Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter at jeg impulshandla aeropressen for et par måneder tilbake har det blitt mye eksperimentering for å finne en bra kopp.

Jeg bruker muummi-kopp. Den har bred base som gir god stabilitet under pressingen. Åpningen er akkurat passe for Aeropress. Man slipper å bruke den vaklevorne trakten.

Lenke til kommentar

Jeg skal banne litt i kirken:

 

Jeg har en bodum presskannekopp og lurer på om noen har noen gode råd for å få god kaffe ut av den.. Har bare kjedelig kaffemaskin på jobben. Hurk.

 

Bruk god kaffe og kvern den til presskanne. Hell over på vanlig kopp når kaffen er ferdig, hvis ikke vil den fortsette ekstraheringen litt og bli overekstrahert. Hell forsiktig og prøv å unngå å få med grumset nederst.

 

Solgte ca 8000 kopper kaffe på 2? dager.

Cielo Melkebaren solgte nok temmelig bra under Parkenfestivalen 17-18 august. Det gikk med 85 kg kaffe og den nyanskaffede kaffemaskina toppet ut produksjonen med hele 650 kopper i timen.

Gratulerer med et fantastisk salg Cielo Melkebaren!

 

Og gratulerer til Parkenfestivalen for et fantastisk tiltak. Hvert år håper jeg Slottsfjell har en stand fra Bare Barista, den lokale kaffebaren, og hvert år blir jeg skuffet over Friele-standen..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Bruk god kaffe og kvern den til presskanne. Hell over på vanlig kopp når kaffen er ferdig, hvis ikke vil den fortsette ekstraheringen litt og bli overekstrahert. Hell forsiktig og prøv å unngå å få med grumset nederst.

 

Jeg har fått anbefalt så mange fremgangsmåter:

Kaffe først, så vann

Vann først, så kaffe

Litt vann og all kaffen, røre, la stå, fyll opp med vann, press

Alt vannet, all kaffen, røre, la stå, press

Alt vannet, all kaffen, la stå, press

Lenke til kommentar

Vel, trenger du flere alternativer? :tease: Det anbefales å forvarme koppen litt, bare ha i varmt vann, la det stå litt og hell det ut. Ellers er det vel bare å prøve seg frem, hvorvidt rekkefølgen har noe å si vet jeg ikke, men jeg anbefaler å røre, la stå litt, fjerne det øverste grums-laget og så presse. Hvor lenge du bør vente avhenger litt av malingsgraden, men fire-fem minutter er et utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Og gratulerer til Parkenfestivalen for et fantastisk tiltak. Hvert år håper jeg Slottsfjell har en stand fra Bare Barista, den lokale kaffebaren, og hvert år blir jeg skuffet over Friele-standen..

Ikke for å nedvurdere det Parkenfestivalen gjør for kaffeopplevelsen på festivaler, men Pstereo og Dromedar har samarbeidet i fem år alt. Kanskje jeg skal tigge meg til en eh.. studietur neste år. :p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpt meg VST-filter.

Trodde 20 grams versjonen skulle passe Silviaen, men måtte bytte til 18.

Jeg regner med at problemet var at du ikke ikke fikk plass til bajonetten i gruppen? Det kan løses ved at du leter opp en gruppepakning som er tynnere ...

Nei. Filteret var stort for bajonetten. Det var ca 1-2mm for dypt/høyt.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...