Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!

Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 109 stemmer

1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

• "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      139
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      111
    • Caffé Macchiato
      18
    • Caffé mocha
      108
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      348
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47

Anbefalte innlegg

Interessant Kickstarter prosjekt:

http://www.kickstart...r-for-aeropress

Ikke at filtrene til Aeropress er så fryktelig dyre, men kaffen blir visstnok et lite hakk bedre når ikke papirfilteret setter smak på kaffen. Iallefall ifølge reklamevideoen til prosjektet.

Jeg har mine tvil til filtreringen. At de tar sikte på å lage verdens fineste stålfilter tyder på at man sliter med å kunne lage fine nok stålfilter. Jeg tror det kan bli for dårlig filtrert så man får både bunnfall og melfølelse på tunga.

Verdens fineste stålfilter kan også tyde på lav holdbarhet. At det er veldig lite som skal til før det skades og 10 dollar ut vinduet. Kjedelig om det skulle skje ofte. En måte å "løse" det på er å stable flere lag, men da blir det samtidig tilnærmet umulig å rengjøre.

Jeg stoler på papir. Særlig i lys av det "last nick" skrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har investert i en HX-maskin eller en maskin med to kjeler som har lyst til å dele noen erfaringer? Tenkte spesielt på hvordan service og vedlikehold fungerer i lille Norge og hvor det er best å kjøpe en maskin.

Jeg har hatt denne Vibiemme maskinen i ca. 10 år, og for en fantastisk maskin! Sammen med Mazzer Mini er dette noe av det beste som finnes til hjemme/halvproff bruk. Jeg bruker den hver morgen, konkurranse øving, og i brylluper og burstagsfester. Jeg kan fint skumme gjennom 4 liter melk og lage tilhørende espresso shot uten at maskinen blir kvalt på noen måte.

For uten at maskinen er sammensatt av kvalitets komponeneter er den store hemmeligheten at det har en meget stor vannkoker. Vibiemmen har vannkoker på 2,7 liter, og det er ekstremt mye når det kommer til hjemme maskiner! Med den store kokeren er det ikke noe problem å lage shot samtidlig som du skummer, men jeg bruker ofte å konsentrere meg om shot og skumming hver for seg.

Jeg vil absolutt annbefale deg en singel koker med stor kapasitet, og ikke en dobbelt koker med liten kapasitet. Jeg har sett dobbelt kokere med f.eks. 1/2 liter steam tank, og det er lattelig ubrukelig! Med den svære kokeren i Vibiemme Domobar Super Levetta kommer du aldri til å behøve å være bekymret for å gå tom på krefter for å lage kaffe og steamet melk!

http://www.lippekaffe.no/Shop/Product/Vibiemme-Domobar-Super-Levetta-St%C3%A5l-Tank/100421

Temperato er en meget erfaren, god og seriøs leverandør!

Lenke til kommentar

@Tobias@Kristiansand: Takker for svar!

Når det gjelder dobbelt koker tenkte jeg på Expobar Brewtus IV. Den har to kokere på 1.5 liter hver og er utstyrt med PID. Den koster omtrent det samme som maskinen fra Vibiemme du lenket til. Med to tanker slipper man temperatursurfing. Alex duetto II er muligens også et alternativ, men den maskinen er diger (og dyr). Begge disse maskinene er overkill ift. mitt kompetansenivå pr i dag, men håpet er jo at jeg lærer og blir bedre etterhvert. Jeg vil heller kjøpe en bra maskin jeg kan ha lenge, fremfor en rancilio silvia som jeg må bytte ut etter noen få år.

Største minuset jeg kan se med Brewtus-en er at det ikke finnes noen seriøs norsk forhandler som har denne. Vil helst handle et sted jeg vet jeg får service, også etter at kjøpet er gjort. Sånn sett er Vibiemme via Temperator et seriøst alternativ. Regner med du har hatt noe behov for service/vedlikehold av Vibiemme-maskinen i de 10 årene du har hatt den? Har det foregått greit?

Lenke til kommentar

Regner med du har hatt noe behov for service/vedlikehold av Vibiemme-maskinen i de 10 årene du har hatt den? Har det foregått greit?

Egentlig har jeg ikke hatt behov for service! På egen hånd har jeg byttet gruppepakning og dusjhode en gang. Filtere har jeg eksprementert mye med med.Det er jo standard gruppediameter så du kan kjøpe nesten hva som helst. Nå kjører jeg filtre fra VST. Egenhendig har jeg avkalket den en gang, men det var kanskje ikke nødvendig.

Jeg har kjøpt to Mazzer Mini fra Temperato og jeg bytter "kniver" en gang per år. Det har hendt at jeg har fått levert feil kniver eller at de har blitt skadet under transport, men dette har Temperato fikset kjapt og greit.

Endret av Tobias@Kristiansand
Lenke til kommentar

90 grader: Kok opp 9 deler vann, tilsett 1 del vann fra springen

80 grader: Kok opp 8 deler vann, tilsett 2 deler vann fra springen

70 grader: Kok opp 7 deler vann, tilsett 3 deler vann fra springen

Nøyaktig nok for praktiske formål. Lager du ofte samme mengde, bruk gjerne kjøkkenvekt for å måle opp og tegne på nøyaktige streker for 7, 8, 9 og 10 deler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Alltid. Om man ikke gjør nøyaktig som Ramius eller deler hans preferanse. Forøvrig liker jeg å tro at hele smaks-greiene har en viss sammenheng med hverandre. Vet i hvert fall at jeg selv har stor interesse for te, øl, vin og gode sprittyper, og mange andre som jobber med kaffe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Btw. Om en kikker på http://worldaeropresschampionship.wordpress.com/recipes/ så ser man at det finnes like mange temperaturer som oppskrifter. Så å si at kaffen skal brygges på én fast temperatur blir unøyaktig. Det handler om å prøve seg frem med forskjellige temperaturer til en finner den smaksprofilen som passer til bønnene og humøret.

Om noen er i tvil om hva temperaturen har å si for smaken så er det ekstremt enkelt å teste ut selv...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...