Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man for eksempel skal lage 2 kopper kaffe rett etter hverandre med AeroPressen, med to forskjellige typer kaffe, må man rense og skylle AeroPressen samt skifte filter mellom hver kopp, eller bare filteret?

 

Hva hvis man skal lage noen kopper kaffe i løpet av en dag (10 stykker)?

 

Edit: Forresten, noen som kan anbefale en rimelig kvern som ikke bråker så altfor mye?

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

Finnes det noen "Rolls Royce" innen presskanner? Har prøvd både en 89 kroners presskanne fra Ikea og en til langt høyere pris fra Kitch'n eller hva butikken nå heter. Synes ikke det er noen forskjell på dem.

 

Er Bodum bra eller finnes det bedre alternativer? Årsaken til at jeg spør er fordi Jernia selger disse til store rabatter nå for tiden.

Lenke til kommentar
Hvis man for eksempel skal lage 2 kopper kaffe rett etter hverandre med AeroPressen, med to forskjellige typer kaffe, må man rense og skylle AeroPressen samt skifte filter mellom hver kopp, eller bare filteret?

Jeg vet ikke hvor viktig det er, men jeg skyller i hvert fall alt utstyret mellom hver pressing, også når jeg ikke skifter kaffe. Årsaken til det er mest at jeg skal unngå gruff i neste kopp.

Lenke til kommentar

Hva med filteret? Leste en anmeldelse på Amazon hvor han sa at han brukte samme filteret i én uke (2 kopper daglig eller hva det nå var), men jeg tror han skylte det mellom hver gang.

 

Men denne AeroPress-saken (hadde ikke hørt om det før i dag), den lager vel noe som kan kalles "espresso", eller? Så en video der de sa at man kunne tilsette varmt vann etterpå rett i koppen for å lage "americano", tilsvarer det en norsk kopp med "kaffe"?

Lenke til kommentar

Har drukket kaffe siden Mai i år. Vet jeg begynte sent!

Jeg liker den veldig mørk og sterk, er det fler enn meg som ikke er noe glad i "lys" kaffe?

 

Er ikke så fin på det tho, går i mye kaffe fra shell når jeg er på jobb pluss en del ymse kaffe på plasser hvor jeg jobber. Hjemme går det i helt vanlig trakter-kaffe type Evergood :)

Lenke til kommentar

Hvis man for eksempel skal lage 2 kopper kaffe rett etter hverandre med AeroPressen, med to forskjellige typer kaffe, må man rense og skylle AeroPressen samt skifte filter mellom hver kopp, eller bare filteret?

 

Hva hvis man skal lage noen kopper kaffe i løpet av en dag (10 stykker)?

 

Edit: Forresten, noen

som kan anbefale en rimelig kvern som ikke bråker så altfor mye?

''

 

Hvis du lager to kopper rett etter hverandre ville jeg skylt Aeropressen. Når det kommer til filteret så kan de brukes igjen.

 

Selv eksperimenterer jeg litt med en Coava disk til aeropress (google). Merker ikke store forskjellen men jeg har riktignok ikke laget to på rappen, en med papirfilter og en med Coava-disk for å sammenligne de nøye.

 

Hvis du skal lage 10 kopper kaffe i løpet av en dag kan du selvsagt gjøre det med en Aeropress, men det er ganske stress. Hvis du vil ha 10 enkle kopper er vel Nespresso o.l. tingen, ellers blir alternativene at du lager en stor presskanne eller trakter en stor kanne kaffe på Moccamaster. Det har jo den ulempen at kaffen blir dårlig relativt raskt.

 

Punainen: Aeropress lager ikke espresso fordi du ikke får det trykket som du gjør på en skikkelig espressomaskin. Det er derfor per. def ikke espresso.

 

Ja, hvis du lager kaffe etter oppskriften som følger med så er det bare å vanne kaffen ut litt så får du en tilsvarende norsk kopp kaffe. Det finnes riktignok utrolig mange måter å brygge en kopp med Aeropress på da.

 

Men denne AeroPress-saken (hadde ikke hørt om det før i dag), den lager vel noe som kan kalles "espresso", eller? Så en video der de sa at man kunne tilsette varmt vann etterpå rett i koppen for å lage "americano", tilsvarer det en norsk kopp med "kaffe"?

 

Wilfa CGR-1 har falt ganske radig i pris siden jeg kjøpte den og koster nå ca 400 m/frakt.

 

Men hva tenker du om støy? Dersom du kverner til en kopp kaffe om gangen vil den aldri kverne/jobbe over lengre tid enn en 10-15, kanskje opp i mot 20 sek dersom du presser til presskanne/kaffetrakter og slikt.

 

http://www.prisjakt....ct.php?p=533890

Endret av Xtra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for et utfyllende svar, Xtra :)

 

Kan du si noe om støynivået på den kverna om du bare skal lage til én kopp? Tror du at det vil være mulig å høre den gjennom en litt tynge dør, for eksempel?

 

Endte opp med å bestille en AeroPress fra Amazon.co.uk, 190 kr inkludert rakt, virker som en VELDIG god pris med tanke på at prisene jeg fant i norske nettbutikker var 400+.

 

Og hva med det viktigste (?), kaffen? Noen plasser å anbefale for en som bor i Stavanger? Å kjøpe på nett går også fint, helst med billig frakt.

 

Edit: Kan noen anbefale en god vannkoker med justerbar temperatur? Eller kanskje jeg bare bør kjøpe et termometer å måle med?

Endret av Punainen
Lenke til kommentar

Men denne AeroPress-saken (hadde ikke hørt om det før i dag), den lager vel noe som kan kalles "espresso", eller? Så en video der de sa at man kunne tilsette varmt vann etterpå rett i koppen for å lage "americano", tilsvarer det en norsk kopp med "kaffe"?

Americano er vel heller en mellomting av espresso og norsk kaffe, og skal også ha crema. Det er gjerne americano man får servert hvis man bestiller en vanlig kaffe i Sør-Europa. Dette er i hvertfall hva jeg har lært og erfart :)

Lenke til kommentar

Blir ikke det å definere hvordan kaffe skal smake? Blir ikke det det samme som å si at all rødvin skal smake ligt? Poenget med spesialkaffe er å utforske smak forskjell som kommer av ulik varianter, høyde, jordsmonn, innhøsting, prosess osv.

 

Med lysbrendt kaffe blir det enklere å kjenne alle disse forskjellene. Mørkbrent kaffe er kaffe som smaker mer av brenningen enn av kaffens opphav. Kaffebrenning er en prosess som brenner/rister bønnene. Det er en prosess som om den ikke stoppes fører til forkulling.

 

NBaker du brød ville de fleste ta brødene ut av ovnen første de blir mørkbrendt. Det er selvfølgelig lov å foretrekke biffen gjennomstekt, men da er det det samme om du spiser flatbiff eller indrefilet, og du må finne deg i at gourmeter ikke er enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...