

Nesten alle Cappucinoene jeg fikk var overkokt askevann med havskum på. Dynket ned med kanel.

 

Jeg syns absolutt kaffedryss kan være godt. Men ikke rent kanel. Husker nesten ikke hvordan man lagde den gode varianten mer. Var det ikke kanel, kakao, vaniljesukker og melis?

Lenke til kommentar

Har nettopp vært i Spania i to uker. De kan faen meg ingenting om kaffe.

Nesten alle Cappucinoene jeg fikk var overkokt askevann med havskum på. Dynket ned med kanel.

 

Jeg syns absolutt kaffedryss kan være godt. Men ikke rent kanel. Husker nesten ikke hvordan man lagde den gode varianten mer. Var det ikke kanel, kakao, vaniljesukker og melis?

Helt enig. Spania er stort sett ganske trist. Jeg vet om én god kaffebar/mikrobrenneri i Barcelona, men stort sett er det veldig dårlig. I spania er det også vanlig å brenne kaffe sammen med sukker for å skjule dårlig smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...