Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 102 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      106
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjorde nettopp en test av aeropressen hvor jeg presset den siste mengden kaffe (tilsvarende 1-2 espresskopper) oppi en ny kopp og kjørte stempelet helt ned. Resultatet var en grumsete guffe, som var lys i fargen og hvor det tydelig fløt litt olje på toppen. Koppen ved siden av var helt klar og uten det oljeflaket. Gadd ikke smake på grumsevannet, men noe sier meg at jeg ikke vil ha dette i kaffen min.

 

Så der er grunnen til at en ikke skal presse stempelet helt ned...

Lenke til kommentar

Det haster faktisk ganske mye... Har flyttet tilbake til Bø nå og her finnes det ikke gode kaffebarer. Espressomaskinen har jeg satt igjen hos Mamma og Pappa, fordi vannet er for hardt her i Bø. Nesten så jeg pusser støv av Mokakannen min.

 

Da blir det vel å bestille fra kaffa.no da. Egentlig litt irritert over prisen på tilbehør de norske kaffesjappene tar. F.eks. Tim Wendelboe selger en vekt til 270 kroner som koster 5 doller på ebay. Aeropressen er 2.5 ganger så dyr som på ebay.

Lenke til kommentar

Det haster faktisk ganske mye... Har flyttet tilbake til Bø nå og her finnes det ikke gode kaffebarer. Espressomaskinen har jeg satt igjen hos Mamma og Pappa, fordi vannet er for hardt her i Bø. Nesten så jeg pusser støv av Mokakannen min.

 

Da blir det vel å bestille fra kaffa.no da. Egentlig litt irritert over prisen på tilbehør de norske kaffesjappene tar. F.eks. Tim Wendelboe selger en vekt til 270 kroner som koster 5 doller på ebay. Aeropressen er 2.5 ganger så dyr som på ebay.

Har du link til en vekt? Jeg trenger en ny da jeg har rotet bort min. Jeg har absolutt tid til å vente..

Lenke til kommentar

Etter at jeg impulshandla aeropressen for et par måneder tilbake har det blitt mye eksperimentering for å finne en bra kopp. Satte først temperaturen fast til i overkant av 80 grader og fant deretter ut et forhold mellom vannmengde og gram kaffe som funka bra (ca 16 gram kaffe og 210 gram vann). De siste ukene har jeg eksperimentert kun med kverningsgrad (og selvfølgelig tid). Har vært nedi ultrafint, hvor det så vidt er mulig å presse stempelet ned, til skikkelig grovt. Har etterhvert funnet ut at om jeg kverner det ganske mye grovere enn espresso, men fremdeles finere en filtermalt, så får jeg et produkt som minner mye mer om det beste jeg får på V60 (men er ikke der ennå, sukk).

 

Fremdeles mange faktorer en kan jobbe med. Aeropress opp/ned, helle først i litt vann, røre, vente, så helle i resten osv... Hva slags teknikk bruker dere egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg lager opp ned, 17 gram kaffe til 220 gram vann (tror jeg, må kanskje dobbelsjekke), kverner litt grovere enn espressokanne, men finere enn filter. Også rører jeg ut kaffen med pittelitt vann før jeg fyller på resten. Jeg pleier å la den sitte og ekstrahere i ca. ti sekunder før jeg snur og presser så raskt som mulig, og liker så langt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...